Hjälp mig förstå om jag tänker rätt med kabeldragning

Ett vajande träd i blåst kommer att belasta din antenn med dragkrafter som kanske behöver omhändertas i upphängningen. Personligen skulle jag fortsätta med telestolpen tills vidare. Om nu inte du vinner i höjd alternativt störningar konstateras från ledningsnätet i stolpen.

Ett levande träd är tämligen mjukt och svajar friskt i vinden. Se till att ha ordentligt med Slack om du planerar att fästa tråden i ett träd. Normalt sett kanske det går bra, men så kommer en storm in och schoff, så rycks tråden av.

En radioamatör här i trakten visade sin fiffiga lösning på problemet, ett löphjul fäst i trädet och en vikt som hängde ner och spännde tråden. När det blåser löper tråden fritt i hjulet och är alltid spännd!

Om ingen av teleledningarna används och båda slutar i din fastighet kan du göra så att de lossas i skorstensfästet,
rullas ihop och sedan läggs vid telestolpens fot. Då är de inte förstörda om, mot förmodan, Telia/Skanova/Relacom
skulle få för sig att använda denna sista bit av kopparnätet åt någon ny ägare av huset.

Om ingen av teleledningarna används och båda slutar i din fastighet kan du göra så att de lossas i skorstensfästet,
rullas ihop och sedan läggs vid telestolpens fot. Då är de inte förstörda om, mot förmodan, Telia/Skanova/Relacom
skulle få för sig att använda denna sista bit av kopparnätet åt någon ny ägare av huset.
Hela kopparnätet ska vara inaktiverat inom något år. På de flesta platser har det redan hänt. Sedan finns det tydligen ett lite rörligt mål på två år därefter när det fysiska nätet inklusive stolpar och anslutningsledningar till fastigheter ska vara raserade. Som fastighetsägare ska man bli förvarnad innan entreprenören klättrar upp på taket och lossar ledningen :-). Så telestolpen (med borttagen teleledning) är en utmärkt men temporär lösning.

Vid montage i träd ser jag till att linan går över lättare grenverk som fjädrar fint innan den knyts fast i kraftigare gren.Aldrig haft problem i stormbyarna sen. Det funkar fint på Björk, Rönnbär och Poppel iaf.

Jag har bekanta som tjatat sej till telestolpen o dess koppartrådar på tomten och använder dessa som antennlinor.
Stolpen förlängd med lite galvade rör funka sen för vhf också.

Det ska bli intressant att få feedback på vilka signaler som kommer in i tråden med tanke på goda förberedelser.

/Sven.
Till en början säkert en hel del ’man made’ noise innan stationsinnehavaren hunnit göra första störsaneringen.
En kasse full med sydasiatiska väggvårtor ryker förmodligen tidigt. Knep & knåp med ferriter dominerar nog första tiden med.
Sen efter det ropar jag gärna på offentligjord qrg… :)

Back