IC7300

Bara mottagningen är kristallklar, ser fram emot att få rapport hur ja låter, men de finns mycke man ska ställe in så de lär ett tag innan ja er klar
Hej!
Förslag: Bestäm ett sked med en annan 7300 op. Be denne spela in din tx och sända filen som e-post. Avgör sedan själv Riggen är även en "bandspelare".
de SA3BOW
 
Grattis till nyförvärvet! 7300:an är en finfin rig för pengarna och direkt tagen ur kartong är det i princip bara till att sätta i gång med radiokörandet, men visst fick också jag tillbringa lite tid med en del av finesserna för att förstå mig på dem som är de viktigaste för att komma ut på banden. Dock använder jag den precis som mina andra riggar och rattar på VFO:n, byter mellan CW/SSB men med undantag för det trevliga spektrumet med vattenfall som för övrigt var helt nytt för mig; finesser utöver dem används dock sparsamt. Jämförelsen mellan mina gamla riggar – rör och en smula modernare – och 7300:an började med en upplevd tafatthet likt den då jag gick från mobiltelefon med bara knappar till dagens dito med pekskärm.

Vad beträffar uppdateringar av programvaran så förhåller jag mig försiktig till sådana om inte de handlar om allvarligare arten av buggfix och med det skrivet så menar jag att det aldrig är en 100 procent riskfri operation. Är nog själv lite av; är det inte trasigt så … ja ni vet! ;-)
 
Hej!

Ett annat alternativ är att använda sig av någon Web SDR-mottagare!
Enklare?
Spelar någon Web SDR in just din sändning och skickar det som en fil per e-post? Inte vet jag.
Själv har jag ingen dator i radiohörnan så jag får lägga en tegelsten på nyckeln och skynda iväg
till datorn. Så lyssna på min egen röst funkar inte.

Men har men ett sked med någon som ivrigt sitter och väntar på just dej och spelar in så är det skoj.
Sked i alla former är alltid skoj. LA8PV spelade t o m schack per sked.
Sen behöver det förstås inte vara en 7300 på mottagarsidan. Det finns väl fler riggar som spelar in?
de SA3BOW
 
Det minst besvärliga sättet att lyssna till sig själv är att använda en Kiwi-SDR på "nätet".

Här http://rx.linkfanel.net/ finns en zoombar och klickbar karta över alla som är tillgängliga.

När man valt en lämplig sådan och ställt in en tyst frekvens i ett passande band och avstånd så är det bara att starta inspelningsfunktionen som skickar en ljudfil till dig (.wav).
Var dock uppmärksam på att det är en del fördröjning.

Den kan man lyssna på hur många gånger som helst.
Det går att göra samma sak med flera Kiwi-SDR samtidigt om man vill.

1716706636440.png
 
Hej!

Ett tips är att via någon av alla dessa Kiwi-SDR verkligen ta och TITTA på spektrumet du sänder ut.
Det är inte ovanligt att se spektrum med vanvettigt överdriven diskant och bas ned till likspänning... eller i vart fall riktigt lågt ned i frekvens.
Mellanregistret ligger då förstås långt långt ned i nivå.
Häromdagen hade jag QSO med en trevlig person, vars låga register betonades i vart fall 25-30 dB över mellanregistret.
 
Jag har skrivit tidigare om detta fenomen att många sänder bara halva sitt spektra, eller halva sin bandbredd.
Man ser det tydligt på spektrat på min IC-756PROIII, de sänder 100 Hz till 12 00 Hz och total avsaknad av diskant. S eller F ljud hörs inte.
Många med så kraftig bas att den tar upp större delen av den tillgängliga effekten.
Jag har ett lite oscilloskop anslutet till linjeutgången, dvs LF direkt, och har s¨räknare, och man ser att många sänder 150 - 300 Hz som mest.
Dessa låga toner är vårt talorgans grundton, vilken har många övertoner som sen utgör resten av talljuden. Med tunga mun gom ger vi övertonerna från stämbandens 150 - 300 Hz rätt ljud.

Klart att med bra högtalare och en rig med hela frekvensområdet i mottagaren så låter det förstås maffigt, eller kanske manligt då....
Men så låter ju inte en röst i verkligheten.
Dessutom försvinner läsbarheten rätt fort när brus och störningar sätter till.

För använde man mikrofoner med förbetoning av talbandets mitt, dvs 1500 - 2500 Hz. Således sände även diskanten ut från rösten, viket är viktigt för läsbarheten vid lågt S/N.

Idag kommer många riggar med en billig dynamisk mik med för hög känslighet under 1000 Hz, och då blir det som det blir...
De riggar som har en elektretmik har ofta en konding som ger lagom förbetoning av talets högre frekvenser.
Elektretmiken har rak kurva och lämpar sig bra för lätt förbetoning .

Riggens tonkontroller i sändaren behöver ändå ofta dras på i diskanten, och kanske en lagom basminskning.

Sen ett fenomen som har kommit med den höjda medelåldern bland våra vänner.
Olika nivåer av hörselskador, vilket gör att de ändå inte hör någon diskant, utan kör med jättehög volym vid mottagaren, då kan man ge "bra" rapporter oavsett hur dåligt utnyttjande av bandbredden man sänder. Är sen signalen utstörd så bara bryr man sig inte utan menar att "det hörs inte"....

Så det ynkliga lilla frekvensområde där vi sänder vårt tal kan innehålla så otroligt mycket.

SM4FPD
 
Det här med SSB-bandbredd är en hel vetenskap och är ett av de mest missförstådda ämnena inom amatörradion.

Rent allmänt brukar man säga att "karaktären ligger i basen, medan informationen ligger i diskanten" och detta har telefoningenjörer känt till sedan förra sekelskiftet.

