OK! Nu är jag tillbaka...
Först.. tackar för alla svar!
Har spenderat en hel del tid på radion idag. Börjar få abstinens för att komma ut på etern igen..
Upptäckte några saker idag.
Steget är helt OK. Kopplade loss det helt idag då jag upptäckte att all uteffekt och amplitud försvann om man petade vid preamp komponenterna (på Main unit) som styr ALC controlern och RF power control inkl. SWR detector, som går till PAet. Så för att utesluta det så kopplade jag loss det helt och hållet, brummet är kvar.
Om jag mäter på RF uniten vid utputen till PA så ligger där brummet. Kopplar jag från mikinput (J6) ligger brummet kvar med 1/5 amplitud. Kopplar jag även bort J4 till kristallfiltret försvinner brummet. Kopplar jag in mikinput igen så höjs amplituden 1/5 del, till att gå upp till max när båda kontakterna är i.
Så felet verkar ligga mellan detektor uniten och en del av main uniten (signalen in från detektor uniten till main uniten). Mikpreampen som sitter innan detektor uniten har ren och fin signal, så den delen av main unitern är OK.
Mätte en del på detektor uniten och kristallen med trimkondingen. Man kan justera så att brummet nästan elimineras helt på ett band, tex. USB, men ligger kvar på de andra. AM har liten verkan med brummet och justeringen. Brummet ligger där även under CW (körde TX utan CW ton), fast mindre amplitud än vid AM.
Brummet amplitud går att justera på detecktorkortet (från extremt mycket som tar över voice, till relativ liten amplitud med ytterst låg effekt 0.15 watt vid 5watt voice amplitud), dock är tonen mycket hörbar, så det går inte köra så.
Så mina misstankar går fortfarande på detetorkortet eller något med det.
Så lite svar på frågorna här:
Jag har inte testat att köra på batteri helt. Har funderat på det, men har inte kunnat assa hit ett än. Så det ligger i planen.
Miken har borta, likaså alla andra saker som är till. Endast nätsladd, swr-mätare och konstlast är inkopplade. Har testat utan swr-mätare med, men det är inte därifrån. Testar både med mik och utan. Riggen är helt öppen utan skal.. dem mår inte bra.
Störningen kommer inte utifrån och in. Har haft den på lagning innan detta felet kom till, var kallödning på RF kortet i den (har kollat det vid detta felet, kan inte se nått) så den har varit öppen innan utan några störningar.
Sidbandsoscillatorn, är det den som sitter vid detektor uniten som hanterar 8v carriern för banden? Det är den delen jag misstänker. Eller var sitter sidbandsoscillatorn?
Kollade pri-mixen och 2ND IF if idag då där sitter massa oscillatorer (och är inkopplade i mina tester), men hittade inget konstigt där.
Dock börjar jag misstänka regulatorn med sina 4 olika 8 voltsspänningar som t.ex. styr direkt band oscillatorerna. Det är 8 volt rakt in på dem från regulatorn. Så jag börjar fundera på om det kan vara nått med den. Skulle mata med annan 8v idag, men det blev för stor process.. natten kom fort.
Det händer inget med brummet oavsett mikgainen. Kollade det först. Signalen är ren efter preampen som går till detektorkortet och mixas med band carrier.. där händer det något då utsignalen från detektorkortet till main uniten är kass. Märkte idag att jag kunde justera brummet på detektorkorten, det jag nämnde ovan. Men jag har inte kunna lokalisera det mer än till kortet (om det inte ger backspänning från main unit /regulatorn), men har lossat utputen till main uniten, då är brummet/voicen borta på TX, men det säger inget)!
Mycket störigt fel detta.