Inverted V vinklad i horisontalplanet

SA6TUT

Well-Known Member
Hej! Är det någon här som vet hur en Inverted V antenn (Aerial-51 807-HD) får ändrade egenskaper genom att inte bara vinkla den i vertikalplanet utan även vinkla den i horisontalplanet så att de båda trådarna får en annan vinkel än 180 grader. Jag har en liten tomt och av utrymmesskäl så hade det varit önskvärt att placera mitten av antennen (matningspunkten) i ett hörna av tomten. Det vore intressant att höra om någon har erfarennheter av detta.

73 de Mikel
 
Det går utmärkt. Den blir rundstrålande. Matningsimpedansen sjunker till kanske 20 - 30 ohm och resonansen hamnar runt 100 kHz högre än för en traditionell inverted vee. Prova och se.
Edit: Jag såg nu att det var en "off center fed" dipole. En sån har jag ingen erfarenhet av. Min kommentar avsåg en traditionell enbandsdipol matad i mitten
 
Last edited:
Du kommer få fler utförligare svar. Dessa dipoler kallas för V antenner och de tenderar till att bli rundstrålande.
 
Det blir ganska lite skillnad.

Eftersom den kommer att sitta ganska lågt i våglängder räknat är den redan rundstrålande, åtminstone på frekvenser under c:a 10 MHz.

SWR-bandbredden kommer att minska något, och strålningsverkningsgraden något 10-tal procent. Frekvenserna för minsta SWR kommer även att öka något, uppskattningsvis 5 % av mittfrekvensen.

I det stora hela blir det svårt att märka av några skillnader, eftersom det är antennens omgivning som kommer att bestämma hur resultaten blir.
 
Tack alla som svarat! Så bra! Det här ska jag absolut testa och det ska bli mycket spännande. Fungerar detta så löser det många problem här faktiskt. Återkommer med resultat så småningom!
 
Det ären utmärkt antenn som jag själv har haft i över ett år. Spiderbeam tycker att antennen ska vikas en bit in på det på det långa benet, det kunde inte jag göra jag vek min i matningspunkten. Det fungerar fin det med. Var noga med mantelströmmarna som kommer är konstruktions typiska. Att det ska vara helt åtgärdat som det står i broschyren är inte riktigt sant, dom har gjort ett bra jobb men mantelströmmarna fins där, så en bra choke med rätt jordning krävs. Det märks främst när man kör digitala moder.
För tillfället kör jag en doublet som tar lite mindre plats och erbjuder flera användbara band, men det är en annan sak.
 
Det ären utmärkt antenn som jag själv har haft i över ett år. Spiderbeam tycker att antennen ska vikas en bit in på det på det långa benet, det kunde inte jag göra jag vek min i matningspunkten. Det fungerar fin det med. Var noga med mantelströmmarna som kommer är konstruktions typiska. Att det ska vara helt åtgärdat som det står i broschyren är inte riktigt sant, dom har gjort ett bra jobb men mantelströmmarna fins där, så en bra choke med rätt jordning krävs. Det märks främst när man kör digitala moder.
För tillfället kör jag en doublet som tar lite mindre plats och erbjuder flera användbara band, men det är en annan sak.
Tack för infon!

Ja nu har jag gjort otaliga skisser för hur jag ska få till detta på min lilla tomt. Med ditt tips om att vika antennen 8 meter in på det långa benet alldeles intill Remote Matching Unit (RMU) så löser det faktiskt en del problem (tror och hoppas jag...) Det skulle passa alldeles utmärkt för mig att göra så. Efter RMU:n återstår då 20 meter tråd som vinklats. Jag får väl prova helt enkelt.

Har förberett med en choke och jordar i ett 2,5 meters kopparrör som jag slagit ner i marken alldeles utanför mitt schack. Vi får se om det är tillräckligt. Med lite tur kan jag vara igång till helgen. :)
 
Jag antar att du läst 807-L-HD User Manual v.2.1.pdf som ger rätt bra vägledning. Anledningen till att jag inte följt rekommendationerna är att jag har en tall i ena hörnet på min tomt som är utmärkt, eller snarare det enda naturliga stället för mig att hissa matningspunkten. Annars bor jag också på ungefär 20x21 meter. Således hade jag min antenn vikt i matningspunkten och ca 10 meter in på den långa sidan och det fungerade det också. Det går inte att göra det bättre än vad förutsättningarna medger. Lycka till!
 
