Hur skapas opinion på HAM.SE och SSA Forum - och vilka stödjer vad?

Status
Not open for further replies.
Vad som hela diskussionen handlat om är att många med mig inte erkänner premissen att
radiotrafik är det enda som en aktiv radioamatör kan ägna sig åt och att frånvaron av spår i
de system som Mats länkade till automatiskt innebär att dessa amatörer är inaktiva.
 
SM0NCS, du är ute på ett stolligt villospår. T.o.m. trådskaparen själv fattar att det inte går att generalisera hårt utifrån sitt eget monokroma synsätt. Den här diskussionen om vad en "riktig radioamatör" är brukar ju dyka upp så fort någon eller några blir osäkra på sig själva :)

Jag har ju redan polemiserat mot Mats -LRR i ämnet eftersom han är mycket inriktat på en särskild gren av amatörradion som han brinner för. Jo jag har också kört en del contest så det är inte alls främmande, bara inte så himla intressant för mig längre.

Det vore riktigt intressant att få veta vad du SM0NCS tycker att man bör prestera i sin hobby amatörradio innan man har rätt att ha synpunkter. Det här är inte så elakt mot bara dig som du kanske tror, det är riktat mot många "därute" som också har sina förutfattade tankar kring detta. T.ex. så var vi ju tidigare du och jag inne på det där med huruvida suffixet i SM-signalen eller, i värsta fall :) SA-signalen har betydelse i saken. För övrigt har ju PTS numera förstört det roliga med att kunna peka finger åt signaler långt bak i alfabetet genom att låta folk välja själva, precis som det var under en del av SM-tiden :)

Icke desto mindre, när får man ha en åsikt?
 
SM0NCS, du är ute på ett stolligt villospår. T.o.m. trådskaparen själv fattar att det inte går att generalisera hårt utifrån sitt eget monokroma synsätt. Den här diskussionen om vad en "riktig radioamatör" är brukar ju dyka upp så fort någon eller några blir osäkra på sig själva :)

Jag har ju redan polemiserat mot Mats -LRR i ämnet eftersom han är mycket inriktat på en särskild gren av amatörradion som han brinner för. Jo jag har också kört en del contest så det är inte alls främmande, bara inte så himla intressant för mig längre.

Det vore riktigt intressant att få veta vad du SM0NCS tycker att man bör prestera i sin hobby amatörradio innan man har rätt att ha synpunkter. Det här är inte så elakt mot bara dig som du kanske tror, det är riktat mot många "därute" som också har sina förutfattade tankar kring detta. T.ex. så var vi ju tidigare du och jag inne på det där med huruvida suffixet i SM-signalen eller, i värsta fall :) SA-signalen har betydelse i saken. För övrigt har ju PTS numera förstört det roliga med att kunna peka finger åt signaler långt bak i alfabetet genom att låta folk välja själva, precis som det var under en del av SM-tiden :)

Icke desto mindre, när får man ha en åsikt?

Vart någonstans har jag skrivit att man inte får ha en åsikt ? Kan du vara så snäll att visa mig detta ?

På vilket sätt är jag ute på villospår ? Jag skrev bara att jag också var intresserad av att få svar på Mats fråga - på vilket sätt är det ett villospår.

Känns inte riktigt som du förstår det jag skriver eller också så läser du inte ordentligt.

73's de Tore
 
Trådrubriken kanske borde vara -Vem får lov att ha synpunkter?

NCS argumentation utgår ifrån frågepåståendet "Hur kommer det sig att en majoritet av sparsamt eller inaktiva radioamatörer i våra forum strävar efter att skapa mer byråkrati och begränsningar för amatörradion"

Jag är fortfarande inte klar över om jag ingår i denna onda grupp av sparsamt eller inaktiva radioamatörer. Det torde vara av väsentligt värde för både mig och NCS att reda ut och bli överens om.

Hur stor är denna majoritet av nämna grupp. För att finna svar på frågan måste man först enas om vilka kriteria som skall gälla för att inordnas i gruppen. Är inträdeskravet baserat på att man inte får ha kört mer än t ex max 0 QSO senaste året som jag gjorde på kortvåg på hemmastationen eller kan DX-expeditioner (1200 QSO förra året) eller t o m alla års ackumulerad aktivitet som för min del omfattar flera hundratusen QSO på i stort sett alla amatörband inkl 10 GHz hjälpa till att få tillhöra den goda gruppen.

Jag tror att NCS gått vilse i sin argumentation och försöker rättfärdiga sina egna synpunker enbart ifrån sitt eget mycket snäva synsätt. Det lyckas han inte med och därför blir svaren också därefter. Helt utan substans men oändligt mycket tyckande.
 
