Hej Roy, vilken brandfackla! Och inget gillande av mig!
Jag har nog ingen radio jag inte modifierat. Några moddar faller nog i dina ögon som försämringar, t ex CW-MS-läge istället för AM på min TS-700, men inte för mig. Att minska nyckelknäppar och störande signaler har jag gjort på de flesta sändare jag har, TS-700, TR7, IC260, Belcom LS202, FLdx400, och om man räknar med att justera TX gain för att få ALC mindre hysterisk även FT817, och det kan jag inte förstå skulle göra de sämre? Mottagare har jag förstås också donat, framför allt bytt ingångssteget till ett brusfattigare på VHF, justerat gainfördelning, lagt till variabel dämpsats före RX på KV, och annat som gör mottagningen bättre och trevligare. Som du ser mest bara gamla riggar, och några har nog fallit för åldersstrecket och skulle behöva genomgång och reparation, men inte beroende på moddarna. Frågar du mig får du veta vad som är gjort, det mesta finns noterat i resp schema.
Beträffande nyckling är nog IC260 den jag moddat mest. Efter att ha identifierat själva nycklingen, dvs efter nivåanpassningar och filter, så försökte jag ändra uteffekten men den ändrade sig språngartat vid endast en liten ändring av spänningen från nycklingsfiltret, dvs omöjligt att filtrera. Det blev separata nycklingstransistorer som styr matningsspänningen till de nycklade stegen på ett kontrollerat sätt istället, med nyckelknäppar i klass med IC7800 utan ALC dvs i stort sett obefintliga. Övriga riggar har det räckt med analys av stig- och falltider samt nivåanpassning så man inte överstyr nycklingssteget. Det är ju ingen idé att först filtrera snyggt och sen klippa signalen till ungefär en tredjedel som är fallet i både IC211 och IC251 som ju har i stort sett samma radiodel. Jag har mekat även dem, trots att de inte var mina. Men jag hörde ju knäpparna!
Så min uppmaning är att analysera brister och gör ändringar som minskar bristen, dvs gör riggen bättre. Man gör fel och lär sig mycket på vägen men det är sånt man lär sig av.
SM4POT Peter, vi kanske hörs på 432 nån gång när jag är igång från klubben SK4AO med deras moddade FT-736R. Jodå, jag har varit in i den också och minskat sidbandsbrus på CW och nyckelknäppar. Jag är där alla NAC-tester 28 - 1296, så hör du av dig kan vi prova. Hemma har jag endast FT817 och ingen antenn...
/Jan