Tjena Per!Jag tänkte börja med en lagom portabel radio. Yaesu 450 verkar vara en prisvärd burk med inbyggd antennavstämning. Kenwood 480 verkar också intressant. Icom 7000 är lite för dyr tillsammans med AH-4 och den klarar inte 80 meter. Frågan är hur bra tunern klarar av att stämma av det 2,8 meter långa stålspröt jag redan har till bilen. Det sprötet går att förlänga med en krokodilklämma och tråd när jag står still.
har en kommentar om tunern i FT-450, den kan du glömma om det är mer än sisådär 2,5:1 i stående våg. Det är en "stödtuner" brukar jag säga för att hjälpa till när man har relativt bra antenner men behöver det där lilla sista.
Kenwood FT-480 har jag bara kört på bra antenner, så där vet jag inte hur kompetent den är. Det kommer nog någon annan att fylla i med. Tvivlar dock på att den skulle vara något undantag och lätt stämma av stålpinnar, kronans järnsängar å allt vad man hört ryktesvägen ...
Skall du stämma av korta spröt, eller lösa trådar med godtycklig längd, ja då lär du behöva helt andra grejer oavsett vilken radio du väljer. Spara dig en massa arbete och börja med att köra åtminstone dom lite lägre kortvågsbanden bara när du står stilla och kan hissa upp en dipol i din lilla teleskopmast av glasfiber. Då slipper du en massa skit med tuners, dålig uteffekt och du kan verkligen köra radio.
Sedan finns det ju en del andra här som kört mycket mobilt och dom kan säkert ha tips om bra mobilantenner, men då kostar det som sagt en frackskjorta och så blir det ändå rätt måttliga mängder effekt som verkligen går ut i etern och inte värmer avstämningsenheter, förlängningsspolar å sån skit.
Bra teleskopantenner av lite kraftigare sort finns både hos Spiderbeam och hos DX-Wire i Tyskland. Peter på DX-Wire är kanon att handla av och allt jag fått i materialväg därifrån har kommit snabbt, varit mycket bra kvalitet och hållit bra pris.
Han har en lite kraftigare 10m mast som kanske skulle passa dig: DX-Wire kolla under rubriken GRP Masts och hans 10m Heavy Duty pinne.
Passa på att handla lite av hans miniisolatorer å lite tråd, sedan fixar du snabbt till en dipol för 80m (2 x 19,5 m cirka) för att hissa upp. Jag har gjort det enkelt för mig, satt en extra liten miniisolator på mitten ungefär av 80m dipolens ben, viker sedan bara ihop benet in mot mittisolatorn å hakar fast den där. Då tror plötslig dipolen att den bara är ca 9,5m lång och då är den inte längre en 2x19,5m dipol för 80m utan en för 40m istället .. Två antenner i en och snabbt som fn att byta från 80 till 40m
Då har du efter lite småjusterande två kortvågsband med stående våg på kanske 1,5:1 om du finlirar lite, tunern i radion klarar sig galant och du går ut som en rundradiostation jämfört med polaren som stämt av en svindyr järnpinne på kanske 2,5m längd på bilen. Visst han kan köra, du får stå stilla, men skall man ändå inte skilja på att köra bil å köra radio? I många länder får man ju inte ens snacka mobiltelefon utan handsfree och helst skall man inte ens göra det när man kör.
Dessutom är det sjutton så mycket behagligare att parkera sig, bilar, familj, flickvänner/pojkvänner (stryk det som ej passar), plocka fram kaffebord, grill å hela konkarongen och köra radio med lite stil och finess!
Så tycker jag apropå mobilantenner för kortvåg, att köra och prata kortvåg på samma gång, samt hur dålig inbyggda tunern är i lilla FT-450. Nu får alla andra tycka vad dom vill och banka på mig bäst dom vill, ja dom som inte håller med mig tänkte jag på då
Lycka till!
Johan / SA3BYC
Ps. sedan kapar du till några tråd dipoler till att hissa upp så kör du hela världen med stil och 59 i rapport ...
Last edited: