Håller även på med modellflyg..

SA7ATO

Well-Known Member
I dagens "Modellflygnytt" kunde jag läsa något jag inte alls gillade.. En man vid namn Bosse Gårdstad (kallar sig "Bosse RC-Doktorn") påstod i en nationell tidskrift att PR-Radio är en slags Amatörradio.... :(
 
Bo Gårdstad SM0TI har säkert rätt fast i omvänd ordning, amatörradio är en sorts PR-radio.
 
Bo Gårdstad skrev tidigare mycket om flyg säkerhet (rc) och manade alla till att höja ribban typ en noll vision, sen lät han spela in reklam snutten för en bank där en snubbe lånar radion och störtar i backen så det skvätter om det, gav hela modell flyget en tönt stämpel bland allmänheten.
Han saknar all trovärdighet och ska inte tas på allvar.
 
Först vill jag säga att jag också tyckerr det är tråkigt när sådant här händer, vilket det gör med jämna mellanrum. T ex i samband med estoniakatastrofen och billarm.

Så här säger Svenska Akademien:
(1,2) RADIO-AMATÖR. person som (för sitt nöjes skull l. ss. hobby) sysslar med att konstruera o. experimentera med radiomottagare l. -sän*dare o. d

Där står inget om innehav av licens, certifikat eller liknande. Inte heller omnämns frekvensband eller annat.
Såvitt jag kan se på saken så har han på ett språkligt plan helt rätt - tyvärr.
Vi kanske borde hjälpa oss själva genom att hjälpa Svenska Akademien med rätt typ av definition?

73 SM0RVV
 
Eller så borde vi ha ett nytt namn på det vi menar med radioamatör.
Licensierad radiooamatör kanske blir för långt.
Radiohobbyist
Radioexperimentör
Radiot

Jämför "modellflygare" så låter det ju seriöst, "flygamatör" skulle ju vara ett dåligt ord.

Det har debatterats mycket tidigare att få fram ett nytt, icke så "amatörmäsigt" namn.
Men sedan är det nog inte så viktigt vad "allmännheten" tror och tycker för de glömnmer det lika fort.
Dessutom brukar det ta tio generationer att få igenom något nytt.

Ett motmedel skulle vara att göra löje av andra hobbys, oxo, och kalla dem för bollamatörer, golfknuttar, frimärksbögar, bollekar = fotboll, tennis ishockey bandy, sportfånar, älgdödare = jägare, båtfantaster, husvagns idioter.....
Dock har jag ingen tro på moteld, det skapar mest nya prblm.
 
Först vill jag säga att jag också tyckerr det är tråkigt när sådant här händer, vilket det gör med jämna mellanrum. T ex i samband med estoniakatastrofen och billarm.

Så här säger Svenska Akademien:
(1,2) RADIO-AMATÖR. person som (för sitt nöjes skull l. ss. hobby) sysslar med att konstruera o. experimentera med radiomottagare l. -sän*dare o. d

Där står inget om innehav av licens, certifikat eller liknande. Inte heller omnämns frekvensband eller annat.
Såvitt jag kan se på saken så har han på ett språkligt plan helt rätt - tyvärr.
Vi kanske borde hjälpa oss själva genom att hjälpa Svenska Akademien med rätt typ av definition?

73 SM0RVV

Jag tycker Bosse är snett på det även om jag läst ovanstående text eftersom en utan certifikat inte får experimentera med radioapparatur då experimentera i min värld innebär att man brukar radiosändaren vilket man inte får utan certifikat..

En Ikke radioamatör får således enligt lag inte använda någon form av modifierad radiosändare vilket utesluter Bosses "rätt", om man du ska kalla det för detta, att klassa PR-Radio som "En form av amatörradio"..

Maila mannen och påpeka skillnaden mellan PR-Radio och "riktig" amatörradio så kanske han inser sitt lilla definitionsvidriga misstag..

Men å andra sidan kan jag tycka efter att jag fått reda på att mannen i fråga är radioamatör... Karln borde ju veta skillnaden...?? ELLER??
 
Bo Gårdstad skrev tidigare mycket om flyg säkerhet (rc) och manade alla till att höja ribban typ en noll vision, sen lät han spela in reklam snutten för en bank där en snubbe lånar radion och störtar i backen så det skvätter om det, gav hela modell flyget en tönt stämpel bland allmänheten.
Han saknar all trovärdighet och ska inte tas på allvar.

Kommer ihåg dendär reklamfilmen.. va det inte att nån bank erbjöd försäkringar eller tvärt om? Minns det bara svagt..

