IC 7400 RX modifiering för MW LW

Roy skrev:

SM3CIQ, svårt att veta om det finns kvar. Jag minns inte att jag någonsin bytte en sådan pot.
Den är R17 front unit, och har artikelnummer K121B000E-10KB. Det är en 10 kOhm linjär pot.
Du kan ju mejla till Wolfgang och höra. Men det finns nog mest delar till senare modeller med annan typ av artikelnummer.
Förmodligen har dessa delar legat orörda i 25 år, och förmodligen slängda då ingen vill ha dem.
Skulle det finnas så är den ju lika gammal som den du har, men olika miljö åldrar dem olika.

Annars är det en lite dusch med kontaktsprej som hjälper.

Som tur är numera ligger ju folk så exakt i frekvens och på samma frekvens så man behöver sällan RIT numera.
Minns knappt att jag använt RIT på många år själv.....Kör man mycket Morse kan det kanske vara bra med en noggrann följsam RIT.

IC-735 är en klippa och väl värd att ha i toppskick.

De
FPD

Tack Roy!

Min 735:a har jag verkligen kört med, bortåt 20 tusen qso`s (endast telegrafi) - och kör emellanåt även nu, som jag sa så "kvillrar" RIT:en när jag vrider på den. Det gör inte mig ett skvatt, när man släpper den så är den stadig. Men tänker på en ev. köpare (om det är en telegrafioperatör) - så vore det fint om det var u.a.:)

73 / Uffe -CIQ
 
Back
Top