Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja ja. Ni kan argumentera för era metallåtervinningsprodukter. Men när man ser schackbilder tycks det allt som ofta stå en modernare skapelse precis i mitten.
Anders, jag vet inte var gränsen går för moderna skapelser går, jag har både båtankare och lite nymodigare (allt är relativt) saker.
För nuvarande sker mestadelen av trafiken med en Skanti TRP8750, jag tror att mitt exemplar är tillverkat på 90-talet.
Det är nog den radio med färskast datum som jag har. Jag räknar den inte som regelrätt båtankare, även om stationen väger lite över 100 kg.
Scantin är ju en komersiell apparat och går väl som "operatörsradio". Alltså tänkt att inte ens av misstag av en lågutvildad radioanvändare gå att missbruka. Så om man tar dem i ordning så är det väl plankradio, båtankare, moderna amatörradio och operatörsrados. Så i min syn kvittar det om det står en modernare amatörradio eller en operaörsradio i mitten av alla båtankare och om finhyllan är fylld av plankbitar. När det kommer till kritan så är man i praktiken ändå i huvudsak användare av en modern amatörradio eller operatörsradio. Sedan om man sedan har en mera romantisk syn på sin hobby och dess upplevelse, så är väl det ok. Men försök inte lura någon annan.
Hmmm, låt mig förklara...
Det känns som du skjuter in dig på endast brukandet av produkten?
RNA DE FBJ
Du låter misstänkt dyster mot allt som är äldre, synd.
RNA de BDZ
Jag får intrycket att du upplever oss som uppskattar äldre teknik, av såväl tekniskt vetgiriga, funktionsmässiga som nostalgiska skäl, som ett starkt hot, närmast en oförrätt! Varför det??
Den gamla tekniken är naturligtvis hopplöst sämre i många funktionsparametrar, men långt ifrån i alla avseenden! Jag skulle t ex helt frankt vilja påstå att de flesta rörsändare för SSB har ett betydligt renare spektrum jämfört med dagens moderna efterföljare. Konstigt nog är det ett problem som man oftast blundar för, såväl i tillverkar- som användarled. Att det sedan förvärras ytterligare av rena handhavandefel, är en annan.problematik.
Men åter igen, varför är detta ämne överhuvudtaget så brännbart?
/Lasse
starkt hot, närmast en oförrätt! Varför det??
Gratulerar till att du funnit din gren av hobbyn.
Men som jag ser det så kanske du inte ska göra sken av att du har en båtankarradio som huvudradio. Du kör med nåt betydligt mera färdigt och driftsäkert. Du ägnar med största sannorlikhet mest tid till att lyssna och därefter sända och slutligen skruva med radion. Att med en operatörsradio antyda att man som båtankarradioanvändaran får den bästa kunskapen om radio och att man därmed utövar den genuina amatörradion känns avlägset.
Inget illa sagt om din utrustning eller negativt om ditt utförande av hobby. Men att skilja på äpplen och päron är inte dumt.
Beroende på den negativa syn på moderna amatörer spridit i från båtankarfolk och amatörer som använder komersiella radioapparater ett längre tag.
Brännbart? Är det det? För dig eller?
Suveränt Bengt! började nästan fundera på om jag skulle påminna om min fråga Som faktiskt var/är ärligt menad då jag faktiskt undrat var gränsen går.BYC skrev: "Ångrar mig faktiskt, för det är otroligt trevligt med rörradiosar, vilket härmed medges oförbehållsamt Men hade jag platsat i Ankar-klubben med mina Drakar?"
----
Sent skall syndaren vakna. Tur att du tål lite skoj annars hade jag skrivit lite försiktigare Johan.
Nej tyvärr, Drakar platsar inte i båtankarklubben ....
Beroende på den negativa syn på moderna amatörer spridit i från båtankarfolk och amatörer som använder komersiella radioapparater ett längre tag.
Brännbart? Är det det? För dig eller?
Nu vill jag säga mitt angående jämförelsen med tekniken i bilar och radio..
Dessvärre tror jag att du avlar en fördom här.