Ic-756 PROIII

SM5NFT

Well-Known Member
Är undrande över mängden begagnade ICOM IC-756PROIII till salu på DX-Radio. Har räknat till minst 7st (dubbletter borträknade) under augusti - september. Det måste väl nästan vara rekord för en enskild modell. Är det bara slumpen eller har jag missat något? Är inte så insatt i köpemaskiner, men undrar av nyfikenhet.

BTW en mindre viktig fråga: Varför kallar ICOM sina amatörradio's för "PRO", medan de avsedda för professionell användningen inte heter så? Antar att det har något med marknadsföring att göra.

OBS! Frågorna är inte ironiska och inte avsedda att provocera.

73 Arne
 
Helt klart handlar det om att man vill byta upp sig till IC-7600.
PROIII är såld i antal som är fukllständigt unikt för branchen och det blir så klart en del till salgs.
Jag hade väntat mig många fler. trots det stora antelet i drift är det sällsynt med fel på PRO modellerna. Några åsksmällda dock.

Nu kan det oxo finnas spekulativa försäljningar, dvs att man kommit över billiga ex från markander där de säljer ut riggen pga av att den nu inte tillverkas mera. Sedan någon månad är den avslutat.

Ja varför kallar de riggarna för PRO? bra fråga, när Japan fick reda på vad det betyder så frågade de om detta var "allvarligt" i SM.
Vi ser oxo att faktiskt endast 756finns i PRO variant inom EU.
I USA kallades IC-7400 för 746 PRO.
Men detta förklarar inte namnvalet.
Jo Japan upplystes om att PRO betyder Pensionärenas Riks Organisation i SM.
Men frågan är lika tilläplig för MKI MKII etc. Finns väl inget svenskt ord för mark?
Mycket av detta kommer ju från USA där man i alla tider försökt sig på "säljande " namn på grejer.
Exvis "Super Duper Powermaster". Inte minst de fantisfulla namnen på bilarnas ventilkåpor.
!TALKPOWER", "super basemaster" ja det finns massor av exempel.

En fråga till forument då från mig:
Vad betyder "solid state"? Att man menar att grejen i fråga är byggd av transiostrer är OK , men vad betyder det?
 
Aha, så det handlar om uppgradering till det senaste. Tack för det! Lite kul det där om PRO, med tanke på att medelådern för radioamatörer förmodligen stiger hela tiden :)


Angående "Solid State" så fuskade jag och tog genvägen via wiki:

Solid-state electronics are those circuits or devices built entirely from solid materials and in which the electrons, or other charge carriers, are confined entirely within the solid material.

The term is often used to contrast with the earlier technologies of vacuum and gas-discharge tube devices and it is also conventional to exclude electro-mechanical devices (relays, switches and other devices with moving parts) from the term solid state.

While solid-state can include crystalline, polycrystalline and amorphous solids and refer to electrical conductors, insulators and semiconductors, the building material is most often crystalline semiconductor. Common solid-state devices include transistors, microprocessor chips, and DRAM. There is a considerable amount of electromagnetic and quantum-mechanical action takes place within the device.

The expression became prevalent in the 1950s and the 1960s, during the transition from vacuum tube technology to semiconductor diodes and transistors. More recently, the integrated circuit (IC), the light-emitting diode (LED), and the liquid-crystal display (LCD) have evolved as further examples of solid-state devices.

73 Arne
 
"Solid state" betyder ordagrant översatt "fasta tillståndet", och meningen är att skilja
elektroniska kretsar som bygger på halvledarfysik (som är ett specialfall av fasta tillståndets fysik) från de som bygger på elektronrör. Där talar man om fria elektroners fysik i vakuum.

Ska man vara "petig" så är också halvledarfysik en av inkarnationerna av elektronfysiken.

Nationalencyklopedien säger så här:

"Fasta tillståndets fysik, område som behandlar fasta kroppars struktur och deras mekaniska, termiska, optiska, elektriska m.fl. egenskaper utgående från modern kvantfysik. Delområde av kondenserade materiens fysik."

På CTH fanns under min studietid tre elektronfysik-institutioner;

Elektronfysik I som behandlade elektronfysikaliska fenomen i världsrymden;
Elektronfysik II som behandlade mer jordnära elektronfysikaliska fenomen (elektronrör mm.); samt
Elektronfysik III som behandlade fasta tillståndets elektronik.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Finns det bekräftat att medelåldern verkligen stiger inom hobbyn?
Eller är det bara vad folk tror? Om alla säger så blir det ju en sanning.
Lyssnar man på banden så är jag benägen att hålla med.
Är man provförrättare som jag har fått förtroendet att vara, så har jag inte tsstat någonn gamling.
Men visst är det de lite äldre som kostar på sig lite ny radio.
Dock kan jag inte hitta så många annonser på PROIII:or som du nämner Arne.