Jag tror att NCS gått vilse i sin argumentation och försöker rättfärdiga sina egna synpunker enbart ifrån sitt eget mycket snäva synsätt. Det lyckas han inte med och därför blir svaren också därefter. Helt utan substans men oändligt mycket tyckande.

Detta oförskämda uttalande får helt och hållet stå för dig Bengt.

Jag argumenterar inte - som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är jag nyfiken på Mats fetskrivna fråga, om någon inaktiv radioamatör kunde svara på vad som triggar dem att ha så mycket bestämda åsikter om sin hobby som de knappt aktiverar. Detta var uppenbarligen ett känsligt ämne. Huruvida du eller någon annan här inne tillhör den gruppen har jag inte alls dragit någon slutsats av, och tänker därför inte ens kommentera, det är ni själva som gjort som eventuellt känner er träffade.

Det kan ju faktiskt vara helt fel och att det stora flertalet som har starka åsikter om dessa ämnen inte alls är inaktiva. Men jag har fortfarande varken argumenterat eller pekat finger på någon.

73's de Tore
 
Du har ju nyss fyllt hela SSM tråden med påståenden att jag och ESR m fl medlemmar arbetar efter dold agenda och nu när jag försiktigt skruvar åt tumskruvarna på dig så klarar du inte av att stå för vad du redan skrivit. Läs dina egna inlägg och dra sedan egna slutsatser av vad du faktiskt påstår.

Jag kan skruva några varv till sedan men tycker inte det skulle behövas. Jag ser inte heller att du har något stöd i din bristfälliga argumentation från någon, utöver YES då.

Nä, skärpning nu Tore.
 
Du har ju nyss fyllt hela SSM tråden med påståenden att jag och ESR m fl medlemmar arbetar efter dold agenda och nu när jag försiktigt skruvar åt tumskruvarna på dig så klarar du inte av att stå för vad du redan skrivit. Läs dina egna inlägg och dra sedan egna slutsatser av vad du faktiskt påstår.

Jag kan skruva några varv till sedan men tycker inte det skulle behövas. Jag ser inte heller att du har något stöd i din bristfälliga argumentation från någon, utöver YES då.

Nä, skärpning nu Tore.

Bengt - jag säger som du brukar säga - läs om igen !!

Den här tråden hamnar mig veterligt inte om SSM och ESR och eventuella dolda agendor.

Hur du kan påstå att jag fyllt hela SSM tråden med dessa påstående är ju lite larvigt Bengt det måste ju till och med du erkänna. Jag har postat 7 ggr där inne på en 8 sidig tråd. Är det att fylla hela tråden ?

Jag upplever inte att du drar några tumskruvar alls Bengt du slingrar dig runt likt en orm snarare. Vet inte riktigt vilken argumentation du syftar på. Mitt syfte i SSM tråden var att påpeka att jag tycker att utvecklingen är synnerligen negativt för oss radioamatörer. Jag har dessutom redovisat mina åsikter om att jag är övertygad om att konsulten har varit med och påverkat och att jag tycker att rapporten är bristfällig.

Eftersom det inte går att komma vidare med dig Bengt så gav jag sedan upp - det är som att stå och slå huvudet i en betongvägg.

Eftersom det är mina högst privata åsikter så har jag inget behov av att få stöd av andra, jag har inga som helst problem att stå för det jag säger helt och hållet själv.

73's de Tore
 
>>>>Eftersom det inte går att komma vidare med dig Bengt så gav jag sedan upp - det är som att stå och slå huvudet i en betongvägg.

Jo det kan lätt bli så när argumenten tryter. Bättre lycka nästa gång. Du kanske behöver läsa dina inlägg på SSA forum också för att friska upp minnet en smula.

Trevlig kväll
 
>>>>Eftersom det inte går att komma vidare med dig Bengt så gav jag sedan upp - det är som att stå och slå huvudet i en betongvägg.

Jo det kan bli så när argumenten tryter. Bättre lycka nästa gång. Du kanske behöver läsa dina inlägg på SSA forum också för att friska upp minnet en smula.

Trevlig kväll

Bengt - om du syftar på att jag insinuerat på att ESR varit inblandad så har jag faktiskt tagit tillbaka detta till viss del - minns inte riktigt ordalydelsen men något i stil med "jag är inte lika övertygad längre".

Trevlig kväll du också !
 
Vart någonstans har jag skrivit att man inte får ha en åsikt ? Kan du vara så snäll att visa mig detta ?

På vilket sätt är jag ute på villospår ? Jag skrev bara att jag också var intresserad av att få svar på Mats fråga - på vilket sätt är det ett villospår.

Känns inte riktigt som du förstår det jag skriver eller också så läser du inte ordentligt.

