.................................
Jag rekommenderar återigen alla som är seriöst intresserade att studera ARRLs antennbok och klippa ut strålningsdiagrammen från en enskild longwire och "tillverka" ett strålningsdiagram genom att vinkla kopiorna. Då ser man att optimala gainet med benen 3 våglängder och 6 våglängder den optimala (max vinst) vinkeln i dom två fallen skiljer sig avsevärt från varandra.-------------
------------------------
Bengt, det diagram jag visade i bilden i inlägg nr 14 i den här tråden har inga lober man kan klippa ut och labba med, detta diagram kommer från ARRL Antenna Book sidan 13-2 fig 7 och visar "apex angle" (~öppningsvinkeln) för en V-antenn med olika trådlängd och på olika frekvenser.
Jag tog mig friheten att med färgpennor rita in läget för de olika multiplarna för den trådlängd (85 m) som jag valde.
Man kan av diagrammet klart se att apex förändrar sig med trådlängderna och med en trådlängd på 105 meter i stället för mina 85 så blir det givetvis andra öppningsvinklar på de olika amatörbanden på kortvågen.
För 10 m bandet är den optimala vinkeln c:a 30 grader för min V-antenn med trådar på 85 m.
Det går faktiskt ganska bra att spåna med hjälp av det här diagrammet, på t.ex. 14 MHz är 85m-tråden ungefär 4,25 gånger våglängden och följer man det röda strecket för 20 m-markeringen upp till kurvan får man öppningsvinkeln 44-48 grader ute på skalan till vänster.
Om nu inte ARRL har ändrat sig från den gamla bok jag har (1991) förstås.
Sedan kan man väl fundera över hur kritiskt det är med vinklarna, omgivningen (t.ex. elleverantörens och telebolagets saboterande luftledningar, plåttak mm) kan nog i vissa fall påverka strålningsdiagrammet mera än några graders avvikelse från det teoretiskt optimala.
Tretråds feeder, låter intressant, vilken bok och var?
/ Kjell