Jag är på nivå 0

SM-Frank

Well-Known Member
Hej!
Är en glad prick från södra Småland.
Fick lite info av en kompis som jag träffar ett par ggr/år.
Kanske är det i dagsläget inte rätt forum för mig, då jag inte innehar en amatör radio licens.
Men jag tänkte börja från en ända och se vart det hamnar... kanske får man också ett brinnande intresse för denna hobbyn.
Min tanke var att börja lyssna lite... köpte en billig scanner... (tänk nu på att jag är på nivå noll... :) )
Fick hem den och vad kan man få in med en sådan... =inget.
Läste lite på hemsidor osv och förstod att man i alla fall behöver lite bättre antenn än den teleskop pinnen som följer med.
Frågan är då vad man skall införskaffa för antenn... vad jag har läst så får man väl nöja sig med någon form av kompromiss antenn... då man i första hand vill ha in lite ljud... ;)
Hade tänkt mig nått sånt här:
AH-8000 discone antenn 100 - 3300MHz
Vet inte om det duger eller passar min lilla scanner...
Det är denna som jag köpte:
Uniden Bearcat UBC-355CLT
Har även köpt ett par handenheter som skall användas ute i skogen... dels (om jag minns rätt) på 155mhz bandet som jaktradio.
Är tacksam för all hjälp jag kan få, då jag för tillfället har helt tyst här... :confused:
friend.gif PG2ab.jpg IMG_LOGO1.jpg
 
Last edited:
Hej och välkommen!
Den typ av antenn du länkar till är en skivkonantenn ("discone"). Det är bredbandiga, rundstrålande antenner. På nivå noll är det samma sak som att den tar in ett stort frekvensomfång med ungefär samma effektivitet och att den hör alla stationer runt horisonten lika bra :)

Det allra viktigaste är att få upp antennen, oavsett sort, högt och fritt. Dock får man också förluster i matarkabeln, så om man inte väljer den rätt så blir det inte alltid bra.

En skivkonantenn snickrar du lätt ihop med ett minimum av material och verktyg. Det blir kanske inte lika vackert som den du länkar till, men garanterat billigare.

Jag har ingen stor erfarenhet av den typen av skanner som du har, så där passar jag.

Låna en bok om radioteknik på biblioteket och lös och prova. Allra bäst är att hitta en radioklubb att besöka och träffa folk på.
 
Hej!

Välkommen till gänget!

Ytterligare ett tips är att gå med i en amatörradioklubb och träffa flera likasinnade. På "min tid" var jag med i Kronobergs Sändareamatörer (SK7HW) i Växjö. Du bor ju i Kronoberg, så det kunde kanske passa? Men det finns kanske klubbar på närmare håll. I Ljungby har det i alla fall funnits en aktiv klubb. Kanske någon på forumetn vet mer?

m.v.h.
SM5OCI Per i Linköping
 
Tackar så mycket för välkomnandet och tipsen!
Skall kolla upp vilka föreningar som finns i närheten!
Ang antenn... skall man redan börja med ett byggarprojekt... :)
Finns det nån projekt tråd med tips på en sådan?
Är ju som sagt helt grön... men händig är jag så det är ju ett + :rolleyes:
 
Såg att det är en BNC antennkontakt på baksidan av scannern, hoppas det är en bra standardkontakt...
http://www.pmr-funkgeraete.de/images/product_images/popup_images/6842_1.jpg
Uniden-Bearcat UBC 355 CLT
Läste även i manualen att ifall man vill ha en annan antenn så rekommenderas en "multi bands antenn"
Räknar med att det är för att nyttja mottagarens alla frekvenser.
De som jag kommer i dagsläget ha nytta av är ju de fria komradio kanalerna och jaktradio.
Finns det något annat som kan vara intressant att lyssna på... jag menar med den utrustningen jag har.
Man skall väl inte räkna med att man får in någon av er radio amatörer...
 
Last edited:
Hej Frank!
På din Bearcat borde det finns chans att med lite tur få in följande amatörband: 28,0 - 29,700 MHz, 50,0 - 51,990 MHz, 144 -146 MHz och 432 - 438 MHz. Ett billigt sätt att få bättre mottagning än med teleskopantennen kan vara att koppla en några meter lång tråd till BNC-kontakten och t ex låta den hänga ut genom fönstret. Går det inte bra, så har det i alla fall inte kostat särskilt mycket pengar och jobb...
Lycka till!
SM0APK, Stig
 
Tackar för frekvens tipsen!
När det gäller att testa med en "tråd"... skall jag räkna med att det är en koppartråd som menas?
Har en 10m antennkabel liggandes som jag kan testa med...
(och det isolerande höljet måste väl tas bort utgår jag ifrån då det väl avskärmar signaler)
 
Nix, ta inte bort det isolerande höljet, utom där du kopplar in kabeln till antennuttaget. Plastisoleringen avskärmar inte, praktiskt sett. Plastisoleringen skyddar koppartråden från oxidation och mekanisk åverkan.