73's de Tore

Jag tror du har bestämt dig för en åsikt och sedan är orubblig. Istället för att argumentera i sak kommer något slags indicie-argument upp istället. Nu citerar jag ett inlägg av dig i en annan tråd för ett par dagar sedan:

"Hur länge har du varit amatör (ZBB) är inte några 30 år eller har jag fel ?

Jag tog licensen 1981 och redan på den tiden klagade folk på T-Certarna, jag förstod aldrig problemet. Jag skulle t ex kunna tycka att du inte är en riktig amatör eftersom du inte klarar telegrafi över 300 tecken/min eller klarar av att köra Contest lika bra som jag kan. "


Äääääh.. contest... Jag har varit med i några stora contest men aldrig fastnat för det. Däremot SSA:s portabeltest tyckte jag var kul ett tag. Ställde upp fyra gånger, vann tre och kom tvåa på en. Då valde jag mixed-klassen eftersom jag nyss börjat lära mig morse. Naturligtvis kom jag sist där :)

Förlåt att jag retas med dig. Jag förstår visst dina sarkasmer, eller är det sarkasmer :) Förstår du mina?
Vad jag vill ha sagt är att varken du, jag eller någon annan kan underkänna, eller ens värdera, någons personliga intresse för något. Det enda vi gör är att vi betygssätter helt utifrån vår egen personliga värderingar, och det fungerar oftast inte på andra. Så lägg ner försöket att värdera kollektivet av radioamatörers rätt att tycka till om sådant som ligger dem varmt om hjärtat.
 
NCS,

Jo det har jag sett men jag väntade nog på att du skulle bli lika lite övertygad att jag är inblandad och har något finger med i spelet. Sen kan vi nog vara överens.

Har du bevis för att jag och ESR myglar så lägg fram dom öppet. Har du inga, så håll fingrarna i styr när du hamrar på tangentbordet i fortsättningen.
 
Jag tror du har bestämt dig för en åsikt och sedan är orubblig. Istället för att argumentera i sak kommer något slags indicie-argument upp istället. Nu citerar jag ett inlägg av dig i en annan tråd för ett par dagar sedan:

"Hur länge har du varit amatör (ZBB) är inte några 30 år eller har jag fel ?

Jag tog licensen 1981 och redan på den tiden klagade folk på T-Certarna, jag förstod aldrig problemet. Jag skulle t ex kunna tycka att du inte är en riktig amatör eftersom du inte klarar telegrafi över 300 tecken/min eller klarar av att köra Contest lika bra som jag kan. "


Äääääh.. contest... Jag har varit med i några stora contest men aldrig fastnat för det. Däremot SSA:s portabeltest tyckte jag var kul ett tag. Ställde upp fyra gånger, vann tre och kom tvåa på en. Då valde jag mixed-klassen eftersom jag nyss börjat lära mig morse. Naturligtvis kom jag sist där :)

Förlåt att jag retas med dig. Jag förstår visst dina sarkasmer, eller är det sarkasmer :) Förstår du mina?
Vad jag vill ha sagt är att varken du, jag eller någon annan kan underkänna, eller ens värdera, någons personliga intresse för något. Det enda vi gör är att vi betygssätter helt utifrån vår egen personliga värderingar, och det fungerar oftast inte på andra. Så lägg ner försöket att värdera kollektivet av radioamatörers rätt att tycka till om sådant som ligger dem varmt om hjärtat.

Som sagt - jag har aldrig förvägrat någon att tycka något. Du är välkommen att anse att vi bara skall få köra 1W eller kanske att vi skall få köra 3.000 W om du vill.
Personligen skulle jag aldrig ha en åsikt om en hobby som jag inte längre utövar men det är hur jag fungerar.
Edit: Nu syftar jag alltså INTE på att du skulle vara en som är inaktiv och syftar alltså inte på dig när jag skriver meningen om "personligen". Detta edit eftersom ni verkar ha för vana att missförstå mig.

EQL de NCS
Jag hamrar gärna på tangentbordet flera gånger oavsett om du vill det eller inte - om du inte gillar mitt hamrande så är det inte mycket jag kan göra än att säga att du kanske inte skall läsa då. Alla kan kanske inte vara dig till lags alla gånger.

73's de Tore
 
Nej det är ju sant Tore, hamra på du.

Jag har ägnat en liten stund åt att som du föreslog gräva vidare för att försöka reda ut om jag är med i den där otrevliga gruppen av sparsamt eller inaktiva radioamatörer som du inte riktigt gillar, eller som du i alla fall misstänker vilja byråkratisera vår fina tekniska radiohobby. Du ville ju inte svara på mina raka frågor utan bad mig att reda ut svaren själv, vilket jag som sagt gjort nu.

