Ingen amatörradio i Ukraina

Status
Not open for further replies.
Nu gäller det ju inte politiska synpunkter rent allmänt. Sådana har var och en och har inget med amatörradioverksamheten att göra. Nu gäller det SSA:s politiska kursändring. Stadgar är bra att ha när det blåser, och när känslorna riskerar att ta överhanden, och SSA:s är ganska tydliga.

”§ 1 – Ändamål
Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) är en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening vars medlemmar sysslar med radiotekniska experiment på för amatörtjänsten och amatörsatellittjänsten upplåtna frekvensband.”

Att förena anda och bokstav i SSA:s stadgar med ett politiskt ställningstagande som det man nu gjort inför SAC 2023 är enligt in mening inte möjligt.
--
PS. Någon frågade om min avatar, det är Sankt Gleb, ett av östkyrkans allra största helgon. Ikon från 1300-talet i Kievs konstmuseum.
 
Att förena anda och bokstav i SSA:s stadgar med ett politiskt ställningstagande som det man nu gjort inför SAC 2023
Ett mycket bra exempel på att ha den "rätta" åsikten. Ve den som vågar säga något annat.
 
Håller med DFM. Amatörradion liksom sporten ska hållas utanför politiken. Enskilda personer ska inte drabbas av politikers spel.

HAM är en sak, men man skall komma ihåg att sport alltid nästan är politiskt gällande större evenemang. Det både sponsras av nationer med politiska intressen, och det är ofta politiska ambitioner med att hålla kända och stora evenemang inom många nationer (speciellt ofta just mer diktatoriska sådana). Så iaf. gällande sport håller jag inte alls med dig. Där är politiskt till att börja med. Det är en av orsakerna att det är så mycket pengar och påverkan inblandat.
 
Man kanske ska avliva myten om att "amatörradio är opolitiskt".

Likt idrotten har amatörradion använts för mer eller mindre grumliga
politiska syften genom hela sin existens.

View attachment 10324

Själva orsakerna bakom att vi har våra privilegier är politiskt grundade,
och jag ser inga skäl att hymla om det. Dock bör man nog
i rent självförsvar undvika att öppet blanda in politik i amatörradio, helt
enkelt därför att det skapar ännu mer osämja radioamatörer emellan, vilka
redan är ett "grälsjukt släkte".
Man kan även fundera på hur lång denna "sikt" kan bli eftersom det ganska sannolikt blir ett storkrig. I så fall blir amatörradio ungefär lika intressant som "förra veckans Lotto-rad".

Instämmer i vad du säger ovan, men däremot så tror jag att HAM kan få en viktig kommunikationsfunktion just under kommande krig.

Är ju utmärkt att ha denna kommunikationsmöjligheten i de tillfällen både el och Internet ligger nere (för det komma hända den typen av sabotage i ett stort krig som slår mot sådan infrastruktur).
 
Stadgar är bra att ha när det blåser, och när känslorna riskerar att ta överhanden, och SSA:s är ganska tydliga.

”§ 1 – Ändamål
Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) är en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening vars medlemmar sysslar med radiotekniska experiment på för amatörtjänsten och amatörsatellittjänsten upplåtna frekvensband.”

Att förena anda och bokstav i SSA:s stadgar med ett politiskt ställningstagande som det man nu gjort inför SAC 2023 är enligt in mening inte möjligt.
På vilket sätt är ställningstagandet oförenligt med andan och bokstaven i SSA:s stadgar?

SSA kan rent allmänt inte beskyllas för att ta sina stadgar på något större allvar...
I vilket avseende tar SSA inte sina stadgar på något större allvar?

73,
Jonas SM5PHU
 
Det finns flera att välja på, men det om revisorernas hantering av
anmälan om styrelsens hantering av fiaskot i Samverkansgruppen är något som kommer för mig. Även det agerande som utlöste anmälan "kvalar in".
 
Är ju utmärkt att ha denna kommunikationsmöjligheten i de tillfällen både el och Internet ligger nere (för det komma hända den typen av sabotage i ett stort krig som slår mot sådan infrastruktur).
Jag har försörjt mig på att bl.a. utforma och utvärdera "robusta kommunikationsdoktriner" och kraven på dem ligger milsvitt över det som amatörradio kan erbjuda.

Sedan utgör demografin ett problem i sig, det är ganska orimligt att försöka bygga upp "krissamband" med personal som har en medianålder någonstans mellan 65 och 70, och där 10-percentilen ligger på dryga 40.
 
Det finns flera att välja på, men det om revisorernas hantering av
anmälan om styrelsens hantering av fiaskot i Samverkansgruppen är något som kommer för mig. Även det agerande som utlöste anmälan "kvalar in".
Aha, den där 12 år gamla historien... Jag har aldrig fattat hur styrelsens hantering skulle ha brutit mot stadgarna, men det kanske kan bli ämne för en egen tråd. Igen.