SM5OCI Per
 
Den kabeln jag har hemma och kan testa med är denna:
Antennkabel TV/SAT 10 m > På lösmeter | Kjell.com
Står så här om den:
"Antennkabel TV/SAT 10 m
Färdiga längder för fast installation eller tillverkning av egna antennkablar. För satellit, kabel och marksänd digital-TV. Fukt- och UV-beständig. Signaldämpning vid 100 m (470 MHz): 14,5 dB. Dubbelskärmad. Mått (ytter/skärm/inner): Ø6,8/4,8/1,0 mm."

Det finns ju en flätad avskärmning i den... trodde att den skulle bort för att kunna användas som mottagare...
Dvs att jag bara använder kärnan... det 3-4mm innersta plasten + koppartråden som finns i mitten.

24-405_l.jpg
 
Misstänkte det... så den kan man låta ligga på hyllan till annat...
Har en hel del FK-kabel hemma... är det något som kan fungera som test?
Nexans FK 1,5 100m/pak
Det är FK 1,5 har nog 2,5 också ifall jag letar lite...
Den har ju 7st små koppartrådar i sig istället för antennkabeln som har en.
Eller är det bättre att jag köper något som är avsett för ändamålet?
 
Hej!

Att börja lyssna lite...
Det kan bidra till att intresset stimuleras, eller kanske inte? Det beror på vad man lyssnar på.
När jag var kring 14(?) år så fick jag en BC-312D "på långtidslån". Detta är en kortvågmottagare från andra världskriget.
Detta var min första mottagare med vilken jag kunde lyssna på SSB med, med diverse enkla tråda uppspännda så avlyssnades radioamatörer från exotiska och mindre exotiska platser. Även rundradio avlyssnades flitigt.

Nu skall jag väl erkänna att jag var redan sedan tidigare, tämligen radiointresserad. Den gamla svarta radion bidrog till att stärka mitt intresse och att ge mig erfarenhet att avlyssna trafik. Det senare kom väl till pass när man fått sitt certifikat i handen.

För dig Frank, det är svårt att ge någon på "nivå 0" råd som stämmer till 100%, du vet ju inte själv vad du kommer tt finna intressant elle fullkomligt urtrist. Därför, att få kontakt med någon radioamatör eller klubb, är nog ganska värdefullt för dig.
Det finns många gamla dammiga mottagare som säkert skulle bli glada i alla sina kretsar om de kom till bruks igen. Hoppas att deras ägare känner det samma och kan låna ut "en burk" till dig. Själv är jag intresserad av kortvågstrafik, men det kanske är helt fel för dig?
Vem vet?

En bra sak med amatörradio är att man kan börja med tämligen enkla medel, kanske i synnerhet vad beträffar antenner, att bygga ihop en dipol eller ganske en vertikalantenn av ett metspö behöver inte vara speciellt dyrt. För en som vill så finns det sedan ingen bortre gräns på hur komplicerat eller dyrt man kan/vill göra det.
 
Tackar SM6OID för ett fint inlägg!
Vet inte vad det leder till i mitt fall... har ju som önskemål att få in nån signal här...
Som det är nu så har jag bara fått in lite kodade kanaler typ den som ligger på 422.862
Testade en FK kabel på ett par ut genom fönstret och kollade på amatörbanden, men utan nån lycka... (bara ca en timma)
Får nog ha lite mer tålamod och testa på lite olika tider... men man kan nog utgå från att det är rätt tyst i etern kring min hemort.
Köper nog en bredbandsantenn för att se om det kan hjälpa lite.
http://www.ham.se/antenner-och-master/24032-disconeantenn.html
Och har ni tips på vad jag kan köpa för utrustning för att komma igång bättre så skriv det gärna... suger åt mig som en svamp... ;)
 
En bra sak med amatörradio är att man kan börja med tämligen enkla medel, kanske i synnerhet vad beträffar antenner, att bygga ihop en dipol eller ganske en vertikalantenn av ett metspö behöver inte vara speciellt dyrt. För en som vill så finns det sedan ingen bortre gräns på hur komplicerat eller dyrt man kan/vill göra det.

Tips på vad jag skall införskaffa...???
Och är det tillåtet att äga en sändare utan att inneha licens för att sända? (kommer inte att sända förrän jag får det lagliga vägen)
Detta är mer en allmän fråga... vet ju som sagt inte hur det ligger till.
Avlyssning är vad jag vet helt fritt i Svea... förutsatt att det varken spelas in eller att man pratar vidare om vad man har hört.
 
Om det kliar för mycket i PTT-fingret kan du alltid ratta in 27MHz och snacka. Det vill säga om det finns någon trafik på bandet där du just bor.

På 27 MHz-bandet får alla prata. Det gäller även de som redan har amatörradiocertifikat. Att hålla igång trafiken på 27 MHz är ett bra sätt för klubbar som vill ha in lite mer folk i verksamheten. En viss andel kommer att läsa vidare till radioamatör och det är ju bra.
 
He,he... jo det vore ju kul om man hade en sändare och div utrustning som behövs...
Det haglar ju inte precis med tips på vad man kan köpa för att komma igång... ;)
Sitter för tillfället och kollar på/efter litteratur för att ta lic... förening är hittad.
Kul att man får sända fritt på det bandet!!!
 
Back
Top