Vad jag kan få fram efter en del research bl a på de där signalspaningsmaskinerna som mäter vår närvaro på amatörbanden så ser det ut som du ligger väldigt risigt till med bara 118 timmars radioaktivitet de senaste 365 dagarna. Inte mycket att hänga i granen. http://foc.dj1yfk.de/activity/sm0ncs

Min utstrålade radioaktivitet härifrån gräsmattans lilla antennpark med 1/4-vågs GP och 10 W QRP blev faktiskt så mycket som 1739 timmar/365 dagar, från min forskningsstation SK7OB avsedd för vetenskapliga studier av vågutbredningsfenomen. http://foc.dj1yfk.de/activity/sk7ob

Mats RM2D med inriktning på contesting har presterat 1029 timmar/365 dagar oräknat hans DX-peditioner så han klarar sig också med minst lika god marginal som jag gör att få tillhöra de goda krafterna av väldigt aktiva radioamatörer som försöker hitta en gyllene balansgång mellan skyldigheter och rättigheter i vår hobby - samt inte minst försöka stimulera aktivitet snarare än att begränsa den? . http://foc.dj1yfk.de/activity/rm2d

Nu skrev i och för sig Mats tidigare att jag var undantagen att bli beskylld av honom för att vara sparsamt aktiv eller helt inaktiv så denna research var mest riktad till dig så du kan få en chans att revidera din uppfattning.

Det skall kanske tilläggas att väldigt mycket av min radiotid ägnats åt att lyssna på banden, bygga radioutrustning och sändarantennerna som använts vid försöken. Mycket tid har också gått åt att utvärdera inhämtade mätdata i vågutbredningsstudierna. Så nu är saken klar som korvspad och vi vet båda vilka grupper vi bäst platsar i Tore.

Kanske det går att dra streck i debatten här för vår del eller du vill hamra vidare på dina tangenter?
 
Bengt,

Ett inlägg från min IPhone i väntan på att jag senare i kväll ska kunna läsa ikapp på riktig dator...

Som jag påpekat tidigare måste man ta maskinerna med viss ro - och kunna använda dem korrekt.

Tore NCS kör minst lika mycket med sitt "vanity call" SC0N....

Dessutom måste man använda orden "CQ" eller "TEST" för att fastna effektivt i RBN. Om man idkar "Search and Pounce" i tester fastnar man avsevärt mindre.

Återigen försöker du listigt fokusera på annat i stället för vad jag avsåg med mitt inledande inlägg i tråden.... Ta du i stället och testa andra call (samt deras specialsignaler) i maskinerna.... Då får du ett annat resultat.

EQL, NCS och LRR (RM2D, RM2D/0, XV2D och som en av huvudoperatörerna på RM5A) är som tidigare meddelats, att anse som aktiva amatörer utan minsta frågetecken.

Alla har FULL rätt att tycka i ALLA frågor (grundlagsskyddad rättighet), men kanske borde vi fundera på svansföringen då vi tycker i frågor som vi egentligen själva påverkas väldigt litet av?

SSM-frågan berör "byggarna" oerhört litet. De pular 95% av sin radiotid med att bygga, och resterande möjligen som kombination av sändning och mottagning.... Är det då rimligt att denna högljudda och tekniskt eleganta minoritet ska ha så starka åsikter och så stort inflytande i en fråga som de inte ens nämnvärt berörs av?

De har i mina ögon drabbats av nimbus på grund att de likt konsulten besitter fantastiskt fin teknisk kunskap. Denna kunskap är likt konsultens kunnande ett utmärkt verktyg för att bedriva lobbyverksamhet i denna fråga så väl som i ett par andra.

En annan intressant iakttagelse är att "lika barn leka bäst". Jag inser att mina åsikter överensstämmer väldigt mycket med NCS och BYC. Vi är alla tre rejält aktiva radioamatörer, vi bygger och experimenterar mycket med antenner, vi använder lödkolven då vi bygger antennväxlar, triplexers, avstämningenheter och annat som gör våra conteststationer mer effektiva. Klart som korvspad att chanserna till samsyn oss emellan är stora...

På samma sätt är radioamatörer i vita rockar och med fluga (ursäkta mitt försök till att komiskt vinkla det litet....) benägna att supporta varandra i debatten.

Om konsulten stuckit ut näsan på HAM.SE och sagt att han ska göra allt för att med sina myndighetskontakter minska effekten för sina anatörkollegor - och han nu de facto förefaller sitta bokstavligen med fingrarna i syltburken.... Ja, då kanske det inte är så konstigt att personer med samma fantastiska tekniska kunnande som konsulten, dyker upp som gubbarna i lådan och försöker släta över det som konsulten nu pysslar med?

Människan är flockdjur och det är inget ovanligt beteende som vi nu sett i den andra tråden.

Slutklämmen på detta resonemang är att jag fortfarande hävdar att mindre (på banden) aktiva radioamatörer försöker involvera sig i en fråga som primärt inte påverkar dem märkbart.

