Hur smart är det med smart-TV ?

Finns det någon stor skärm som just bara är skärm och saknar mottagare? Och även är överkomlig i pris? Då jobbet finns något sådant som konferensanläggning men den apparaten känns dyr på något odefinierbart sätt. Man får betala mer för mindre...
Annars vore det en lösning för att blåsa vissa på licenspengar om man inte är intresserad av SVT och ändå vill vara laglig. Jag kan tänka mig att SVT är livrädda för den utvecklingen där tittarna bara tittar på det intressanta och betalar för det man konsumerar.

Beträffande gammelburkars effektförbrukning var min Blaupunkt en rejäl värmekälla. En kvälls konstant tittande krävde några vädringar. Kanalväljaren för UHF drev en aning. Bildröret var lite trött så kontrasten var det lite si och så med. Jag tror inte det var så mycket bättre förr men kanske lite roligare. Nu var det flera veckor sedan jag tittade på TV.

Storleken på de mest prisvärda ligger tyvärr på 24" till 27", men det finns större bildskärmar. Antar att efterfrågan är lite lägre iom att än större kräver fler pixlar om de ska användas till skrivbord. Skärmen har inbyggt ljudkort, men bara en hdmi-ingång. Kör chromecast:en via hdmi-porten och rpi:n till dvi:n med en adapter. Medför att jag måste ta ljudet från 3.5"-kontakten på rpi:n, men det funkar hyfsat. Tar ljudet från skärmen via en 10 m sladd (3.5" till RCA).

Tror bilden blir bättre på bildskärmar iom att man använder en RGB-signal. Jag får i alla fall knivskarp upplösning. Betalade ca 1800 kr för skärmen, och med rpi, chromecast, fästen, sladdar och lister landade det nog på strax över 3000 kr. Iom att vi inte betalar tv-avgift är den väl intjänad efter 1,5 år. ;)
 
Låter som K70 alt. K80-modellen. Deras sista chassin med både trissor och rör.

1973 kom K9-chassit, solid state förutom bildröret då, hi. :D
En genomtänkt, driftsäker modell som funkade i många år utan större bekymmer.
Hade 6-7 moduler som satt i hållare och lätt kunde bytas vid service-besök.

K9 och det besläktade K11-chassit sysslade jag en del med under höstterminen -95 och vårterminen -96. Gamla och omoderna redan då men gick ändå att sälja nyreparerade för ca 500 kr. Försök göra det idag med en drygt 20 år gammal tv. :)
 
Det blir nog ingen mer tv efter dessa modeller ni beskriver. Möjligtvis sk 4k-tv, de med extrem upplösning -Men att SVT mf skulle börja sända det är lika sannorlikt som att hitta en Van Gogh i garderoben. De som är 16-18 år idag är absolut inga tv-kunder, Det finns inte en chans att de kommer acceptera att behöva v ä n t a på att ett program som inte d o m har valt skall starta. Credit Suisse bedömer tv´n som utdöd om 5-10år och jag instämmer helt.
Däremot kommer unicasting via dator till högupplöst skärm att bli det framtida tv-mediet, ungefär som VJX var inne på.
Utbudet via tv idag är sorgligt. Såpor, föga opartiska nyhetsprogram, reklam och ännu mera reklam samt eft 21 börjar x antal deckare med billigast möjliga rekvisita, D.v.s de sitter inne på ett dåligt ljussatt kontor, alltid med persienner i bakgrunden! efter 22 höjs volymen med ca 45% och dialogen i filmen eller deckaren ersätts med olika sorters vrål och framförallt skrik-ljud. Det är ytterligt sällan man får se en välgjord storfilm eller nyproduktion av klass. Däremot är det avslappnande och trevligt med naturprogram ca 1-2 ggr per år och teknikprogram med elektronik involverad vart 4:e år ;)
 
Last edited:
Det lilla man vill se kan man se på nätet, utan att behöva betala licens, eftersom dom nu har insett att en dator inte är en tv mottagare.
Men jag vill inte titta på TV i datorn.
När jag tittar på TV vill jag sitta i en fåtölj, och när jag använder datorn vill jag sitta på en kontorsstol.
Det blir oftast minst en timme TV-tittande om dagen.
 
>>>>Men jag vill inte titta på TV i datorn.

??????

