Jordspett och jordplan

Ett jordplan är en speel för att skaffa en andra kvartsvåg till en kvartsvågspinne, det gör att antennen blir en halvvågsdipol matad i mitten.
En kvartsvåg på biltaket är därmed en halvvågsdipol.
Jord med gulgrön är en skyddsjord som inte har så mycket med jord i eenskap av jordplan att göra, ej heller varken blomjord eller gräsmattejord.

De åskskador jag sett på radiostationer under SRS tiden var aksdade på ett sätt att man kan anta att de vrit jordade i marken på flera sätt.
Minns ett fall där radioamatöern hade två radiorum, ett i huvudbyggnaden och ett i ett uthus, c:a 00 m isär.
båda hade jordspett, båda anläggningar var mycket kraftigt skadade.

Ett åskenedslag ger en strömtöt i marken, som skapar en spänningskillnad mellan jordtagen.
Elnätet är ett ådant jordtag, tältpinnen som man tycker skall bli en HF-jord (vad nu det är) blir en nnan nslutning till marken.

Minns en IC-735 där en jordfolie innne i radion var avbränd, en bred en :a 10 mm, srömstöten från åskan hade gått mellan minus från nätagget som är i de felsta nätagg kopplat till höljet som i sin tur är skyddsjordat. Antennmasten hade eget jordsystem.
Strömstöten skedde mellan det vå jordtagen och brände av folien i radion.
radion överlvde med jordfolien ihoplödd.

Det är vikitg att veta vad man skll ha en jord till, och vad jord egentligen är.
Det finns blomjord, skyddsjord gulgrön, HF jord som jag inte vet vad det är, och jordplan som gör en halvvåg av en kvartsvåg.

Att det finns en jordskurv på de felsta radioapparater gör att många tror att man måste ha en tältpinne utanför fönstret.
Jordnlsutningen finn sju sedan urminnes tider på både träradio kristallmottgare och plåtradio.

Ja det blev ännu svårare av dennna text.
Utvecklar man saken blir det ett par steg svårare ändå.....

Mest lärde jag mig när man hade skafat dator och körde modem.
Åskan slog sönder modemet, då telefonledningen och ellnätet låg i marken.... dvs två jordar med modemet som en balun i mitten.
Samma gäller faxar etc.

SM4FPD
 
Har du en jordfelsbrytare som personskydd på matningen till den trafon så är den väl satt ur spel? Hoppas du har monterat en till på trafons sekundärsida.

Jag ställer inte frågan för att kritisera utan för att belysa den viktigaste aspekten nämligen skyddet mot elfaran. Tänk er för.

Nja, jag har ingen jordfelsbrytare någonstans i fastigheten. Det är en gammal lantbruksfastighet där mängder av konstiga kopplingar finns. Det mesta är draget med fyrtråd så det finns ingen separering mellan jord och nolla på så många ställen. Antagligen så blev det väl inte bättra av att förra ägaren var elektriker heller haha...
 
Back
Top