Syftet? Kanske att visa sitt inflytande och knäppa aktiva radioamatörer och de som fått licens i den "oreglerade perioden) på näsan.....

"Riktiga" radioamatörer kör inte radio.... De bygger och idkar lyssning till 90%...

Även om vi gör allt för att framstå som objektiva radioamatörer som vill hobbyn väl.... finns alltid nyanser som gör att vi försöker applicera vår uppfattning om hobbyn som normgivande.

Här är i alla fall min syn på fenomenet...

Vi vill påverka för att just "vår bild av amatörradion" ska bli gängse norm.

Då styrelsen i SSA består av aktiva radioamatörer med till och med contesting som särintresse, då känner andra delar av kollektivet sig underlägsna vad gäller inflytande. Konsulten har förutom i frågan om effekt uttalat sig mycket tveksam till testgalningar som ger 599 rapporter i tid och otid....

Kan det vara så enkelt att det är en personligt förgad vendetta mot "aktiva radioamatörer som kör meningslös 599-trafik med kilowatt (eller mer)" som nu får dessa märkliga uttryck? Och att kollektivet tekniska amatörer utan att inse orsaken, manngrannt sluter upp bakom konsulten och försvarar både agerandet och tänkbara inskränkningar (effekt, antennstorlek, placering, exponeringstid etc etc)?

För de tekniska byggarna är det helt egalt om inskränkningar och byråkrati (tyska självdeklarationer) krävs.... Byggarna påverkas mycket mycket litet av dessa. De verkliga förlorarna är aktiva radioamatörer, trångbodda amatörer, SA-anatörer med mindre teknisk erfarenhet (undantag finnes).

De stora "vinnarna" är tekniska radioamatörer i vit rock och fluga...

Ordningen är återställd och kreti och pleti kan inte använda radion som kommunikationskanal.

Leve den kontrollerade, av myndigheter och av oss själva begränsade och byråkratiserade hobbyn!

Ursäkta kollegor - men fenomenet i denna tråd, vare sig vi vill det eller inte.... är färgad av "vi och dem" och vilka som är "riktiga radioamatörer"....

73 de Mats LRR
 
God morgon Mats,

Mycket intressant inlägg som det finns massor att kommentera. Jag väljer ut några enstaka stycken.

Om vi tar med SC0N så kan vi tydligen lägga till 250 timmar på NCS konto. Det kanske då räcker för honom att hamna i rätt grupp. Mitt inlägg visar hur absurd hela denna diskussionen är. Länkarna till signalspaningsmaskinerna lades upp av dig själv för att påvisa aktivitetsskillnader mellan olika individer som i teorin kan ägna exakt lika många timmar av sin fritid åt amatörradion. Några lägger sin tid på att köra contest, DX-peditioner på morsetelegrafi och fastnar därför på flugpappret och får hög status. Status i den meningen att de kan hävda att deras synpunkter och åsikter har större vikt än de som sysslar med andra delar av hobbyn men som inte registreras av signalspaningsmaskinerna.

Du skriver t ex ; "SSM-frågan berör "byggarna" oerhört litet. De pular 95% av sin radiotid med att bygga, och resterande möjligen som kombination av sändning och mottagning.... Är det då rimligt att denna högljudda och tekniskt eleganta minoritet ska ha så starka åsikter och så stort inflytande i en fråga som de inte ens nämnvärt berörs av?"

Där delar du ju själv upp amatörradiokollektivet i vi och dom, som du tidigare menat är fel. Men jag förstår exakt hur du tänker. Ur ett demokratisk perspektiv är du dock helt fel ute då vi alla oberoende av hur aktiva vi är har exakt samma möjlighet och rätt att delta i en debatt och göra vår röst hörd.

Alltså samma principer som gäller för medborgarnas möjligheter att påverka myndigheterna och vilka beslut de skall ta, i det fallet via remissförfarande.

Om vi börjar högst upp på regeringsnivå så gäller följande ang remisser;

"Det är viktigt att myndigheter, organisationer och andra får säga vad de tycker innan regeringen ska besluta. I den svenska grundlagen regeringsformen Kapitel 7, §2 står att regeringen måste samla in upplysningar och yttranden från de myndigheter som beslutet handlar om.

Organisationer, föreningar och personer ska också få säga vad de tycker.

Denna regel gäller alla typer av regeringsärenden. Regeln gäller ärenden där regeringen är förvaltningsmyndighet och ärenden där regeringen ska besluta om propositioner och förordningar. Här kommer vi att tala om den senare typen av ärenden.

Meningen med att skicka utredningsförslag på remiss är att regeringen vill veta vad ett förslag kan leda till. En remissbehandling är också viktig eftersom medborgarna kan vara med och säga vad de tycker. Det är viktigt för demokratin."


