AH-4 är en obalanserad ATU som klarar av ett mycket stort impedansområde och kan anpassa det mesta. Grundkravet för god och stabil funktion är att monteringsplåten i AH-4 kan jordas via en kort (max 10-20 cm) grov ledare och eller förses med någon typ av styvt jordplan, motvikt eller radialer i de fall den befinner sig högre upp än någon meter eller så från marken. I bilen där AH-4 kan jordas direkt i chassiet och ett spröt används fungerar den utmärkt. Även om den monteras direkt på marken och jordas bör några "motviktstrådar" läggas ut för att minimera förlusterna och öka antennsystemets totala verkningsgrad.
Med AH-4 monterad som i ditt fall, under takskägget så blir funktionen lite slumpartad pga av att det ovillkorligen kommer att flyta mycket hög RF-ström längs matarkabeln och kontrollkabeln mellan AH-4 och apparaterna i radiorummet. Beroende på kabellängder, hur kablarna är förlagda m m blir funktionen osäker. Ibland fungerar det, ibland inte.Kör du SSB kan du bränna dig på läpparna och det kan klia lite i fingrarna om du pillar på radions chassie eller manipulatorpaddlar av metall.
Lösningen är att, oberoende av om du anpassar en enkeltrådsantenn eller en antenn matad via koaxialkabel, ansluta några radialer till monteringsplåten och som förslagsvis klamras längs vindskivornas undersida. Vill du även gå ner med trådarna till ett jordspett så är det möjligt även om det RF-mässigt saknar betydelse. Oftast räcker en sådan patentlösning men om det skall vara "mer rätt" så krävs även en effektiv strömdrossel på både matarkabeln och kontrollkabeln. På så sätt isolerar man bort hela kablaget från apparaterna i radiorummet och AH-4 kommer nu att fungera som en balanserad ATU även om inte helt balanserad så tillräckligt bra för att allt skall fungera utan problem för både random trådlängder och koaxmatade antenner.
Linda koaxialkabeln och kontrollkabeln nåt tiotal varv på en stor ferritring eller använd två separata ringar. Det är egalt. Drosseln skall placeras nära AH-4 eller som i mitt fall monteras inne i höljet. Dock krävs en del modifieringar i så fall. För att få plats med ca 10 varv koaxialkabel på en ringkärna så kan du förslagsvis använda nån tunnare PTFE-isolerad kabel kring 3 mm diameter för drosseln. Du förlorar kanske en tiondels dB men det har du råd med.