Jag tror faktistk man fick lov att ha sparat längre tid och uppnått högre ålder förr, för att kunna köpa en finare radio, exvis en DRAKE line som med dagens pengar skulle kosta 130 000 kr.

Ja då vet vi exakt vad Solid State betyder då....... jag trodde det betydde transistoradio.
 
Jisses, IC-7600 är ju rena lågprismaskinen jämfört med 7700 och 7800 :)

Här börjar jag fundera på mina egna eknomiska referensramar. Vågar man uttala sig om detta utan att bli "UFO-stämplad" på forumet?. Nåväl kör i vind, själv tycker jag att upp till 5000:- är en rimlig peng för en transceiver. Till och med IC-718 ligger "på kanten" till vad jag är beredd att betala. Får väl försvara mig med att jag är en hängiven anhängare av KISS-principen, och att jag ser en sport i att försöka åstadkomma saker med liten peng.

73 Arne
 
Det finns undersökningar, bl.a. i England, vilka pekar på att medelåldern ligger runt 50 - 55 år.

Veterligen finns inga sådana undersökningar gjorda i Sverige över en större population, men
för några år sedan skrev Linköpings Radioamatörer om saken på sin hemsida, och där tangerade
medelåldern 60 år.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tycker nog att radioamatörer har en mycket god syn på att det finns olika sätt att utöva sin hobby på, och just med plånboken. Både de som vill utöva hobbyn med stor plånbok och de som vill med liten plånbok är lika accepterade.
Så bara att hoppas att du får ut det du vill av hobbyn Arne.
Och givetvis får vi QSO oavsett hur vi investerar i hobbyn.
Och nog är det kul att hålla liv i lite äldre grejeor, inte minst jag pysslar med sådant.

Men när man hör radioamatörer som inte kan sätta upp en ny antenn bara därför att de har ingen lämplig tråd, ja då fundear man ju, går det då inte att köpa en tråd? Men antenn tråd och isloatorer det måste finnas liggande för att man skall kunna kosta på sig en trådantenn. material till en dipol för 1,8 MHz får man för en tusenlapp utan vidare och det måste inte vara skrot som ligger ovanpå oljetanken.

För att vara lite busig Arne så skulle jag tro att du ändå lägger nån krona på något, kanske du kör ny fin bil för 150 000 kr? Eller har fiskegrejer för motsvarande en IC-7800, ja många har det faktiskt.
Andra köper en MC eller en snöskoter och byter för 75 000 varje vinter.
Husbil, fast det finns billiga "gör det själv".
resor, nog kostar folk på sig.

Ja uppgradering i betydelsen att köpa sig en ny leksak är något vi människor och i synnerhet radioamatöer har syslat med i alla tider. de tär knapapst något som avtar ens vid en lågkonjuktur.
Leksaker måste vi alla ha, så länge vi är barn.
Tänk när man på 40 talet kunde investera i ett extra eleketronrör och bygga sig en ny mottgare, kanske en superheterodyn med tre rör. En jätteinvestering på den tiden som får IC-7600 att blekna.
Och visst var det mest de välbeställda som hade råd då.
 
Off topic:

Visst stiger medelåldern!
Gör följande tankeexperiment:
Ny klubb med 10 medlemmar som är 20 år => medelålder 20 år
Nästa år tillkommer 2 medlemmar om 20 år => 2 st á 20 år + 10 st á 21 år => medelålder ~20.8 år
Samma sak nästa år => 2 st à 20 + 2 st à 21 + 10 st à 22 år => ~21.6 år
osv. osv.
Så stigande medelålder är inget kostigt, däremot är det beklagligt att medelåldern verkar vara så väldigt hög! Hur och vad kan vi göra för att få in fler unga? Vad gör vi för fel?

72/73 de p-a
(som just blivit på fel sida 60 och bidrar till den höga medelåldern...)
 
Last edited:
Det är som FPD skriver, visst är det kul med nya leksaker. En del köper ny bil eller en fin dyr husbil, andra köper en dyr fin transceiver. Vi väljer själva och det har ingen annan med att göra, men felet är att många är avis här i vårt land.

När det gäller att få in nya amatörer i vår hobby, gäller det att bemöta dem på rätt sätt. Det är det många som inte kan, varför? Man märker ofta vilken inställning vissa har mot våra SA-signaler, blir ofta kallde för PR-knuttar. Ta istället hand om de yngre som vill satsa på vår härliga hobby, då kommer vi att få många yngre med oss!!!!


Janne
 
INV skrev; "Hur och vad kan vi göra för att få in fler unga? Vad gör vi för fel?"