Jag antar att du läst 807-L-HD User Manual v.2.1.pdf som ger rätt bra vägledning. Anledningen till att jag inte följt rekommendationerna är att jag har en tall i ena hörnet på min tomt som är utmärkt, eller snarare det enda naturliga stället för mig att hissa matningspunkten. Annars bor jag också på ungefär 20x21 meter. Således hade jag min antenn vikt i matningspunkten och ca 10 meter in på den långa sidan och det fungerade det också. Det går inte att göra det bättre än vad förutsättningarna medger. Lycka till!
Jag hade faktiskt bara läst version 1.0p av användarmanualen då jag hade fått den medskickad utskriven på papper och jag ser att version 2.1 som du tipsade om innehåller lite mer information. Så tusen tack för det!

Jag har beställt en 12 meters glasfibermast att hänga matningspunkten i. Den lär komma vilken dag som helst nu. Jag läser i manualen att de två översta teleskopssektionerna inte ska användas på 12-meters varianten och att de istället rekommenderar 18 metersmasten med de tre översta sektionerna oanvända. Det senare skulle då ge en masthöjd på 13 meter. Jag ska ändå prova 12-metarn först för att se om jag är nöjd med produkten. Jag har tidigare använt galvaniserade stålrör (med en bit trästolpe i toppen) och det är ganska tunga pjäser och jag är övertygad om att dess omedelbara närhet till antennen också utgjort en del av densamma. Jag har en anmälarivrig granne (verkar finnas överallt) så jag gör vad jag kan för att minska dennes ångest. :cool:
 
Jag ser att du har solpaneler på taket Micke, stör det inte och vad är det för fabrikat, optimerare eller?
 
Jag ser att du har solpaneler på taket Micke, stör det inte och vad är det för fabrikat, optimerare eller?

Det blir lite off-topic men huvudfrågan är ju redan besvarad så.... Ja det stämmer bra och det är en av faktorerna som försvårar placeringen av master då de kan skapa skuggor på solpanelerna som ger upphov till att de inte producerar med full kapacitet. De seriekopplade solpanelerna är grupperade i slingor och inom varje slinga begränsas strömmen av den panel som ger minst. En mastskugga kan därför vara förödande om den är distinkt. Nu är moderna solpaneler utrustade med förbikopplingsdioder som ska träda in när sådant inträffar. Jag provade att resa en lång 60 mm stolpe 2 meter framför solpanelerna som skuggade nerifrån och upp. Nu fluktuerade solen en del denna dag när jag gjorde testet men jag kunde inte tydligt se att själva resningen av stolpen gav något utslag på grafen som visar solelproduktionen. Jag får därför anta att en 50 mm glasfibermast 5 meter framför mina solpaneler inte ger mer en en marginell produktionsförlust. Dessutom så kan jag acceptera en viss förlust för jag anser att min amatörradiohobby är värd en slant. Fler tester ska göras men jag får invänta molnfria dagar.

Nej några optimerare skulle jag aldrig få för mig att installera. De valde jag aktivt bort och det fanns heller inget behov av det för min anläggning. Växelriktaren är en traditionell strängväxelriktare från Fronius. DC-kablarna är lagda tätt intill varandra och på ett sådant sätt att loopar undviks. Det är annars något som det slarvas med en hel del i klondyke-branschen solcellsmontering. Det har tillkommit flera solcellsinstallationer i området på sista tiden och jag får hoppas att de inte ska addera alltför mycket störningar.
 
Tack för utförligt info Micke! Ursäkta att det blev OT vi har diskuterat detta hemma och solceller skulle vara ett tillskott.
 
