Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ang. ytbehandling, hur konserverar man mässingsytor som ska synas och inte se smustiga ut ?
Snart dags för första smoke-testet!
Vilka vackra rör, lite udda plate, vad är det för några?
811a. Cetron. US-made... skulle gärna köra en quad RCA för den rätta känslan. Men Cetron är nog så nära man kan komma för rimliga pengar...
Snart dags för första smoke-testet!
Det är dags att väcka upp hembyggartråden igen. Sedan sist har två helt nya hembyggen tillkommit.
Först en 2 m sändare för vågtyperna A1, A2 och A3. Uteffekt c:a 10 W A1 och 7 W A2/A3. Sändaren är kristallstyrd för 8 MHz kristaller. ECC88 i oscillator som svänger på tredje övertonen och triplare till 72 MHz som sedan dubblas till 144 MHz i det välkända 5763. Som rakt slutsteg används QQE03/12. Schemat är ursprungligen hämtat från SSA:s bok Grundläggande Amatörradioteknik 1970 och representerar en typisk nybörjarsändare som C-amatörerna vid den tiden plockade ihop.
Det andra bygget är en rotorkontrollbox innehållande ett syngonelement och skala från en Bendix Radio Compass tillverkad någon gång under andra världskriget.
Sista delprojektet i dessa två byggen blev att förse frontpanelerna med text samt anodisera dessa.
Text på en frontpanel kan appliceras på många sätt. Förr i tiden var gnuggisar eller Dymo vanliga. Ännu mer vanligt var väl att inte märka upp rattarna alls... Etiketter av olika slag kan användas liksom screentryck, transfertryck och liknande.
Dessa två byggprojekt försågs med inpressad text med hjälp av bokstavs- och sifferstansarna ovan. Texthöjden är 2 mm och en speciell styrjigg tillverkades för att få bokstäverna på rak linje.
Efter att texten pressats in på frontpanelerna med hjälp av en gammal Arboga pelarborrmaskin med kordinatbord så betades plåtarna i kaustiksoda. En matsked ur den högra burken till en liter vatten är lagom. Är plåtarna feta och fingrade så rekommenderas avfettning innan betningen. Kaustiksodan tar bort det naturliga oxidskiktet och efter 5 minuter badande sköljs plåtarna rena under rinnande vatten.
Nästa moment är anodiseringen. Industriellt används ofta svavelsyra som elektrolyt men som är svår att få tag på eftersom det krävs särskilt tillstånd att köpa. Det är en starkt frätande syra som kanske inte är så kul att slabba med i köket.
Ett alternativ för hobbybruk är oxalsyra som finns att köpa i färghandeln. Inte heller oxalsyra är helt ofarlig så det gäller att läsa säkerhetsbladet noga samt alltid använda tätslutande skyddsglasögon och handskar. Man skall ha respekt för kemikalier och frisk luft i det fria skadar inte. Till 5 liter vatten tillsattes 500 gram oxalsyra som är i kristallform. Det ger en 10%-ig lösning som fungerar utmärkt.
Utöver badet behövs en katod som kan bestå av en bit aluminiumplåt eller blyplåt samt själva objektet (frontpanelerna) som då blir anod. För att få fart på elektrolysen så ansluts en strömkälla med minus till katoden och plus till anoden. Spänningen ökas tills strömmen når 1-2 A beroende på delarnas yta och storlek. I mitt fall ställde jag in 1,8 A och lät elektrolysen pågå c:a 1,5 timmar. Plåtarna är 150 x 200 mm.
Därefter sköljes plåtarna noga under rinnande vatten. Vill man så går det att färga in plåtarna med t ex organisk textilfärg eller proffsfärg om man nu kan få tag på det. I mitt fall nöjde jag mig med naturanodisering och oxalsyran ger en vacker svagt gulaktig ton.
Sista steget i processen är eftertätning av porerna som brukar göras genom att koka detaljerna under en dryg halvtimma i vanligt vatten. Har man färgat in objekten så tränger färgpigmenten in i porerna och när porerna stängs så fixeras färgen. I mitt fall hoppade jag över både infärgning och eftertätning och gick direkt på att lägga svart färg i de inpressade texterna.
Som iläggsfärg använde jag vanliga vaxkritor för barn. Kärnan har ett billigt kit för tjugo kronor med alla möjliga färger. För att applicera vaxet med det svarta pigmentet så värmdes plåten upp med en varmluftspistol. Därefter målades bokstäverna flödigt så att inpressningarna blev helt fyllda. När vaxet stelnat "rakades" överflödigt vax bort med hjälp av ett visitkort och frontpanelerna putsades upp med en mjuk luddfri trasa. För att få en blank och fin yta smältes lite bivax på fronten som sedan putsades bort igen. Vaxet tränger in i porerna och slutresultatet blir utmärkt tycker jag. Blir ytan ful med tiden så är det bara att ta fram varmluftspistolen och putsa en stund.
Till vänster 2 m sändaren och till höger rotorboxen med en liten styrspak för medurs resp moturs rotering. Apparaturen skall användas till min "retro 1960-tals station" tillsammans med en Collins mottagare och Elfa-konverter.
Nästa projekt kanske blir en elbugg med differentialrelä och några rör så som de byggdes förr i tiden. Även en kristallkalibrator står på att göra listan.
Det vore kul att höra om någon annan experimenterat med anodisering och andra metoder att applicera text på frontpaneler.
/Bengt