Saknar trovärdighet.. jo man har läst några artiklar av "RC-Doktorn" som fått en att rynka pannan :D
 
Last edited:
Så här säger Svenska Akademien:
(1,2) RADIO-AMATÖR. person som (för sitt nöjes skull l. ss. hobby) sysslar med att konstruera o. experimentera med radiomottagare l. -sän*dare o. d

Skälet att ändra är närmast att korrigera det faktum att man inte konstruerar och eperimenterar idag, en bättre benämning är kanske "konsumentradioamatör" då dagens licenstagare handlar sin utrustning som vilken svensson-konsument som helst som sätter sprätt på kassan i ett köpcentra för hemelektronik.
 
Skälet att ändra är närmast att korrigera det faktum att man inte konstruerar och eperimenterar idag, en bättre benämning är kanske "konsumentradioamatör" då dagens licenstagare handlar sin utrustning som vilken svensson-konsument som helst som sätter sprätt på kassan i ett köpcentra för hemelektronik.


Radiot är nog det rätta för oss alla, för visst handlar vi vår utrustning till 99%. Det gäller även äldre licenstagare, fast de ej erkänner det. Kanske bygger de en egen antenn, kanske lägg märke till det!
Man hör det ofta på kortvågen att de äldre köpt sig en superstation, men hur tusan bär man sig åt att ställa in allt på stationen. Vad händer, jo de får hjälp av nya kunniga amatörer. Så man får allt lära sig att hänga med i tiden, eller har ni svartvit TV hemma?
So long rör!!!!!!!!!!

:D Janne
 
Svar Janne
Jasså du tror det . Visst har vi råd med de nya sta . Men många som jag har byggt massor i unga dagar . Medan andra höll på med piratradio 27 mhz . Sluta hacka tack 73 Lennart sm4cjy
 
WXA skrev; "Vad händer, jo de får hjälp av nya kunniga amatörer. Så man får allt lära sig att hänga med i tiden, eller har ni svartvit TV hemma?"

Låter väldigt ogenomtänkt Janne. Jag är intresserad av elektronik och bygger gärna med radiorör. Dessutom är jag intresserad av radiohistoria och läser därför gärna gamla tidskrifter och böcker i ämnet. Någon svartvit TV har jag inte. Ej heller platt-TV vilket kanske är ett problem i sig.

Trots att jag sysslat med radioelektronik som hobby i drygt 40 år och även jobbar med elektronik till vardags så upplever jag att jag har mycket mer att lära. Utvecklingen går ju fort och det är svårt att hänga med. Jag tar tacksamt emot all hjälp och goda råd från de nya radioamatörerna i den mån de är villiga att dela med sig av sina erfarenheter. Här på HAM.SE finns ju gott om utrymme att breda ut sig.

Från tid till annan har jag själv redovisat några av mina många byggprojekt inte sällan baserade på radiorör från 40-talet. Även om responsen på den typen av artiklar är relativt sparsam så finns det troligen en och annan old timer med båda benen på jorden som njuter utan att skämmas.

Tyvärr ser vi inte så många inlägg med verklig substans i från de nya kunniga amatörerna du nämner. Jag säger nu inte att de inte finns. Det finns säkert många duktiga amatörer som om de finner anledning skulle kunna hjälpa både mig och andra old timers att anpassa oss till den moderna tiden. Ja, kanske rent av skulle vi åldringar kunna få hjälp med att välja den bästa platt-TV:n så att vi inte köper grisen i säcken och blir besvikna. Jag har definitivt inte den kunskapen i alla fall. Blir mest förvirrad av alla modellerna som trängs på hyllorna i butikerna.

Som sagt, ditt inlägg låter i mina öron väldigt ogenomtänkt och du får nog försöka formulera dig tydligare om du vill att jag och kanske andra läsare skall förstå vad du vill förmedla. Lär oss mer - vi läser och lyssnar.

/Bengt
 
Om du vill ha hjälp att anpassa dig till dom moderna tiderna borde du inte ha en icom pro-3 eller motsvarande ? eller vad är meningen att hjälpa dig med hur du använder och får mest ut av en sån när du själv kör med 30-40 år gamla grejer ?
Om du jämför ditt jobb som elektriker, har det varit nån utveckling på 40 år ?
om svaret är ja, är det då inte rimligt att tänka sig att utvecklingen inom amatörradion har utvecklats också ?
Jag har svårt att tänka mig nån som bygger en radio i klass med nån nyare icom, om vi ska kalla nån för radiomatör i den mening att han bygger och konstruerar sin egen radio, då finns det förmodligen mindre än 10 radioamatörer i Sverige.
 
Jag känner mig nöjd med att vara en av dessa tio personer (är vi verkligen inte fler kvar?) som uppfyller Svenska Akademiens definition av vem som är "radioamatör".
 
