Hur Många Besöker Ssa Forum?

Nååå, ååå Lars SM4IVE, vad menar du med alla? Vi är många som suktar efter ditt svar. Alla vet vi hur duktig amatör du är??!!?? , helt överlägsen alla faktiskt, :)) så därför är ditt svar av största betydelse. VILKA ALLA?

Roger
 
Last edited:
Tankar från en signal-lös entusiast

Tankar från en som står utanför gemenskapen än så länge:

Är ännu inte radioamatör, men tänker inom snar framtid bli det, dock förskräcks man av sådan här debatt.

Sällan har jag skådat så mycket inlindat förakt. När Post och telestyrelsens 'backade ur regelträsksrabatten' verkar det ha sått mycken split i 'SM-land'.

Begrepp som "Riktig amatörradio", "Stickproppsamatör" osv...

Jag får en klump i magen, skall det behöva vara såhär?

Själv har jag tänkt utforska hobbyn stegvis och har väl räknat med att vid behov kunna få lite hjälp av äldre erfarna amatörer. Men jag lever kanske i missuppfattningen att det finns ett gemensamt intresse av att utöka gemenskapen kunskapsutbytet för att få amatörradion att fortleva? Kommer mitt intresse, nyfikenhet och entusiasm kvävas i sin linda? Kommer jag att förvägras hjälp och bli utfryst för att jag inte har känslomässiga band till radiorör och saknar förmåga att knacka bärvåg i 20-takt? Skrämmande tanke.

Jag har faktiskt svårt att hitta något motsvarande till detta beteende i någon annan hobbyutövning eller organisation...

Jo, jag kommer att få SA callsign så det betraktas väl att betrakta som någon typ av 'uppehållstillstånd' i 'SM-land' eller?

Jag hoppas att mina farhågor kommer på skam. Någon drakdoktor kommer jag aldrig att bli... Men CW kommer man nog att försöka behärska hjälpligt, det verkar vara en rolig mode. Om jag inte knäcks innan jag kommit ur startgroparna....


Till syvende och sist handlar det kanske om personlighet. Vissa är mer öppna än andra medan andra kanske finner njutning i att ryggdunka sina skråkamrater och se ned på gröngölingar. Man kommer nog att stöta på båda typerna.

Sedan har jag full förståelse för att det är lättare att lufta sina innersta tankar på ett forum, den nedlåtande personlighetstypen kanske har en så pass väl utvecklad social förmåga att det känns obehagligt att lämna sitt schack för att öga mot öga sprida sitt budskap på klubbarna ute i landet?
 
Hej Patrik!
Så farligt är det inte, men jag kan hålla med dig om att det är mycket tjafs inom hobbyn men egentligen är det bara "vattenglasstormar". Här på forumet iallafall. Det är värre uppe i stockholm, där sågar dom ner masterna för varandra.

Roger
 
Hej!
Jag tror att det är en viss typ av människor som dras till internforum, där det, ofta anonymt, får utlopp för sina aggressioner.
Egentligen har dessa människor helt andra problem.

Så den aggressiva ton som ibland finns på detta forum (och de flesta andra forum) är inte en sann bild av hur det är i verkligheten.

Dessutom är de flesta ganska dåliga på att uttrycka sig i skriven text, vilket leder till många missförstånd och misstolkningar.

mvh
Markku
 
Det finns viss "oriktig amatörradio" (pirater, "poliser" m m) men det finns inga "oriktiga" radioamatörer!
Däremot finns det olika radioamatörer, vilket några har svårt med. Alla hittar vi vår lilla nisch inom hobbyn, där trivs vi och där mår vi gott.
Du är oxo välkommen till hobbyn, Patrik. Vi kanske hörs så småningom.
73
Kurt / SM6BZE
 
Både till Patrik, Roger och Markku

Jo tyvärr Patrik är det på detta sätt, men som tur ät så är det inte så värst många inblandade, det bollas fram och tillbaka mellan kanske 5-10st. max.

Det ser alltså värre ut än vad det är.
I min gamla hemstad Lidköping som endast har 36000 invånare i hela kommunen, har vi ganska många radioamatörer ungefär 25st. och likadant kan det se ut i övrika kommuner % sett.

Om man ser till det, så är det inte så allvarligt.

Njaaeee tror inte det är inlindat hat som väller fram, men det är gammal besvikelse skulle jag tro, över den behandling som många fd T-amatörer och 27Mhz utövare fått stå ut med under åren.