Du frågar vad du och dina kollegor har gjort för fel eftersom så få ungdomar finner er hobby amatörradio intressant. Det är i grunden en intressant fråga som är värd en egen tråd att filosofera vidare i.

Själv har jag inte gjort något fel - inte vad jag vet. Jag sysslar ju bara med sådana saker och ting inom hobbyn som jag själv finner intressanta och som jag finner nöje i. Det kan vara att bygga radio, läsa böcker, köra radio och delta i debatter som denna - om nu debatter ingår i amatörradion.

Under årens lopp har jag ställt mina tjänster till den lokala klubbens förfogande som kursledare i ett otal teknik- och telegrafikurser. I början av 70-talet var kursdeltagarna mest unga ungdomar men de sista åren i slutet av 80-talet lös ungdomarna mest med sin frånvaro och numera bedrivs ingen utbildning alls efetrsom den siste kursledaren passert 70-strecket och blivit hedersmedlem. Underlaget i en byhåla som Lund är dessvärre för litet i kombination med att ytterst få av de kvarvarande klubbmedlemmarna är beredda att binda upp sig och jobba gratis. I nuläget är ingen beredd att axla 70+åringens uppdrag.

Du kanske också lagt ner tusentals timmar på föreningsarbete och gjort ett lika bra jobb för amatörradions bevarande som jag? Berätta gärna.

Den låga tillströmningen av ungdomar till amatörradiohobbyn beror sannolikt på att just de saker du och jag plus många andra pysslar med inte attraherar de unga ungdomarna. Kanske bör vi gamlingar byta hobby och anpassa oss till den hektiska livsstil som de unga ungdomarna befinner sig i.

Ett konkret förslag är att alla radioamatörer reggar sig på Facebook och givetvis bör även SSA hänga med i den moderna utvecklingen och Twittra om vad som händer på Kanslit. Det skulle säkert uppskattas om vi kunde få korta uppdateringar en gång i kvarten eller så. -Nu svarar jag på ett mail från en gnällig medlem. -Jag åt winerbröd till kaffet. -Idag regnar det här i Karlsborg. Det är sådant som attraherar unga ungdomar idag och därför upplever de vår antika hobby som mossig.

Som sagt, en både intressant och hyperaktuell fråga du ställer och som borde vara värd att få en helt egen tråd. Ty utan kontinuerlig påfyllning av unga ungdomar så dör hobbyn ut på sikt - det kan vi nog alla väl vara 150 % överens om utan komplicerad statistik.

/Bengt
 
Off topic:
Visst stiger medelåldern!
Gör följande tankeexperiment:
Ny klubb med 10 medlemmar som är 20 år => medelålder 20 år
Nästa år tillkommer 2 medlemmar om 20 år => 2 st á 20 år + 10 st á 21 år => medelålder ~20.8 år
Samma sak nästa år => 2 st à 20 + 2 st à 21 + 10 st à 22 år => ~21.6 år
osv. osv.

Statistik är inte min starka sida, men ändå...
Du glömmer ju alla gamlingar som blir silent key!
Visst måste det påverka statistiken. :D

/ Ingvar
 
Ty utan kontinuerlig påfyllning av unga ungdomar så dör hobbyn ut på sikt - det kan vi nog alla väl vara 150 % överens om utan komplicerad statistik.

/Bengt

Å andra sidan så lär vi dö ut innan hobbyn.
Och då hamnar ju detta problem hos de i dag unga som då har kommit upp i medelåldern.:)

73
från en gubbes funderingar
 
Till NKK:

Jo jag hade det på tungan men det lät så himla egoistiskt och då hade vi hamnat i samma diskussion som växthuseffekten och hur vi tömmer jorden på resurser. För min del kan jag fortsätta bränna olja dygnet om och slänga tonvis med kvicksilver i naturen. Hur mycket jag än jobbar så kommer jag aldrig hinna uppleva jordens undergång. Samma är det med amatörradio. I bästa fall dör hobbyn med oss gamlingar så vi hinner att göra slut på allt blyat lödtenn. :-)

/Bengt
 
Statistik är inte min starka sida, men ändå...
Du glömmer ju alla gamlingar som blir silent key!
Visst måste det påverka statistiken. :D
/ Ingvar

Visst är det så men förhoppningsvis hinner de som började i 20-årsåldern hänga med ett tag :-)

Visserligen är diskuterar vi ett ilandsproblem som inte är lika allvarligt som klimatproblematiken men kanske kan man bidra med något ändå? Det vore väl för trist för våra efterkommande om denna hobby försvann med oss!?

Facebook och Twitter använder jag men kan (tyvärr) inte påstå att jag puffar för vår hobby i tid och otid, knappast alls faktiskt. Får väl försöka bli någon ändring... fast kompisarna kommer nog med oförstående kommentarer när man skriver 'Hurra, xy2zw på 40!' eller nåt liknande ...