Samma principer gäller inom myndigheter som PTS och SSM och återfinnes ända ner på organisationsnivå inom t ex SSA och ESR men där remisser är ersatta av andra instrument som kan säkerställa medlemsdemokratin och att alla medlemmar får möjlighet att påverka föreningens mål och verksamhet genom att göra sin röst hörd. I frågan om SSM så pågår t ex just nu på ESR.SE en omröstning och insamling av synpunkter på styrelsens utgångspunkter inför formuleringen av Föreningens slutliga ståndpunkter i EMF-frågan.

Om jag förstått syftet med denna tråden du startade så vill du diskutera eller höra åsikter om vilken grupp eller grupper som borde ha störst inflytande på hur amatörradion utvecklas och vilka privilegier kontra begränsningar som omfattas. Det är så jag tolkar dina inlägg men det kanske är fel?

Du skriver vidare; "Kan det vara så enkelt att det är en personligt färgad vendetta mot "aktiva radioamatörer som kör meningslös 599-trafik med kilowatt (eller mer)" som nu får dessa märkliga uttryck? Och att kollektivet tekniska amatörer utan att inse orsaken, mangrannt sluter upp bakom konsulten och försvarar både agerandet och tänkbara inskränkningar (effekt, antennstorlek, placering, exponeringstid etc etc)?"

Det är ju en intressant fråga i sig. Om så är fallet så kommer jag ju i betydligt bättre dager i denna något infekterade diskussionen då den absoluta merparten av mina många hundratusen radioförbindelser som avverkats under årens lopp faktiskt är kopplade till contesting och DX-peditioner. Det är först på senare år jag börjat bli mätt på den typen av för mig "meningslös" radiotrafik och sökt efter andra för mig mer "meningsfulla" nischer. Sedan fann jag batteridriven portabel QRP och enkla effektiva antenner i kombination med DX-semestrar (mindre allvarligt menade DX-peditioner) till varmare länder och öar där jag i princip bara kört dessa 5NN TU QSO t o m med inbyggd dator och tangentbord med sina F-tangenter och förprogrammerade exchange. Dock kändes det kul i Karibien och Tilos och är fortfarande kul för mig. Så kul att jag till våren åker söderut och kör ännu fler 5NN TU förbindelser.

Så med detta så inställer sig ju då knäckfrågan, vem eller vilka ljusskygga personer är det som driver denna påstådda personligt färgade vendettan mot OSS, för visst ingår väl jag också i samma grupp som du och BYC som du nämnde som förebild.

En annan minst lika berättigad fråga kan vara vem eller vilka som driver en personligt färgade vendetta mot "konsulten". Är du med i den gruppen Mats? Är jag med där eftersom du och jag bevisligen är med i samma grupp och bevisligen tillhör de goda som är och har varit extremt aktiva på amatörbanden under många år. Jag betydligt fler år än du då jag fick mitt certifikat redan 1969 och aldrig har gjort några uppehåll i hobbyn.
 
Last edited:
Hej Bengt!

Även om jag nu för tredje gången repeterat att SM7EQL inte tillhör den kategorin av "mindre aktiva amatörer" som avsågs. är Du snabbt framme och kommenterar. Dina synpunkter är alltid väl genomtänkta, så jag har inget att invända mot att Du kommenterar, men jag väntar med stor spänning på svar och kommentarer från de som inte alls "fastnar på flugpappret"...

RBN och Cluster är verktyg som ger en tydlig fingervisning om personer över huvud taget ger avtryck på banden. Det handlar inte om att rangordna LRR, EQL, NCS eller BYC.

Vad jag önskar påvisa är att forumen faktiskt är väldigt effektiva för små grupper av personer som önskar påverka utvecklingen av svensk amatörradio. Både du och jag kan nog beskrivas som litet udda figurer i SM av olika skäl. Du har ett förslutet som extremt aktiv amatör från 1.8 MHz till 10 GHz (kanske till och med över och under dessa frekvenser). Jag befinner mig inte ens i Sverige men har av någon anledning en vilja att driva frågor som har betydelse för svensk amatörradio. Både du och jag måste nog erkänna att vi ibland försöker påverka trots att vi inte alltid har en majoritet bakom oss... Eller hur?