Last edited:
Nog borde det väl finnas fler än 10 fullt utövande radioamatörer i landet?
Det är ganska intressant att konstatera hur de som inte själva bygger resonerar. Tydligen tror de att egenbyggarna är bakåtsträvare som enbart gräver ner sig i gammal och "dålig" teknik.
I själva verket handlar det ofta om att konstruera grejor som mycket väl kan slå "Yaesuicomkenwood" på fingrarna. Det är ju inte ovanligt att hembyggarna ligger före fabrikerna med att utnyttja den senaste tekniken.

Vill man t.ex. köra EME så finns det helt enkelt inte fabriksbyggda grejor som duger. Preampar med vettig prestanda MÅSTE man bygga själv. Slutsteg finns att köpa, men till löjligt höga priser (Minst 10ggr högre än vad det kostar att bygga själv). Bygger man själv så har man dessutom förmånen att kunna få allt rätt från början och slipper ställa in grejorna genom "sjuttioelva" menyer.

"Nostalgibyggen" är en annan del av hobbyn. Men även de som sysslar med detta strävar efter bra prestanda. En välkonstruerad rigg av 40-talsstuk kan mycket väl matcha en modern köperigg, men är betydligt roligare att använda.
 
"Fullt utövande radioamatörer" det var en bra benämning, den köper jag.


mvh
Leif, fullt utövande radioamatör
 
Jag tror att en mer realistisk siffra är 750 st om vi tar med alla de som byggt mycket i början av sin karriär men på senare år övergett sina skrymmande hembyggen till förmån för mindre och mer lättarbetade köperiggar. Jag känner många sådana amatörer som definitivt har den tekniska kunskapen som krävs men som kanske byggt av sig och så att säga tappat gnistan för lödkolven.

I mitt eget nätverk finns c:a 200 amatörer i Sverige och Danmark varav drygt hälften är aktiva byggare. Givetvis är det svårt att dra skarpa gränser här. Är lödkolven varm de flesta veckodagarna så är man nog aktiv byggare. Man kan kanske dra paralleller med hur aktiva Internetanvändare vi är. Själv har jag datorn på varje dag och är mer aktiv på datorn än vid labbordet. Jag är inte ensam.

ADJ skrev; "Jag har svårt att tänka mig nån som bygger en radio i klass med nån nyare icom,"

Tja, det finns nog ganska många som har de tekniska kunskaperna och tillgång till nödvändiga komponenter och labutrustning för att bygga en radio i klass med en modern ICOM. Om vi bortser ifrån allt onödigt krimskrams i form av tveksamma finesser och enbart koncentrerar oss på renodlad radioprestanda, känslighet, selektivitet, renhet i ljudet, sändarens tekniska egenskaper beträffande uteffekt, sidbandsbrus och splatter så hamnar köperiggarna ganska långt ner på prestandalistan. Många är direkt dåliga i en jämförelse med amatörbyggd utrustning.

Det är dock ytterst få av oss hemmabyggare som skulle få för oss att bygga något snarlikt som redan finns att köpa över disk för nästan inga pengar alls. I stället använder vi vårt stora intresse och inhämtade kunskaper i radioteknik för att bygga den typ av utrustning som inte finns att köpa färdig. Det är sådan specialutrustning som helt enkelt inte är lönsam att tillverka för kommersiellt bruk eftersom antalet användare är för få.

TJC ger ett bra exempel på detta inom området mikrovåg där i stort sett alla som sysslar med mikrovåg har någon professionell anknytning till elektroniksektorn eller på annat sätt har skaffat sig gedigna kunskaper i ämnet. En icke tekniskt bevandrad person som saknar intresse för tekniken har i stort sett inget att hämta på mikrovågsområdet. Kan sedan vederbörande inte heller den uråldiga telegrafin så blir utbytet i stort sett noll och intet. På mikrovåg är de flesta signalerna otroligt svaga och varje tiondels dB har betydlese.

Om vi då kikar på den kategori radioamatörer som är fullständigt ointresserade av att bygga och experimentera och som därför får nöja sig med köperiggar så tycker jag för min del att en stor del av verksamheten dessa individer bedriver ligger mycket nära privatradion. Här handlar det mer om att prata med varandra om allt möjligt, prova olika mikrofoner och antenner. Många tävlar också. Det mesta är köpt över disk och det finns dom som aldrig öppnar locket för att se vad som finns där under. Kanske skall vi inte förringa vad dessa personer tycker är kul men en sak står helt klar. Denna grupp är flerfaldigt större än de genuint radioteknikintresserade radiobyggarna som bygger för nöjets skull. Bara ett konstaterande att så är fallet och ingen kritik på något håll.

