IRLP och EchoLink är en liten gren på det stora trädet som amatörradiohobbyn utgör.
På Kalmar repeatern (som f.ö står på Öland) provkör vi EchoLink just nu.
Efter ett par månader så har det nu "satt" sig ganska bra. I början var det ganska mycket trafik och upp å nerkopplingar av länken men nu är det mellan fem och tio per dygn ungefär.
Dels långväga från andra världsdelar. Joe i Kalifornien t.ex som är på väg till jobbet trycker upp sin lokala EchoLink och trycker in random-funktionen och hamnar i Kalmar. Här svara någon och ett trevligt QSO infinner sig. Mobil-mobil mellan två kontineter med FM-kvalitet
Sen har vi lite kortare QSO som när en kompis till mig var i Mora på affärer. Han öppnade den lokala EchoLinken i Mora och knappade in Kalmars nodnummer och vipps kunde han kolla läget hemmavid.
Själv är jag ganska ofta i Norrköping och tack vare länken där har jag inga problem att snacka med kompisarna hemmavid.
En liten feeling jag har fått är att EchoLinken och dess närvaro har höjt aktiviteten en hel del på repeatern. Inte bara QSOn via EchoLink utan även utan. Verkar som om folk kör mer ju mer aktiviter det är. Låter kanske lite konstigt men så är det. Detta kan jag inte bekräfta eftersom jag inte har nån statistik för det. Men det är som sagt en feeling jag har.......
Hur uppskattas denna inovativa funktion egentligen av omgivningen.
Vi har en omröstning på
www.sk7ca.org om EchoLink. Där kan man se att av 17 röster så vill 10 st ha EchoLink länkad mot 2 meters repeatern. 3 st vill ha EchoLink länkad mot 70cm repeatern. 1 person tycker den skall vara på en egen direktfrekvens. Och slutligen hela 3 st som anser att EchoLink inte är amatörradio och skall bort!
Jag tror att EchoLink och dess bröder har kommit för att stanna.
73 de Uffe
sm7sek