Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det heter KEY. Inte TUNE som jag skrev fort och fel.Servicehandbok för AH-4 finns på nätet. T ex här;
ICOM AH-4 SERVICE MANUAL Pdf Download
View and Download Icom AH-4 service manual online. HF+50 MHz Automatic antenna Tuner. AH-4 tuner pdf manual download.www.manualslib.com
KEY går till jord via en transistor. Kontrollkabeln mellan radio och AH-4 är oskärmad och det sitter bara några drosslar och kondensatorer som RF-filter för ev CM-strömmar som kan tänkas flyta i den. Som det gör om man anslutit t ex ena ledaren i en bandkabelmatad dipol till jordterminalen och i övrigt inte har några strömdrosslar på kontroll- och matarkablarna eller gör som UKU, använder en 1:1 balun mot antennen direkt på utgången som är en bättre och enklare lösning.
De enda problem jag upplevt med AH-4 mot min IC-706MKIIG är att 706an stängde av sig helt när den långa remotekabeln mellan radio och frontpanel användes. Det åtgärdades temporärt med några klämferriter på remotkabeln. Senare kompletterades AH-4 med två strömdrosslar som monterades inne i plastlådan. Därefter har inga problem noterats och AH-4 upplevs som väldigt pålitlig och robust. AH-4 har använts i alla möjliga sammanhang med och utan stabil jord och fungerar klanderfritt. Ferriterna på remotekabeln kunde också plockas bort.
Höga CM-strömmar i kabelhärvorna kan i värsta fall knäcka halvledare i interfacen till radioapparaterna inkl AH-4.