Måste bara få hoppa in lite eftersom jag till skillnad från resten av kommentatorerna, tror jag i alla fall, är den enda relativt nya nykomlingen precis som du ... Dom andra är nog att hänföra till kategorin erfarna och ärrade veteraner
Glöm det där med en gammal rör station! urdumt när du är ny, om du inte är en riktig röjare på elektronik möjligen enligt min mening.
Nu hamnar vi automatiskt på kortvågsbanden. Om du bor så du kan köra repeatertrafik så kommer ändå polarna att snabbt lära dig hur det funkar, så det hoppar jag över här. Sedan tror jag att det är bra att börja med kortvågen då det trots allt är där det började och så är det nog lite lättare tekniskt än att ge sig på de högre frekvenserna direkt. Man skall ju ha kvar något kul och utmanande att fortsätta med också, månstuds t.ex. kräver ju lite mer än dipolantenner och Baofeng handapparater ...
Du behöver komma igång rimligt enkelt, få lite mersmak, testa lite DX'ande, kanske lite contest, rag chewa lite på 80m, ja kort sagt testa runt. Det gör du inte om du bara skall skruva rörhäck, det kan jag lova. Det första jag skaffade mig var en Drake TR4CW, det är rörhäck det du! Inte blev det mycket kört innan jag fick händerna på en , Tack gode Bo som kompisen hette som lånade ut den, Yaesu FT-450.
Då blev det åka av kan jag lova
har kört någonstans i storleksordningen 5.000 Qso på den på ett och ett halvt år. Fått ett brinnande intresse och tycker det här är det roligaste som finns. Draken är såld, känns trist ibland, men det är en typ av radio som jag tror passar bättre när man kommit in ordentligt i hobbyn och skruvandet blivit något naturligt. Ett komplement helt enkelt och en kul grej.
Så rådet är alltså att du skall skaffa dig något rimligt modernt direkt. Du får något som fungerar utan en massa handpåläggning med lödkolven. Klarar alla tänkbara moder inklusive digitala, kan kopplas upp mot en dator för att testa på olika riggstyrnings- och loggprogram, kort sagt något du kommer att ha mycket kul med och som du är igång med snabbt.
Sedan är det precis som dom andra här skriver, Antenn! Antenn! Antenn! inget är viktigare, så är det bara. En av de radions naturlagar som jag inte tror att någon enda som läser här skulle ifrågasätta. Du har fått en del bra råd, några som jag av egen erfarenhet är lite mer tveksam till.
Det bra rådet är bygga och prova enkla dipolantenner för ett band i taget, bara matade med en enkel koax och kanske en "choke-rulle".
Visst är det effektivt med stegmatning, kul att prova på om inte annat. Men, det finns såklart ett men, du behöver en speciell antenn tuner för att stämma av den. Den vanliga inbyggda som ofta finns i en modernare radio, precis som de flesta fristående auto tuners på marknaden, klarar inte en stege.
Att då bara sätta en balun mellan stege och tuner med en bit koax kan funka, men om jag fattat det rätt så inte är det någon optimal lösning precis. Inget komplicerat bygge, en tuner för stege, men den skall trots allt byggas om det skall bli bra resultat. Tycker du skall ta den enkla vägen först och sedan återkomma till stegmatningen när du fått lite antennerfarenhet innanför västen.
Så börja du med enkla dipoler med koaxmatning, du kan sätta dem horisontellt, sloopande, vertikalt, inverterat, jag du har att göra ett tag innan du provat alla varianter och band. Du kommer garanterat att lära dig mycket och köra en hel del riktigt bra kontakter av bara farten. Jag har iofs provat lite trådvertikaler och nu sista tiden loopar och Delta loopar, men huvuddelen av de 102 länder jag kört sedan jag började logga på datorn i Juni 2012 har jag kört på någon form av dipol. Så nog kan du få kul med de experimenten, det lovar jag.
Sedan är det bara att skaffa lite handböcker om antenner och annat inom amatörradio, lyssna mycket på radion, radioklubben och de mer erfarna kompisarna skall vi inte glömma och så Googla allt du kan komma på på datorn. Jag får nog på skallen här av många som kommer att säga "finns så mycket där på Internet som är helt åt skogen" .. Jo det finns det, inget snack om den saken, men det finns mycket matnyttigt och kul också.
Sedan skall du fråga här också, det finns så mycket kunskap och otroligt hjälpsamma å trevliga radiokollegor här på forumet, att du kan bara inte tro det! Sedan finns det ibland någon som har en dålig dag och kan fräsa lite åt en .. men det hör till och för det mesta menar man egentligen inget illa.
Hur du än bär dig åt så kommer du att lära dig ofantligt mycket och ha väldigt kul!
Lycka till och så hoppas jag vi hörs på kortvågen någon gång framöver
Johan / SA3BYC