Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eller så är det på följande vis: I och med att vi numer inte tillför samhället något speciellt så är det av största vikt att vi åtminstone kan visa att vi vet vad vi håller på med.SM0BRF said:Vi måste formulera vad vi tillför samhället som ersättning för de naturresurser vi brukar inte bara kunna påvisa att vi vet vad vi håller på med.
För att överleva måste vi bli "sambandsamatörer" och utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information.SM0AOM said:Traditionellt har amatörradion motiverat sin existens med att man bl.a. kunnat ställa kvalificerade kommunikatörer till samhällets förfogande i krislägen.
Jo, man använde paketradio och ett protokoll kallat ALOHA (fyndigt va?) på Hawaii. Det hela togs i bruk av University of Hawaii 1971.Owleye said:(Rätta mig om jag har fel, men föddes inte Ethernet (CSMA/CD) på Hawaii som ett radioexperiment och stoppades sedan ner i en koax?)
73 de SA6AVT
Owleye said:För att överleva måste vi bli "sambandsamatörer" och utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information.
-off topic ?-SM0AOM said:En liten illustration av svårigheterna för radioamatörer att erbjuda alternativa kommunikationsnät med tillräckliga prestanda får man om man läser detta:
http://www.telematicsjournal.com/content/newsfeed/10353.html
73/
Karl-Arne
SM0AOM
SM6RPZ said:Skulle du kunna utveckla lite mer vad du menar med att vi skulle "utveckla användandet av radiovågorna på de oss tilldelade banden som bärare av nutidens sambandsmedel, digital information." Skulle vi ha ett system "färdigt" för datorkummunikation över radio som kan användas vid krislägen, eller hur tänkte du?
Owleye said:Om jag pratar om amatörradio med mina kollegor så har de flesta intrycket av att radioamatörer är kufar med lödkolv och telegrafinyckel.
Ja, kanske det. Amatör, från amato = jag älskar. Numera ett skällsord som du påpekar. Vilket ordet scout inte är. Om jag skulle kalla min kompis IT-amatör så skulle han bli sur. Men det är det han är! Han är självlärd och har inga "certifikat" från Microsoft, HP eller Cisco. Kanske skulle vi byta namn? Distributionsassistent låter bättre än springpojke...SM0RVV said:Kanske vi har ett problem med kommunikation här?
"Amatör" betyder ordagrant "någon som gör något av kärlek", alltså inte för vinnings skull. Det finns alltså ingen värdering av skickligheten eller kunskapsnivån hos utövaren. Numera lägger tyvärr många också in "amatör = klåpare" i begreppet.SM0RVV said:Jag är nog oxo för ung, men förut betydde väl amatör att man inte var yrkesverksam inom området? Alltså ingen värdering av kunskapsnivån hos personen?
OK, några kommentarer:walsco said:1. Det som ingen använder dör oavsett hur bra det är, angående höja cert-kraven
2. Komplicerade "fritids"-saker är inte förenligt med dagens samhälle
3. Nyttan styr, dvs amatörradio bör kunna koppla sig mot Internet och interagera med den världen till en låg kostnad och då med mer fart än Pactor III ger.
4. Många användare ger bra priser vilket ger fler användare
Är det så illa? Hur länge har detta pågått? Hrmpf. Är det inte vi amatörer som är SSA? SSA gör väl inget på egen hand? M.a.o. är det vi amatörer som inte vill lära oss teknik? Frågas, kom.SM0AOM said:SSA har försökt möta detta med att tunna ut teknikinnehållet i hobbyn, och detta har fått till följd att radioamatören av idag är varken "fågel eller fisk".
Haha, den var bra, men jag tror inte att samhället vill ha oss till det. Tyvärr. (Samhället det är väl vi det?) "Don´t ask what your country can do for you..."SM0AOM said:Om det är "sambandsamatörer" som samhället vill ha må det vara hänt, då kan certifikatprovet ersättas med ett intygande om att man läst bestämmelserna, ett medlemskap i FRO och utkvitterandet av en armbindel samt en grön typgodkänd
radioapparat.
Jag arbetade med militära taktiska radiosystem (primärt HF) för ett 20-tal år sedan,walsco said:3. Nyttan styr, dvs amatörradio bör kunna koppla sig mot Internet och interagera med den världen till en låg kostnad och då med mer fart än Pactor III ger.