Det finns väl inga program att se i datorn. Jag tittar på rörliga bilder på min monitor som är kopplad till datorn. Datorn kan ställas undan om man inte vill se den eller inuti den!?

Jag menar, i sak är det ju inte någon avgörande skillnad att titta på en platt-TV eller en monitor.
 
Intressant. Vi hade besök av en "fibersäljare" häromdagen. En av mina frågor var just hur lång tid alla lådor behövde för att komma igång. Det skulle inte ta någon tid alls. Jag vill inte ha utrustning som står och bränner el, om den inte används.

/Roland
fd TV-reparatör från tiden när komponenterna i japanska apparater hängde i limsträngar


Vi har TV via fiber, telia är TV leverantör. Boxen tar någon minut på sig när man (kall)startar den. Men normalt ställer man den i standby och då kommer bilden i stort sett ögonblickligen. Att byta kanal är även det momentant.

Däremot är programmen precis lika tråkiga som vanligt ;)

Vad som finns och är uppskattat är möjligheten till att titta på lagrade program från ett flertal kanaler, man kan t.o.m titta på reklamkanaler då det går att snabbspola reklamen.

Man kan även hyra filmer om man är sugen.

Vi har även en box som är kopplad till LAN så vi kan streama filmer / serier som finns lagrade på lokal enheter, denna box kan också streama vissa sidor från nätet, youtube med flera.
 
Last edited:
Borde kanske låta bli denna tråd eftersom här inte funnits någon dumburk på över 15 år ...

Den gode KBW sade bl.a.
Men normalt ställer man den i standby
Det är smart att inte använda standbyläget på TV'n, boxen, datorn och andra elektonikmojjänger. De drar en del effekt även i det läget och en del av dem blir tillräckligt varma för att de skall åldras i förtid och t.o.m. släpper ifrån sig störstrålning. Inte minst el-lytar i switchkraften som ständigt ligger med full likspänning över sig frestas i onödan.

Förhoppningsvis är det inte mera brådis än att man kan acceptera att vänta den lilla minut det tar för burkarna att komma till livs efter kallstart.
 
Om det är ett problem med starttiden, kan man använda "standby" läget. Vår vän Roland/BRF frågade om just starttider och då försökte jag svara så sanningsenligt som jag kunde.

Vad man orkar/vill stänga av är en bekvämlighet/samvetsfråga, kanske även en ekonomisk fråga men framför allt en störningsfråga när vi skriver i detta forum :)
 
Jag tittar inte på TV. När jag vill titta på film eller annan media via datorn så gör jag det med en Full-HD-projektor och 108" stor duk som rullas in när den inte används.
 
Problemet med "Smart-TV" är väl snarast att de inte är smarta så länge. Det kräver ju att tillverkaren uppdaterar firmware och operativsystem, så att man kan lägga till nya funktioner och framförallt att de rättar buggar och säkerhetshål.
Tyvärr brukar tillverkarnas intresse för det dala betänkligt efter att du köpt din TV och tillverkaren tar fram en ny modell, vilket de verkar göra väldigt ofta.

Så nej, något smart-TV blir det inte. Jag kör i dag med min 37" LCD dum-TV från 2007 (tror jag), som efter ett byte av fyra kondingar förra året åter fungerar som den skall, d.v.s. i princip som bildskärm. Intelligensen får externa enheter som spelkonsoler, Raspberry Pi eller Apple-TV stå för.

Förutom att dessa kan uppdateras och få nya funktioner under längre tid, så är de avsevärt mycket billigare att byta ut när de blir obsoleta.
 
Har plötsligt utan förvarning fått ny mjukvara i TV:n, det tog flera lååånga minuter. Tråkigt nog är Youtube-appen ersatt med något nytt som är rena skiten. Det blir att plugga ur ethernetkabeln för gott för att slippa fler överraskningar nästa gång jag slår på TV för att se nyheterna.
 
Jag köpte en "Smart"-TV för några år sedan. Ville man ha en med snabb frameprocessor fick man det där smarta på köpet.
Nu var den inte så smart i jämförelse med att ha en HTPC bredvid och endast använda TV'n som monitor och låta
HTPC'n stå för internet-TV, VLC för DVD/USB-filmer mm. Ethernetkabeln till TV'n drog jag, så nu kan den försöka prata
med NSA via HDMI-kabeln till HTPC'ns grafikkort...
 
Back
Top