Tack Lorentz, känns som jag ahr varit nästn ensam om att mena att dioder i mätbryggor kan bli "konstiga".
Även SM6POP har erfarenheter i ämnet.
Som jag nämnde tidigare har det varit mer förnekande förr.
För att gå lite tillbaka till åldrandet och kondingar.
IC-290E eller H kom på den tiden då elektrolyter var ljusblå små kannor med axeilla ben.
En tid uner produktionen hände saker med ett av korten, det med skanningen på och tre små knappar.
Det lade av och var svårt att konstatera vad felet var.
Vi bytte många såna kort.
Men sen gick jag på djupet och fann läckage från några små lytar, gula typer. de hade läckt en gegga som frätte av folie på kortet.
Genom att ta bort dem laga korte och tvätta noga, samt sätta dit blåa eller ljusblåa lytar håller de i en eveighet sen.
Ett exemple på att det finns olika klasser på komponenter.
På den tiden 80 tal, var ICOM noga med att använda komponeter av högsta kvalitet, men missade tydeligen här, ev lade de ut tillverkningen av dessa kort då. På den tiden var intressset inte rikigt så kommersiellt som sedan ICOM blev börsnoterat, och då fanns inga stora skillnader per marknad, mer än banden, 1750 Hz och subton, det fanns inga EMC krav vilket gav bästan samma apparat oavsett marknad.
En rig som åldras väldigt lite är IC-735, en favorit.
Men vi får se om skalmannen avser skala sin radio från dess hölje och byta dioderna, på schemat kan man räkna fram vila som behövs.
Men det krävs handlag med loddebolten för overflatemontering.
Jag skulle i alla fall byta alla tvärs över, endst då är man säker på att få bort ev HF-egenskaoer som inte är rätt.
SM4FPD