Denna verklighet återspeglar sig här på HAM.SE och i tidningen QTC. Huvuddelen av inläggen och artiklarna ligger på en ganska allmän övergripande nivå som passar den stora majoriteten läsare och medlemmar. Ju mer någon går på djupet i en sak ju färre kan vara med och diskutera. Har man inte kunskap i ett visst ämne så är det ju svårt att tillföra diskussionen något konkret och då kanske man nöjer sig med att läsa vad andra skriver eller tycker.

Så därför tycker jag att Bosse Gårdstad har klart för sig när han skriver att PR-Radio är en slags Amatörradio. De båda nischerna Privatradio och Amatörradio inom samlingsbegreppet "radio som hobby" är synnerligen likartade sett i ett större perspektiv lite från ovan. Att komma dragande med klena argument som att vi radioamatörer har certifikat och tillstånd av PTS etc är helt irrelevant i sammanhanget eftersom kraven för att få ett sådan certifikat numera är mer symboliska än något annat. Kunskapsnivån i matematiken som krävs ligger ungefär på grundskolans nivå klass 8 eller 9.

Om detta inlägg blev för långt så kanske det går att låta bli att läsa delar av det. Men det är ju så dags att tipsa om principerna för s k skumläsning nu. Tack i alla fall för att du tog dig tid att läsa ända hit.

/Bengt
 
Kan bara hålla med dig. Amatörradion idag har inte många likheter med hur det var för 20 år sedan. Rätta benämningen vore "Radiokommunikatörer". Skillnaden mellan 27 Mhz och dagens amatörradio är att 27 Mhz användarna inte har "certifikatet" obs skrivet inom parentes. En stor del av 27 Mhz trafiken skiljer sig inte mycket från "amatörradion". Det är registrerade signaler och 59 hit och dit.

Hur blev det nu så?

Vårat "fackförbund" SSA strävade efter maximalt antal betalande medlemmar och då sjönk provkraven hastigt och lustigt. Naturligtvis var det en massiv lobbing mot PTS innan.

Inte funderat varför s.k fåfängesignaler är så populära bland SA-amatörer? Fundera över detta.

Jan
 
Njae...vet inte om du har rätt här.

Per definition är väl de flesta radioamatörerna "Radiokommunikatörer" om man värderar detta utifrån den radioverksamhet de bedriver. En sådan benämning behöver därför inte vara negativ. En "Radiokommunikatör" har ju lika stor rätt att vara stolt över sin egen nisch och sina egna färdigheter.

Det finns ganska gott om "Radiokommunikatörer" som genom ett mångårigt och målmedvetet tränande i konsten att uppfatta svaga signaler och i rappt tempo logga dessa i en dator nått den absoluta toppen - högt upp i resultatlistorna inom Contesting. En del av dessa individer erkänner öppet att dom är hopplöst ointresserade av vad som finns inne i sin radio och hur en antenn fungerar på ett mera teoretiskt plan. Varför bry sig om sådana oväsentligheter om man nu inte är teknikintresserad. I stället ligger fokus på att med hjälp av på hyllan produkter, uthållighet, engagemang och klurighet sätta samman en så effektiv och slagkraftig radiostation som möjligt speciellt ägnad åt Contesting. Dom som satsar mest tid och pengar på att på systemnivå sätta samman sin station är ofta dom samma som kommer högt upp i resultatlistorna.

Det finns även "Radiooperatörer" som bygger radio på komponentnivå och som genom sina förvärvade kunskaper i radioteknik kan nå minst lika högt på rankinglistorna eller t o m högre. Detta gäller speciellt för de höga frekvensbanden inom mikrovågsområdet där det av förklarliga skäl inte finns så mycket radio att köpa färdigt. En del av mikrovågsamatörerna är hopplöst ointresserade av Contesting och skulle kanske vara en dålig eller i bästa fall en medioker "Radiooperatör". (?)

Andra "Radiokommunikatörer" fokuserar på den sociala biten och trivs med att tala med sina kompisar via repeaterna eller 3750 kHz på 80 SSB. Några grillar och umgås med radion som den gemensamma kommunikationskanalen. Ingen hindrar någon av dessa personer eller grupper att vara mäkta stolta över sin hobby - vare sig den kallas Privatradio eller Amatörradio.

/Bengt
 
"Ingen hindrar någon av dessa personer eller grupper att vara mäkta stolta över sin hobby - vare sig den kallas Privatradio eller Amatörradio."

Här skrev du verkligen ett bra inlägg, Bengt! Var och en ägnar sig åt det man vill i vår härliga hobby.


/Janne
 
Back
Top