IC-730 såldes tiden 1981 - 1986, och är därmed utvecklad några år tidigare. Dvs upp till 36 år gammal.
Så det är knappast tal om ytmontering, dubbelsidig kort, eller genompläteringar.
UZY:s bild visar tydligt byggmetoden.
Så gott som all elektronik vid den här tiden byggdes så i Japan, de flesta amatörradio, hemeleketronik etc.
Även på den tiden fanns kondensatorer av olika kvalitet, jag får intrycket att ICOM använde bra eleketrolyter då det är mycket sällsynt att sådana blir dåliga med tiden. Några EMC-komponenter och skillnader mellan apparater avsedda för olika marknader finns inte.
Vi ser även de vita kontaktblocken med olika antal poler, som med kabelhärvor förbinder de olika korten. Kontakttypen är väldigt driftsäker och innehåller varken guld eller silver. en del samtida apparater hade istället för sådana kontaktblock lösa sladdhärvor mellan korten. Många ggr på olika andra fabrikat ser man även en mängd sladdhärvor internt på vissa kretskort, kanske man kan kalla detta för forntida genompläteringar och dubbelsidighet. I alla fall en metod för att slippa lägga så mycket tid på att utforma kortets mönster, i avsikt att slippa korsningar.... de små trimpottarna, vi ser två längst upp till vänster på bilden, och tre i mitten av bilden, med ett litet krysspår i grå plast, dessa är mycket bekymmersfria enligt min erfarenhet. Men givetvis inte de billigaste. Dock har man sett ett antal sönder trimmade. Där krysspåret var nästan runt och potten vriden genom ändstopppen... sånt tål den inte... Trimmrarna i mitten och längst ner i bild har fingervred och kan justes för hand, VOX sidetone etc..
Ser vi på uppbyggnadens inser vi givetvis att en sådan radio behövde många arbetstimmar för att byggas, trimmas och testas innan den packades. Inte kostligt att man behövde låna upp på huset för att kunna köpa en amatörradiostation på den tiden.
Ser vi sen på mekaniken inser vi att den innehåller kanske 20 - 30 plåtar, var och en tillverkad, bockad, borrad gängad och till slut sammansatt i en viss ordning. Det mesta av cadimerad järnplåt.
Observera fronten som är av gjutet metallmaterial fint målad och skreentryckta texter. Annat än dagen pressgjutna plast.
Man kan med en öppen radio av denna typ sitta och titta lång tid och bara förundras över hur katten dom klarade saken.
För att inte tala om kopplingschemat som syns bak i bilen, dvs rita detta "lakan" utan dator......
På SRS lade vi upp en god del reservkretskort till denna radio, kanske 5 till 10 st av varje kort, samt åtskilliga komponenter som är exklusiva för modellen.
Efter 20 - 25 år när inget var sålt av dessa delar, slängdes de...... dyrt att hålla lager, lagerplats, betala skatt för lagervärde etc.
En fin IC-730 är en ögonsten väl värd att beundra använda och vårda ömt. En söndertrimmad, sönderlagad, och ful IC-730 kan man nog bli gråhårig av...... Båda typerna finns det gott om liggande i garderober och ovanpå oljetanken i garaget. För en amatörradio slänger man ju aldrig, /..../ förrän de kommer med containern.......
Nackdelen med IC-730 är att den saknade 1,8 - 2 MHz bandet. IC-730 använde mikrofoner med hög utnivå, sk interkomnivå, lika med kolkornsmikrofon, samma som till flygradio, eller uttryckt i nivå: -20 till - 10 dBm.
de
SM4FPD Roy