Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej Donald!
Vi kan nog fixa det, antingen så kan du åka till mig eller så åker jag till dig någon gång, har semester ett tag till. Som jag skrev tidigare så har jag en 80/40 dipol som är 2x13 m som jag kanske kommer att ta ner, den fungerar bra f.ö.
/-HOW
Donald!
Jag har inte ringt. Har inte varit hemma idag. Det måste varit någon annan.
73
Bengt SM6APQ
Donald!
Det verkar som någon har "lånat" min identitet. Kan du berätta vid vilken tidpunkt. Presenterade han sig som SM6APQ? Har du nummerpresentation? Mitt hemnummer är 0340-652111 och mobil 00705-121030. Jag ser allvarligt på det här och behöver din hjälp för att få reda på vem det är!
73
Bengt SM6APQ
Donald.
Hej.
Vi har internet-telefoni här. Jag använder aldrig 0340-652111 när jag ringer ut. Jag ringer alltid över "SKYPE out" där jag har headset och bägge händerna fria. 65211 är bara för inkommande samtal.
Jag kom hem vid tiotiden (2200) från Göteborg där vi hälsat på min dotter och barnbarn.
Du är välkommen att ringa mig i morgon, måndag ,och berätta tidpunkten för samtalet och vad han har sagt.
73 SM6APQ
Men hur kan jag då ha telefonnumret 0340-652111 på min telefonsvarare, jag har fortfarande nummet kvar (sparat).
Det var när du ringde första gången till min dotter som det sparades, sen så ser man inga nummer, det var inte så att du ringde från hemtelefonen första gången.
Min dotter hörde det sista samtalet som jag pratade, jag har högtalartelefon, och hon sa att det var samma röst som hade ringt ett flertal gånger under helgen.
Om det inte är du, så hoppas jag att den personen som har uppgett ditt namn och nummer till mig ger sig till känna, för så här får man inte göra mot amatörkamrater, tycker jag, dom flesta jag har pratat med och mött, är jättetrevliga.
Det konstiga är att jag har ditt telefonnummer på min nummerpresentatör.
SM1OAJ
Hej Donald,
Jag vill med detta lilla inlägg enbart tipsa Dig om vad som sägs gällande möjligheten att stjäla någons telefonidentitet:
Caller ID spoofing - Wikipedia, the free encyclopedia
Fenomenet kallas "spoofing" och går ut på att man ersätter sitt eget nummer med ett valfritt annat nummer.
"Skype users can assign a Caller ID number in order to prevent their Skype-Out calls being screened by the called party (the default Skype Caller ID in the USA is 0000123456)."
Om man söker i Skype Help efter "caller ID", hittar man en beskrivning på hur det går till.
Det står att man bara får använda nummer som man själv "äger".
Men det verkar i vart fall vara busenkelt för en illvillig person att fuska.
Jag vill inte ta parti eller ställning för någon, men jag vill belysa att det inte alltid är som det förefaller vara...
Om jag var Du skulle jag kontakta Skype och beskriva problemet och anmäla det som missbruk av tjänsten. Skype borde då rimligen kunna spåra detta till en användare, eller åtminstone till ett IP-nummer (om anmälaren var anonym).
Det är synd när folk blir angripna av andra, men det är litet risken med att ventilera sina problem och åsikter på ett öppet forum.
Vi får hoppas att du får fart på antennerna och att detta inlägg får den person att tänka till som ringt dig...
73 de RA/SM6LRR, Mats
Donald.
Hej.
Vi har internet-telefoni här. Jag använder aldrig 0340-652111 när jag ringer ut. Jag ringer alltid över "SKYPE out" där jag har headset och bägge händerna fria. 65211 är bara för inkommande samtal.
Jag kom hem vid tiotiden (2200) från Göteborg där vi hälsat på min dotter och barnbarn.
Du är välkommen att ringa mig i morgon, måndag ,och berätta tidpunkten för samtalet och vad han har sagt.
73 SM6APQ