......
Var noga med mantelströmmarna som kommer är konstruktions typiska. Att det ska vara helt åtgärdat som det står i broschyren är inte riktigt sant, dom har gjort ett bra jobb men mantelströmmarna fins där, så en bra choke med rätt jordning krävs. Det märks främst när man kör digitala moder.
......
Jag har 2 st "Ferrite Bead Choke" (a.k.a. Maxwell Choke) som ska vara en common mode choke. De är ungefär en halvmeter långa och verkar ha 18 ferriter monterade. De har jag använt tidigare och jag ska försöka ta reda på lite mer om dom men minns inte var jag fick tag på dom.

Ja, SpiderBeam menar att det inte behövs någon CMC men om jag ändå har 2 st liggande så kan jag lika gärna sätta en direkt före balunen och en i mitt shack i närheten av radion.

Jag har tryckt ner ett 22mm kopparrör 6,5 meter ner i marken där kabelintaget till friggeboden är. Röret går vidare in i friggeboden så att jag kan jorda saker som ska jordas. Jag tror att jag även bör potentialutjämna min RF-jord med skyddsjorden med en kabel. Det finns säkert åsikter om det.

Du skriver att "rätt jordning" krävs, jordar du dina chokar?
 
Jag är sannolikt långt ifrån bäst på jordsystem men tror att jag har lyckats ganska bra med mina antenn installationer.
Jag har jord anslutning före choken från antennen sett. En jordledning i min värld är minst 4# Radion och choken på utsidan av husväggen är ansluten till samma jordpunkt, det är förresten också ett koppar rör nerslaget i marken ca 1 meter.
Jag tror att det var DJ0IP https://www.dj0ip.de/, han som har konstruerat antennen som Spiderbeam säljer som tipsade om chokens konstruktion och placering. Han har en omfattande webbsida med referens information om antenn typen. Sen fins förstås forumet https://groups.io/g/ocfd/ som innehåller massor av nyttig information om antenn typen. Jag har byggt en enkel mätare som ger en uppfattning om mantelströmar i antenn systemet https://owenduffy.net/module/icm/ den har underlättat.
 
Last edited:
Detta med jordning är väl lite komplext, kan man tro... Jag vet inte om det är vettigt eller "lagligt" att göra en egen markjordning av gröngul ute vid ett uttagsställe. Fundera lite först... Det är väl nån sorts skillnad mellan elriskskyddande jordning och signaljordning?
 
Detta med jordning är väl lite komplext, kan man tro... Jag vet inte om det är vettigt eller "lagligt" att göra en egen markjordning av gröngul ute vid ett uttagsställe. Fundera lite först... Det är väl nån sorts skillnad mellan elriskskyddande jordning och signaljordning?
Så är det. Men du kan alltid jorda ett antennsystem men ”svart” kabel i jakten på mantelströmar vilket är själva poängen med att jorda antenn systemet. Det handlar inte om ”gulgrön” skydds jord.
 
Så är det. Men du kan alltid jorda ett antennsystem men ”svart” kabel i jakten på mantelströmar vilket är själva poängen med att jorda antenn systemet. Det handlar inte om ”gulgrön” skydds jord.
Jag svara på mig själv här det kanske gick lite fort. jordning är fel term, särjordning är kanske bättre, men även det är lite missvisande. Som du SM0UAN skriver skyddsjord (gulgrön) ska aldrig kopplas ihop med med annan egen jordpunkt.
I mitt fall har jag skydds jord till ett nätaggregat som försörjer mina sändtagare med kringutrustning. Det är det systemet, sändtagaren – lågpassfilter – SVF mätare – (eventuell tuner) – guanella choke - antenn som har en gemensam jordpunkt via ett jordspett i trädgården och ingenting annat.
 
Jo, jag har nog uppfattningen att signalrelaterad jordning är ett komplext ämne; jag behärskar det inte mer än möjligen till husbehov. Min kommentar, som kanske var onödigt kortfattad, gällde just tanken att koppla jordspett till skyddsjord på "förbrukningsstället".

Jordsystem för att skapa förutsägbar utstrålning och för att hålla miken "HF-kall" är väl nästan en konstart. Jag gör som du, PAL, ett spett i jorden som samlingspunkt.
 
När jag byggde mitt hus som har gjuten bottenplatta så kopplades skyddsjord från elcentralen ihop med armeringsnätet i bottenplattan vilket väl också kan ses som en "annan egen jordpunkt".
 
Back
Top