73,
Jonas SM5PHU

1689882220659.png
 
Last edited:
Nu är det här inte SSA-forum där man efter eget skön kan undertrycka opinionsyttringar.

Man skulle t.ex. kunna fråga SA0BFC och SM0EAP om vad de och deras chefer på PTS tyckte om agerandet för att få en annan infallsvinkel.

Jag nödgas citera mig själv:


Tidigare har jag tagit upp en "kultur som sitter i väggarna" inom SSA.

Den yttrar sig bl.a. i att så fort som kritik kommer, oavsett var den kommer i från eller vad den handlar om,
utlöser en reflexmässig försvarsreaktion och en förnekelsefas.
SSA kan inte göra något fel, och det som inträffar är alltid någon annans fel, antingen PTS, medlemmarnas eller ESR.

Det ovanstående skrevs för snart 8 år sedan, men verkar dessvärre vara aktuellt även i dag.
 
Nu är det här inte SSA-forum där man efter eget skön kan undertrycka opinionsyttringar.

Man skulle t.ex. kunna fråga SA0BFC och SM0EAP om vad de och deras chefer på PTS tyckte om agerandet för att få en annan infallsvinkel.

Jag nödgas citera mig själv:




Det ovanstående skrevs för snart 8 år sedan, men verkar dessvärre vara aktuellt även i dag.
Så på vilket sätt visar det där att SSA inte tar sina stadgar på något större allvar?

73,
Jonas SM5PHU
 
Denna tråd börjar handla om allt möjligt! Kanske kunde administratören av forumet flytta den eller dela upp den? Diskussionen om amatörradio och politik kunde väl förtjäna en egen rubrik.
 
Hej!

För att svara i linje med trådens rubrik...

Jag har sedan krigets början kört ett antal stationer från Ukraina.
Senast någon vecka sedan.
Vid närmare eftertanke mestadels telegrafi och WW2 utrustning från min sida.

Så, frågan är, vilka regler gäller för amatörerna i Ukraina?
 
Så kan det vara, men man ska rent allmänt inte bortse från att
ord faktiskt har konsekvenser.

View attachment 10325

Att aktivt försöka undertrycka åsikter och likrikta ("Gleichschaltung")
diskussioner är däremot helt kontraproduktivt, och brukar likt bumerangen träffa förövaren i nacken när den minst anar det...

Vågar nog hävda att just ord är så oerhört kraftfulla att de kan både skada och frälsa. Ord skall användas med god eftertanke!
 
Nu gäller det ju inte politiska synpunkter rent allmänt. Sådana har var och en och har inget med amatörradioverksamheten att göra. Nu gäller det SSA:s politiska kursändring. Stadgar är bra att ha när det blåser, och när känslorna riskerar att ta överhanden, och SSA:s är ganska tydliga.

”§ 1 – Ändamål
Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) är en oavhängig, politiskt och religiöst obunden, rikstäckande ideell förening vars medlemmar sysslar med radiotekniska experiment på för amatörtjänsten och amatörsatellittjänsten upplåtna frekvensband.”

Att förena anda och bokstav i SSA:s stadgar med ett politiskt ställningstagande som det man nu gjort inför SAC 2023 är enligt in mening inte möjligt.
--
PS. Någon frågade om min avatar, det är Sankt Gleb, ett av östkyrkans allra största helgon. Ikon från 1300-talet i Kievs konstmuseum.

Det förutsätter ju å andra sidan att vi definierar krig som politik. I min mening är ett anfallskrig inte politik i sig utan en utkomst av misslyckad politik. Ett krig är något som kommer utifrån människans primalinstinkter till överlevnad. I det här kriget har båda sidor bestämt sig för att det handlar om deras respektive överlevnad. Politik kan då användas till att försöka lösa konflikten, t ex genom påtryckningar. Men att SSA enligt stadgar är politiskt obundet behöver innebära att man måste avstå från att utöva just påtryckningar.
 
Det kan man...

1689945191415.png

men genomgående är att kriget, oavsett vem eller hur som startar det eller hur det utkämpas, är ett medel för de härskande klasserna att berika sig på underklassens bekostnad. Så har det varit sedan historiens gryning och kommer sannolikt att fortsätta tills det på ena eller andra sätter tar slut.

Man bör betänka att det var mycket länge sedan de som startar krigen och som tjänar på dem själva gick ut i striderna, utan de hetsar de fattiga mot varandra och skickar deras barn att stupa i deras ställe.

Med min historielärares på gymnasiets ord:

"Man kan sammanfatta den krigshistoriska utvecklingen i korthet ungefär så här:
Först skapade feodalismen ett jordbruksproletariat, vilket möjliggjorde bondehärarna. Penningekonomin och kreditsystemet möjliggjorde sedan härarna av avlönade legosoldater. Till sist åstadkom industrialismen en ytterligare stor grupp egendomslösa och ungefär samtidigt effektiva sprängämnen och maskingevär. Då skapades värnpliktsarméerna...
"
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top