Dessa nostalgiska tryckta alster har format mången riktig radioamatör.
Jag fick Radiobyggboken del1 som mellanstadieelev av mina snälla föräldrar,
del 2, fast den blå, köpte jag för samlade veckopengar av ett grannbarn som tänkt
börja med radiohobbyn, men kommit av sig och istället upptäckt mopeder och flickor.
Kortvågshandboken i min bokhylla har en mycket speciell historia.
När jag började i 7:de klass kom jag att prata med klassföreståndaren+fysikläraren,
den mycket sympatiske byggnadsingenjören Jan Ottoson, om mitt radiointresse.
Det går sedan 1 1/2 år, och på höstterminsavslutningen 1969 så blir jag frammanad till rektor, och ett "premium för goda studieresultat"* i form av en inslagen bok överräcktes.
Boken visade sig vara Kortvågshandboken, som sedan kom att studeras ner till "satsdelsnivå". Det går sedan ett antal år, och i samband med en flyttning var boken försvunnen.
Trist, tänkte jag, men saken fick bero. Ett nytt exemplar uppletas på ett antikvariat för att ersätta den. Denna kom att länge finnas i referensbiblioteket, kommer inte riktigt ihåg hur ofta den öppnades, sannolikt allt mera sällan.
Flera årtionden går, och 2014 avlider min far hastigt. I samband med arvsskiftet går vi igenom en kartong som stått i ett vindsutrymme på hans gård,
och där, till min enorma förvåning, ligger "Kortvågshandboken",
Förmodligen hade den hamnat där i samband med att lösa böcker samlats ihop 1974 och sedan glömts bort.
Cirkeln blev alltså sluten.
Jag stöder helhjärtat tanken på ett "John Schröder-sällskap", där stofiler som oss skulle vårda hans minne. Man kan tänka sig inspirerade föredrag med ljusbilder om t.ex. "
Schema med variationer", eller "
Antennkopplingsregleringen i detektormottagare", kombinerat med
högläsning ur Populär Radios ledarspalter om trådradio och andra vederstyggligheter.
Som en nyttig biprodukt skulle även andra stofilers, som t.ex. den produktive medarbetaren i Populär Radio Förste Telegrafassistent Sune Bæckström, SM4XL, minnen kunna hedras.
* Kära läsare, försök föreställa er något sådant i denna nutid, att "nördskap" faktiskt skulle uppmuntras genom att dela ut en bok...