Nej Janne jag tror inte AOM skojar.
Förr var det en värdefull resurs med radioamatörer, de hade en kunskap, de kunde sättas in på vissa jobb, (där man msåte veta vilket håll skruvmejseln skall dras) ser vi i Amerikanska HAM tidningar förr, så var de fulla av annonser efter duktiga radiotekniker, sådan kunskap var sällsynt i USA, och kunskap är det ännu där, och då annonserade man efter radioamatörer, som skulle kunna göra karriär som radioskruvare.
Idag behövs inte den kunskap som radioamatörer skulle kunna ge oavsett om de kan Morse, Windows, Allt om koax, vågutbredning, mikrovåg etc.
Det finns inget värde i radioamaörer helt enkelt.
Men kanske det som utlöser resonemanget ändå är att PTS inte sätter värde på alla frekvenser, utan ger hela tiden mer och mer frekvenser utan tillståndsplikt, så kallar man exvis amatörband och lägger de frekvenserna i samma låda som jaktradio, PMR446, trygghetslarm etc.
Det är en väldig skillnad på en Golfspelare, (ja jag gör mig ibland lustig på andra hobbys) Där finns det ju faktiskt mätningar som säger ett en Golfspelande VD blir en bättre VD. (suck)
Så vad skall vi då ha radioamatörena till i dagens sammhälle?
Med exvis politikers och andra högdjurs sätt att se saken är det ingen skillnad på att kunna sätta upp en egen antenn och prata Örebro till Malmö med HF , det är ju mycket enklare med en radiotelefon, (mobil)
Det verkar inte heller bli något annat värde om de är duktiga på eleketronrör, transistorer, antenner, amtarlednigar, DX jakt, kommunjakt.
Däremot finns det ett annat värde, och det är vår egen syn på att ha en trevlig hobby. det är för mig och säkert alla er andra ett stort värde.
Det får vi hålla till godo med.
Nja riktigt så enklet är det ändå inte.
Faktum är att jag ser hur många radioamatörer ändå fått bra jobb, exempel är inom försvaret, och inom Blåljus där de administrerar utvecklingen av nya kommradiosystem, infrastruktur för detta, och TETRA som exempel.
Så en visst värde finns bland de radioamatöer som kan något, inte nödvändigtvis bara radioteknik dock, vissa jobb kräver stort engagement och det har ibland en radioamatör.
Däremot är jag rädd för att det skulle bli stendött på banden om vi ställde de krav som AOM ställer upp.
Om jag får igång en kul grej med lödkolv etc så är det ett värde att det finns trafik att lyssna på, och testa grejerna mot. Så där har radioamatörer som pratar mest och löder mindre ett stort värde.
Kanske tar PTS tillbaka frekvnserna om de tekniska kraven vore för höga och det skulle bli tyst?
Nog måste vi inom hobbyn ha en bred bas, med olika intresseen, teknik, kommunjakt, byggen, retro, antenner, trastugg, filosofi, datorprogram, fjärrskrift Morse, människokännedom, ekonomi, etc, för att vi skall finna eget värde i hobbyn.
Jag tror att alla radioamatörer, oavsett specialitet, därmed ändå har ett värde för vår lilla grupp.
Jo en liten glimt av ironi finns i min text, men ändå bör det finnas en del att tänka på, och bredda tänket.
de
Roy