För övrigt kanske denna tråd borde flyttas över till en egen.

Ha de'
/p-a
 
Att beräkna tendensen för medelåldern kräver nog mer vetnskap än tro och tyck.
Först måste vi ju vara ense om från när vi skall börja beräkna.
Gör vi det från 40 talet så måste vi inse att då var det bara gamlingar som hade råd med ett eleketonrör att bygga sig en TX av.
Det var mest äldre som hade gått lång utbildning som överhuvudtaget visste att det gick att bli radioamatör, och som hade fritiden att utöva hobbyn. Man var tvungen att vara gammal för att få full respekt och därmed kunna vara med i gänget.

Det orimligha med att få tag i grejer varade nog ändå fram till 90 talet då det började bli möjligt för en yngre att skaffa sig grejer för hobbyn. (köpa nytt eller skaffa surplus)

Idag lever vi längre och måste justera vad begreppet medelålder egentligen beyder. Om medelåldern för 30 år sedan vara 68 år så är idag 78 år kanske detsamma idag, så måste vi väl justera medelåldersbegrepppet även för radioamatörer.

Sen finns mig veterligen ingen statistik inom SSA eller bland radioamatöer överhuvudtaget. Och knappast någon sådan som går att jämföra år per år.

Visst finns det klubbar där det bara är gamlingar kvar, som drömemr sig tillbaka till sin enrörs sändare.
Men det är inte samma som ökad medelålder.

Vi har avsevärt fler radioamatörer som idag kör RTTY, med alla nya trafiksätt som PSK-31 etc och med intresset att använda dator med hobbyn märker vi itne av detta på samma sätts om när det kom en ny radioamatör på 3530 kHz med en Morse TX.

Så nog krävs det lite mer än tro och tyck för att bedöma om medelåldern, dels är ett problem, dels om den ökar eller minskar, höjs eller sjunker.

Själv vågar jag inte ens tro, men ser att det faktiskt förekommer unga radioamatörer som inte hörs på banden utan labbar med sitt.
Att vi har många äldre radioamatöer som resinerat, dvgs inte förnyar sig, experimenterar eller är aktiva är en annan sak som kanske måste tas in i resonemanget.

Att beräknandet av medelålder skall basera sig på exvis hur det låter på 144 MHz låga delen, nej så kan man inte räkna.

Så är då varje tro, varje tyck, varje påstående om ökad medelålder bara myter?
Bra fråga, och jag tror det, tills en vetenskaplig undersökning bekräftar saken. Men det krävs en massa förutsättningar som vi måste vara överens om.
 
Håller med om att det kan vara svårt att få fram vettig statistik när det gäller medelåldern för sändaramatörer. Om det vore på samma sätt med amatörradio som det är med hobby-flyget att man måste vara aktiv för att få behålla sitt cert skulle det vara lättare. Att räkna med de som lämnat hobbyn för 20 år sedan känns inte meningsfullt, tycker jag.

Om det var "orimligt" för unga att hitta utrustning fram till 90-talet så kanske det berodde på att de hade något för högt ställda krav i förhållande till plånboken. Surplus har väl funnits länge tror jag. Själv kommer jag ihåg att det var populärt att trimma om "CB-pytsar" till 10M, och det var i början på 80-talet. Med då måste man fixa lite själv.

73 Arne
 
För mig var det orimligt dyrt att köpa surplus på 60 talet när jag gick i skolan etc.
Men när jag fick ett tillfälle att tömma bankontot, och alla samlade veckopengar och köpte en TRIO 9R59 trots stora protester från förldrar var det en jätteinvestering.
Annars satt man och dregalde över Hobby förlagets häftaga surplusgrejer, som några äldre och jobbande kompisar hade.
Jag menar att en gammal BC-348 eller BC-312 var en investering stor, eller mycket större än en modern fabriksgjort transvier idag.
För FM köpte jag efter att ha börjat jobba en beg Storno Viking, en större del av en löning gick åt plus kristaller. Inte många spenderade så mycket på en hobby då.
Idag får man en handapprat för FM och DV för ett par tre tusen. Som man dessutom slipper köpa dyra kristaller till och man slipper trimmaa om den med inköp av signalgenerator etc.
Så nog var det trots surplus orimligt dyrt för ungsdomar förr.
Om man nu inte hittade en träradio för fem kronor, eller på tippen.

Sen har vi väl de som haft lite större veckopeng kanske .
 
FPD: Låter som du var en av de ungdomar som hade högt ställda krav i förhållade till plånbokens tjocklek ;);)

73 Arne
 
Back
Top