Tycker nog att allt detta borde vara bearbetat snart, så skiten kan kastas bort och att alla kan gå vidare.

Min tanke går ofta till länder och folkslag som är fientligt inställda till varandra, här har det verkliga hatet vuxit sig fast i generationer och ingen ser någon lösning på det hela.

Vi skall inte falla in i sådant hoppas jag, men vi är kanske ovetande farligt ute när vi inte kan glömma gamla oförätter någon gång.

Här tänker jag på Rogers ord att det är en storm i ett vattenglas och han har rätt tycker jag, men det är ingen ursäkt för att vi skall hålla på och träta och anmärka vem som har/är/kan mest, bäst, störst och sämst, då kan det skena iväg och problemet blir obotligt.

Att det som Roger skriver har fått sådana följder att amatörer sågar ner antenner och master för varandra, påvisar ju bara att det jag skrivit här ovanför redan tyvärr gått en bra bit för långt.

De rader Markku skriver är oxo viktigt att vi tar till oss.

Själv har jag försökt att avdramatisera tråden med att rent utav göra mig löjlig, för att försöka skämta bort saker, men det har inte haft någon effekt, mer än att jag själv tycker att jag gjort mig löjlig till ingen positiv nytta.

Att det sätts " " kring ord som "PR-knuttar" "stickproppsamatörer" samt att det läggs in :D;):):rolleyes: efter det skrivna, är ju oxo ett sätt att förmildra det som skrivits, men det som är skrivet är dock skrivet och det vet vilken grupp/person det skall såra och svida på.

Text är ju som skrivits oerhört PLATT enligt min mening och kan LÄTT misstolkas. Det finns inget tonfall, inget kropsspråk med, så det är viktigt att man är försiktig när man skriver. Nästan allt är ju väldigt lätt att misstolka.

Hälsningar/ Erland SM6KTC
 
Varför är det så lite medlemmar som skriver på SSA-forum, vad sjutton beror det på? Har kollat upp och det är väldigt liten procent av medlemmarna som skriver. Är det inte en kunskapsbank som SSA skrev innan, som är till hjälp för nya amatörer?

Mvh Janne
 
Hej,

Janne varför ställer du inte fråga på SSA-forumet? Eller har ham.se någonting med SSA:s forum att göra som jag har missat?

Bästa 73s de Loic, SM5VFE
 
Hej,

Janne varför ställer du inte fråga på SSA-forumet? Eller har ham.se någonting med SSA:s forum att göra som jag har missat?

Bästa 73s de Loic, SM5VFE


Ja missat har du inte gjort, för det är dåligt med inlägg på SSA-forum. Det är därför jag ställer frågan om varför inte alla medlemmar i SSA skriver och aktiverar sig på SSA-forum. Det skulle ju vara ett kunskapsforum, men det märks inget av det. Hur man har tillgång till forumet är väl min sak, ingen som har med att göra. Bättre tillgång än icke tillgång som en del har:D Gå med SSA så kan man läsa, eller är även en del utsparkade från SSA:D
Ibland har man sina fördelar och det är väl bra:)

Mvh Janne
 
Ja missat har du inte gjort, för det är dåligt med inlägg på SSA-forum. Det är därför jag ställer frågan om varför inte alla medlemmar i SSA skriver och aktiverar sig på SSA-forum. Det skulle ju vara ett kunskapsforum, men det märks inget av det. Hur man har tillgång till forumet är väl min sak, ingen som har med att göra. Bättre tillgång än icke tillgång som en del har:D Gå med SSA så kan man läsa, eller är även en del utsparkade från SSA:D
Ibland har man sina fördelar och det är väl bra:)

Mvh Janne

Hej Janne!
Är det så illa att det finns såna som är utsparkade från SSA?
Så illa trodde jag inte att det var.

//Lars
 
Det finns viss "oriktig amatörradio" (pirater, "poliser" m m) men det finns inga "oriktiga" radioamatörer!
Däremot finns det olika radioamatörer, vilket några har svårt med. Alla hittar vi vår lilla nisch inom hobbyn, där trivs vi och där mår vi gott.
Du är oxo välkommen till hobbyn, Patrik. Vi kanske hörs så småningom.
73
Kurt / SM6BZE


Visst är det så Kurt, det klart att Patrik skall komma med i vår hobby:)


Mvh Janne;)
 
Back
Top