Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
APQ de GLD:
Vilken tilt-vinkel bör man sikta på?
...en tanke slog mig..
om man sluttar tråden så att avståndet i delar av våglängder är konstant från lägsta frekvens vid matningspunkten till högsta frekvens vid antennens fria ände.
Kan det finnas ett sådant samband?
W8JK är väl en enbandsantenn om jag inte har fel.
Då måste man sätta upp flera antenner....suck!
/Micke
da di da
.................................
Jag rekommenderar återigen alla som är seriöst intresserade att studera ARRLs antennbok och klippa ut strålningsdiagrammen från en enskild longwire och "tillverka" ett strålningsdiagram genom att vinkla kopiorna. Då ser man att optimala gainet med benen 3 våglängder och 6 våglängder den optimala (max vinst) vinkeln i dom två fallen skiljer sig avsevärt från varandra.-------------
------------------------
Tretråds feeder, låter intressant, vilken bok och var?
/ Kjell
--------------
--------------------
Kopiera bilden med 8 våglängder, t ex på ett smörgåspapper, i två exemplar. Lägg bilderna så att trådarna (benen) bildar en vinkel eller en v-beam. Justera vinkeln mellan trådarna så att två lober från vardera tråden sammanfaller och förstärker varandra. Gör det samma med bilden brevid, 5 våglängder. För att få loberna att sammanverka kommer du att få en något större vinkel mellan trådarna.
73
Bengt SM6APQ
Den "tretrådigt matade" dipolantennen behandlas så här i Möller & Eliaessons "Amatörradio" från 1955:
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Men att bestämma trådarnas öppningsvinkel på det sättet verkar lite osäkert.
Sen vet jag inte om jag vill byta bort V-beamens 12dBi mot W8JK-antennens 6dBi. På 14 MHz. Skulle vara för att W8JK-antennen går att snurra på då.
Den grafiska metoden att avgöra lämplig vinkel mellan trådarna är den som står till buds om man inte är "slängd" i elektricitetsmatematiken.
------------------------
------------------------
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Har sett i Ham-radioböcker att man kan koppla in ett motstånd 1/4 våglängd på slutet
av en longwire och på detta sätt kan få ett gain.
Antennen kommer att ha ett högre gain åt det håll motståndet sitter.
Vad händer om man i en V-beam sätter ett motstånd i varje ben. Då uppnår man
fördelen att antennen strålar bara åt ett håll.
Ni som har bra antennprogram i datorn kanske kan knacka in dessa parametrar
för att simulera ett resultat.
M.v.h
sm0ctk Stig
Provade att sätta in motstånd.
Min uppfattning är att det påverkar F/B-förhållandet väldigt mycket vilket var avsiken om jag förstår det hela korrekt.
Tyvärr minskar antennens totala gain troligtvis därför att ett motstånd alltid är en förlust.
Sen blir det lite opraktiskt om man måste flytta motståndet till 1/4-våglängd från den öppna änden när man byter frekvens.
Kanske finns det något optimum när det gäller val av motstånd i förhållande till den frekvensmultipel man kör antennen på.
/Micke