SM0O
Well-Known Member
Jag kan rekommendera en Yaesu FT7900 eller en begagnad FT7800 (brukar dyka upp billigt på eBay).
Den är enkel och nära nog stridsvagnssäker! Kan det du behöver och lite till utan lull lull.
Jag har kört dessa sedan 7800:an kom nånstans andra halvan av -00 talet.
Jag har även haft både FT8800 och föregångaren FT8100. Visst, dessa kan en massa
kul saker som då t.ex. crossbandsrepeater, men hur ofta behöver du det egentligen ?
I bilen ??
Jag hittade aldrig nån vettig användning för det så jag sålde iväg 8800:an och monterade
min gamla 7900 istället.
En annan sak som kan vara extremt irriterande med 8800 / 8900 är de små, sladdriga, knapparna
samt svårigheten att justera dessa samtidigt som du försöker se de pyttesmå symbolerna i displayen
och på fronten samtidigt som du skall köra bileländet
Lika irriterande är när båda mottagare går igång på full volym samtidigt och du skall dra ner rätt RX
och välja vilken du skall TX:a på. Återigen samtidigt som du skall köra bileländet.
Missförstå mig rätt, 8800 och 8900 är bra och roliga radio (minus de urusla reglagen) men jag
tycker efter att verkligen ha provat och kunnat A/B -testa inte att dessa är så lämpade att ha i bil,
tyvärr. Särskilt om det är föraren som skall sköta maskineriet...
Jo just det, satsa på en duobandare, särskilt här i SM0 då det är många repeatrar endast går på 70cm
och det kan vara skilda QTH på 2m/70cm på dem som är crossade = på vissa ställen går du endast in
på ett vettigt sätt på ena eller andra bandet
Lycka till !
Den är enkel och nära nog stridsvagnssäker! Kan det du behöver och lite till utan lull lull.
Jag har kört dessa sedan 7800:an kom nånstans andra halvan av -00 talet.
Jag har även haft både FT8800 och föregångaren FT8100. Visst, dessa kan en massa
kul saker som då t.ex. crossbandsrepeater, men hur ofta behöver du det egentligen ?
I bilen ??
Jag hittade aldrig nån vettig användning för det så jag sålde iväg 8800:an och monterade
min gamla 7900 istället.
En annan sak som kan vara extremt irriterande med 8800 / 8900 är de små, sladdriga, knapparna
samt svårigheten att justera dessa samtidigt som du försöker se de pyttesmå symbolerna i displayen
och på fronten samtidigt som du skall köra bileländet
Lika irriterande är när båda mottagare går igång på full volym samtidigt och du skall dra ner rätt RX
och välja vilken du skall TX:a på. Återigen samtidigt som du skall köra bileländet.
Missförstå mig rätt, 8800 och 8900 är bra och roliga radio (minus de urusla reglagen) men jag
tycker efter att verkligen ha provat och kunnat A/B -testa inte att dessa är så lämpade att ha i bil,
tyvärr. Särskilt om det är föraren som skall sköta maskineriet...
Jo just det, satsa på en duobandare, särskilt här i SM0 då det är många repeatrar endast går på 70cm
och det kan vara skilda QTH på 2m/70cm på dem som är crossade = på vissa ställen går du endast in
på ett vettigt sätt på ena eller andra bandet
Lycka till !