Jag har inte lärt mig hur man klipper citat på nya HAM.SE, så jag skapar mina egna enligt följande:

EQL: "Status i den meningen att de kan hävda att deras synpunkter och åsikter har större vikt än de som sysslar med andra delar av hobbyn men som inte registreras av signalspaningsmaskinerna"

Fel tänkt Bengt. Jag hävdar inte all vissa har större status eller större rätt att kommentera och försöka påverka. Jag önskar endast att vi bör tänka på att var och ens åsikter kan ha stort inflytande gällande ämnen som egentligen inte berör oss speciellt mycket. Om PTS skulle börja med en ny linje som skulle förbjuda byggande av egen utrustning, är jag övertygad om att byggarna skulle hojta högt. Den diskussioner har vi förvisso haft i samband med CE-märkning, men dock... Parallellen till SSM-frågan är att jag som begränsad byggare skulle finna ett nöje i att motarbeta byggarna och i stället hålla med de som vill förbjuda egenkonstruerade sändare. Visst hade det upplevts som märkligt om jag skulle stödja ett sådant förslag? Själv skulle det inte drabba speciellt mycket då jag med undantag från enklare CW-QRP sändare inte vare sig har kompetensen eller intresset att bygga mer komplicerade sändare. Men mitt hypotetiska stöd till förbud mot egenbyggda sändare skulle drabba de som bygger. Inte speciellt genomtänkt, eller hur?

EQL: Så med detta så inställer sig ju då knäckfrågan, vem eller vilka ljusskygga personer är det som driver denna påstådda personligt färgade vendettan mot OSS, för visst ingår väl jag också i samma grupp som du och BYC som du nämnde som förebild.


Vendettateorin var en hypotetisk sådan för att spetsa till frågan litet. Jag hoppas verkligen inte att enskilda amatörer för sin personliga tillfredsställelse önskar hjälpa till att minska effekten, byråkratisera hobbyn eller på annat sätt göra det svårare för oss andra amatörer att kommunicera via etern. Så illa kan det väl inte vara? ;)

EQL: En annan minst lika berättigad fråga kan vara vem eller vilka som driver en personligt färgade vendetta mot "konsulten". Är du med i den gruppen Mats? Är jag med där eftersom du och jag bevisligen är med i samma grupp och bevisligen tillhör de goda som är och har varit extremt aktiva på amatörbanden under många år. Jag betydligt fler år än du då jag fick mitt certifikat redan 1969 och aldrig har gjort några uppehåll i hobbyn.

Du väljer att raljera med "di goda" och "di onda" Bengt... Kanske du nu förstår att "aktivitetstermometrarna" RBN och DX Summit medvetet användes som metafor för en annan syn på "riktiga amatörer"? Vi har själva skapat måttstockar för vad som är "riktiga" amatörer eller mindre riktiga - och den vanligast förekommande stereotypen är att amatörer som bygger sin egen utrustning och kör telegrafi (helst med handpump eller kniv) skulle vara mer "riktiga" än andra - och därigenom per automatik skulle ha mer rätt att påverka amatörradions utveckling...

Vad jag tror vi kunde lära oss av denna historia är att vi kanske bör tänka en eller två gånger innan vi profilerar oss och uttrycker starka åsikter som riskerar att påverka andra radiokollegor negativt. SSM-frågan är ett lysande exempel på detta. I stället för att med kepsen i handen vara redo för att hjälpa myndigheter med att få fram det resultat som önskades (fem av sex typfall teoretiskt överstigande EMR-normen), borde vi radioamatörer betänka vilka konsekvenser sådant kan få för amatörradion som hobby.

Bara för att klarlägga min ståndpunkt gällande AOM, så skiljer jag på privatpersonen AOM och konsulten AOM i SSM:s tjänst. Privatpersonen AOM är en person som jag har högaktning för. Han har alltid hjälpt mig och andra med suveräna tekniska råd och förklaringar. Han har ett renommé som en förstklassig tekniker och erfaren radioamatör. Ingen kritik mot privatpersonen AOM all - tvärtom, enbart rosor. Vad jag tycker om AOM som konsult i SSM:s tjänst är en helt annan sak och jag väljer att inte utveckla det mer än jag gjort. Likaså mina egna teorier hur denna EMR ickefråga har lyckats attrahera SSM och Elsäkerhetsverket... Jag tror båda myndigheterna har betydligt mer viktiga ämnen att bry sig om, men vid rätt "timing" och vid rätt omständigheter och tips, kan även sådana myndigheter intressera sig för vår lilla population av aktiva radioamatörer. Jag hävdar med bestämdhet att inget är en slump i världen - amatörradiofrågor hos myndigheter inget undantag.

73 de Mats LRR
 
Last edited:
Det var nog ett av dina bättre inlägg Mats. Sakligt och väl genomtänkt. Håller med dig i allt väsentligt utan att påstå att vi är 100% överens men det behöver vi ju inte heller vara för att fortsätta vara vänner.

Du skrev; "Bara för att klarlägga min ståndpunkt gällande AOM, så skiljer jag på privatpersonen AOM och konsulten AOM i SSM:s tjänst."

