Jag vet att tidigare trådar i har triggat igång en och annan HiFi-puritan som inte riktigt förstått syftet. Vad det handlar om är att försöka återge det som kommer ner i antennen så oförvanskat som möjligt med alla de defekter som den har på HF fast transfomerad till ljud. Nu när vi har tillgång till SDR-teknik så har vi helt andra möjligheter än på analogtiden där det fanns en hel rad av ljudförstörare som signalen var tvungen att passera igenom innan den nådde våra öron.
Ja jag tycker precis som du och har jagat det perfekta ljudet i många år. Man kan jaga i all oändlighet ty det perfekta ljudet existerar lika lite som den perfekta antennen. Det finns olika sorters ljud för olika ändamål liksom det finns olika antenner som var och en har sin givna plats och användningsområde.
Jag lyssnar här på en Winradio WR-G33DDC excalibur pro som via datorns standardljudkort och en extern effektförstärkare ger rak frekvensgång mätt i en 4 ohm konstbelastning på högtalarutgången. Högtalaren är för tillfället en Pioneer med diskanthorn plus ett halvstort element för mellanregister och bas. En ganska typisk högtalare i Hi-Fi mellanklassens 70-tals stereoanläggningar. Har provat med många andra högtalare, även mer moderna i klass med studiohögtalare men trivs bäst med den gamla.
De länkarna i ljudkedjan som är svårast att bemästra är, förutom högtalarens egenskaper, rummets akustik och inte minst de egna öronens kondition. Öronens frekvensgång kan visserligen mätas upp och korrigeras för med en equalizer om man nu eftersträvar rak frekvensgång ända in i hjärnan. Men kruxet är att frekvensgången också varierar med ljudtrycket så i slutänden får man förlita sig på det upplevda ljudet och skruva på reglagen till den inställningen som man tycker låter bäst och trivs med. Det är också svårt att hantera andra defekter i hörselsystemet som kan ge upphov till olika sorters distortion särskilt för personer som lider av tinnitus eller bara är känsliga för höga ljudtryck. Ämnet är svårt även för proffsen har jag fått veta.
Rent tekniskt kan man använda mätinstrument för att analysera signalerna osv.
Sammanfattningsvis låter vissa rundradiostationer på KV och MV fantastiskt bra i min SDR-mottagare liksom det finns en och annan SSB-station med hög ljudkvalitet långt mycket bättre än de flesta andra.
Det här med "bra ljud" är subjektivt och olika personer upplever exakt samma ljudbild (musik eller tal) olika. Några tycker att basen är för hög och andra föredrar mindre diskant eller trivs bäst med ljudet från en kraftig beskuren transistorradio där varken bas eller diskant kommer igenom.
I min SDR-radio finns möjlighet till att ställa in pre- och de-emphasis och brytfrekvensen. Själv föredrar jag 3-4 dB de-emphasis som ger ett mustigare mer njutbart ljud utan högfrekvenst brus. Jag skär i allmänhet bort de låga frekvenserna under 50-100 Hz för att slippa mullrande brus men ändå få med en delav basen från utsändningarna. Samma sak skulle kunna ställas in i en extern equalizer.
Jag resonerar som så att alla länkarna i mottagarkedjan måste vara i god kondition och rätt inställda för att ha möjlighet att avgöra små nästan obetydliga skillnader mellan olika sändare. De flesta SDR-mottagarna med ett skapligt ljudkort i datorn kan nog sägas vara tillräckligt bra. Återstår som sagt högtalaren i sig, rumsakustiken och de egna öronen som är svårare att hantera.
Man får ha i minnet att KV- och MV-signaler påverkas mer eller mindre av vågutbredningsfenomenen och det är sådant som sätter gränserna till slut. Här hjälper det inte med 99,99% kopparkablar med guldkontakter och som är fasttejpade på golvet för att undvika mekaniska vibrationer.