Detta ligger bakom valet av bandbredd i "trådtelefonen" till 300-3400 Hz, med lite förbetoning av diskanten, eftersom det finns en inbyggd diskantsänkning i kablarna.

I verksamheter där uppfattbarhet är kritiskt, t.ex. flygradio, upptäckte man att man utnyttjar sändareffekten mer effektivt när bandbredden begränsas till 400-2500 Hz, Detta kom man fram till genom ett mödosamt experimentellt arbete hos Collins, University of Montana, US Air Force och ARINC under 1950-talets första år.

En SSB-sändare är ganska speciell eftersom den är toppeffektbegränsad, så man behöver göra så att man inte överstyr sändaren med de energirika låga tonerna i talet; "formanterna". Gör man det så blir det ingen energi kvar till de informationsbärande höga tonerna eller "sibilanterna". Det blir alltså en ömtålig balansgång mellan bas och diskant.

ALC förvärrar i någon mån problemet, eftersom den reglerar systemförstärkningen, och
låter man basen ta överhanden så regleras effekten ner för diskanten.

När jag designade LF-kedjan i flygradiooperatörsborden på Stockholm Radio i slutet av 80-talet gjordes en "djupdykning" i relationerna mellan uppfattbarhet och frekvensgång. Problemet blev dessutom svårare genom att det fanns ett ganska brett spektrum av operatörer, både manliga och kvinnliga. Efter lite försök med en "grafisk equaliser" bestämde vi oss för att ha en frekvensgång i själva bordet som var c;a 200-3000 Hz, med en lätt förbetoning 2 dB/oktav med början vid 200 Hz. Sedan fick PCM-transmissionen och sidbandsfiltren i sändarna begränsa bandbredden till 300-2700 Hz. För att undvika behovet av nivåreglering och dessutom ha en konstant utstyrning oberoende av operatören användes en SL6270 VOGAD-krets.

Vi hade även "sneglat" på specifikationen för frekvensgången hos mikrofoner i flygradio, ARINC 538

1716796493965.png
Hos en SSB-sändare kommer inte "toppen" vid dryga 3 kHz med, utan
den hamnar på filterflanken och försvinner i princip. På "AM-tiden" hade man viss glädje av diskanthöjningen vid 3 kHz.

Generationen innan av operatörsbord och Telefunken SSB-sändare hade ingen särskild
anpassning av frekvensgången, utan lät bandbredden i sändarna samt PCM- och bärfrekvenssystemen avgöra resultatet. Sändarnas LF-bandbredd var 100 - 6000 Hz, medan
förbindelserna begränsade bandbredden till 300-3500 Hz, När man lyssnade på sändarna i en lokal kontrollmottagare lät de mycket bra, men en del av talspektrat hamnade utanför "vanliga" mottagares passband, så det lät inte lika bra ombord i flygplanen.
 
En sedelärande historia om ett relaterat ämne som inte saknar vissa underhållningspoänger;


skriven av G3PIY som har ett förflutet på Plessey.

En trevlig farbror, som visade sig ha gemensamma bekanta i "branschen".
 
Hallo vänner ikväll kollade ja lite på youtube å där finns massor med info ang ic7300 å ja lärde mig nåra nya saker, men ja är inte fullärd än, de tar sin tid med alla finesser, grundinställningen är klar men många faciliteter återstår, ja tar en sak i taget. 73 till alla
 
Alla teorier till trots, över allt detta hänger rösten i sig, mikrofontekniken och hur man talar.
Man har ju sett kommersiella operatörer som av någon anledning använder telefonlur, man har luren uppochner, håller miken vid ögat, eller låter den hänga i sladden och talar flera dm från den hängande miken.
Radioamatörer, när ICOM:s bordsmik kom, IC-SM2 och senare SM5 och SM6. Så envisades man med att tala med skumtoppen mot läpparna.
Miken är en bordsmik och skall talas 15 - 30 cm ifrån. Nära tal på en tryckskillnadsmik ger ofelbart en oönskad bashöjning som låter pyton. Men visst alla är ju vana vid de gamla amerikanska bordsmikarna som måste lyftas upp till talhålet för att ge någon output, och var tryckänsliga.
Handapparater tyx man som radioamatör tro kunna modulera perfekt oavsett hur man talar, med munnen vid antennen, eller radion med mik i brösthöjd, eller med hela handen kupad över radions front, dvs man gör en resonanskavitet och talar i toppen av radion. Andra håller den som en lur och får in talet i batteriet.
Sen rösten, ett mumlande tal nere i halsen, en välartikulerad stark röst, en gammelgubbes mjuka röst utan någon spänst kvar i talorganen.

Ja mikrofonen och dess frekvenskurva med radions dito är en sak, sen har vi det andra då.....
Men de flesta är ju läsbara dock, även om man får gissa om de säger s eller f.

Sen har vi speechprocesorn, men de är en helt annan tråd.....

Viktigt i alla fall att se till att låta bra från en radiostation.

SM4FPD
 
Oj de finns info på youtube, ikväll lärde ja mig att ställa in bas/dislant både på micen å högtalaren, å alla som lyssnade blev nöjda eftersom ja lyssnade på dom, men smaken är delad som smaken, men ja tror att ja ställt in ganska bra, ev finns de finjusteringar. IC7300 är den bästa ja upplevt
 
Jag lyssnade dig "IXY" på 3770 och du lät bra till mitt sommar-QTH i Härnösand, inget att anmärka på, men som du säger så finns många möjligheter att i menyer fördjupa sig. Det viktigaste enligt mig är ett störningsfritt QTH, när man inte kan höra motstation trots man ger 5+9 i mottagning så blir det svårt, att dessutom selektera en audio utifrån ens egen hörselförmåga kan bli etter värre..

-Lycka till med din Icom.

/Sven.
 
Back
Top