Jo, det låter rimligt. Jag har ju i andra trådar liksom du nu gör också försvarat AOMs rätt att ha en egen åsikt och prata för den, vilket jag fått ta mycket skit för. Samtidigt har jag lika tydligt sagt att det AOM tycker och skriver här på HAM.SE och i andra sammanhang inte med automatik blir min egen eller ESRs ståndpunkter baserat på det faktum att AOM är medlem och styrelsens bett honom liksom andra medlemmar om hjälp att göra utredningar och vara med i arbetet kring remissvar m m. För ESR är AOM en resurs.

Problemet som jag ser, är att det finns ett antal radioamatörer här och på SSA-forum som har lätt för att se konspirationer i allt möjligt och som triggar varandra att se dolda agendor i tid och otid. Jag tycker det är viktigt att bemöta sådana påståenden och gärna då genom att referera till den fakta som finns tillgänglig att ta del av i form av div myndighetsdokument m m. Kruxet är bara att många av dessa dokument är skrivna på myndighetsspråk med mängder av fackuttryck och långa meningar med långa ord som ger skyhögt LIX-index. En del dokument är på engelska vilket inte direkt underlättar.

Det gör att många av de mest kritiska och som dessutom saknar en djupare teknisk förståelse helt enkelt inte har någon möjlighet att ta till sig innebörden av vad de läser. De får förlita sig på rykten och hörsägner. Vi måste inse att ämnena EMC- och EMF är otroligt komplext även för oss som arbetar med sådana frågor i vårt yrke. I SSM-tråden trodde t ex AZQ att det var ESR som mätt fältstyrka och ESR som skrivit rapporten. Därför var det förfärligt det ESR gjort. Hur fel kan man ha?

Vi har också kunnat konstatera att antalet kritiska röster som har höga tekniska kunskaper inte tar t ex YES och hans argument i försvar. Per står mer eller mindre isolerad i debatten och kommer på grund av sitt totala fokus på att smutskasta personen AOM, och lämna sakfrågan, själva innehållet och slutsatserna i SSM-rapporten utanför, inte att få medhåll ifrån andra än dem som inte själva har kunskaper och förmåga att ta till sig vad saken handlar om. NCS står också isolerad. Han har med bestämdhet hävdat att det är helt onödigt att ens mäta fältstyrka vilket direkt diskvalificerar honom i vidare diskussioner tillsammans med yrkesfolket och de som satt sig in i EMF-frågan på djupet och känner till varför SSM startat projektet. Det är min uppfattning. NCS har säkert en annan liksom du nog har din. Fritt att redogöra för dom, gärna sakligt och med referenser.

Det mest intressanta i SSM-diskussionen och även i denna tråd, är vad som händer om det visar sig att AOM tvärtom vad som påstås faktiskt har arbetat strikt professionellt med hög integritet och har torrt på fötterna när det gäller hur typfallen definierades och arbetet av SSM:s egna tjänstemän med deras egna mätinstrument gjorts. Det kan ju teoretiskt vara så att slutsatserna även ifrån rapport nummer två som skall presenteras på SSM den 26/1 talar till radioamatörernas fördel precis som den första rapporten gör. Det vet vi inte än.
 
Last edited:
Jag som varken kör telegrafi, digitala moder eller contest, inte bygger grejor och inte heller har slutsteg skulle ju (rent teoretisk då) kunna stödja ett myndighetsförslag som vill inskränka eller helt förbjuda sådant.

Det skulle aldrig falla mig in, bara för att inte det är min huvudinriktning av hobbyn så skulle jag ju inte vilja begränsa möjligheterna för någon annan.

Jag skulle nog däremot hjälpa till och protestera mot sådana inskränkningar så gott jag kan, för att vara solidarisk mot dom som finner nöje i det.

(jag har däremot provat alla ovanstånde grejor och insett att jag inte finner det roligt, utom CW där har jag bara gått en halv kurs innan annat i livet tog den nödvändiga tiden av mig)
 
Jag som varken kör telegrafi, digitala moder eller contest, inte bygger grejor och inte heller har slutsteg skulle ju (rent teoretisk då) kunna stödja ett myndighetsförslag som vill inskränka eller helt förbjuda sådant.

Det skulle aldrig falla mig in, bara för att inte det är min huvudinriktning av hobbyn så skulle jag ju inte vilja begränsa möjligheterna för någon annan.

Jag skulle nog däremot hjälpa till och protestera mot sådana inskränkningar så gott jag kan, för att vara solidarisk mot dom som finner nöje i det.

(jag har däremot provat alla ovanstånde grejor och insett att jag inte finner det roligt, utom CW där har jag bara gått en halv kurs innan annat i livet tog den nödvändiga tiden av mig)

Bara en kort kommentar till dig Gustaf, som egentligen inte hör till tråden, - det är precis det som jag älskar med vår hobby att det finns så många saker man kan syssla med och jag tycker precis som dig att det ena förtar inte det andra !

73's de Tore
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top