Jordspett

SM5OCI

Well-Known Member
Många antenner behöver en hygglig jord, t.ex. beverages. Ofta ser man skrivningar om jordspett i koppar. Koppar är dyrt och (inbillar jag mig) ibland för mjukt för att bankas ned i marken.
Kan man använda galvaniserade jordspet i stål, till exempel http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Stangsel/Jordstolpe-2000023325/? De är billigare och betydligt styvare.

Jag inbillar mig att man måste vara försiktig med kopplingen mellan den jordstolpen och kopparn i restn av antennen.

Kan detta fungera? I så fall, vad måste man tänka på?

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Ett jordspett är bra för att leda bort statiska laddningar och åska men för att åstadkomma RFmässig jord behöver du
ha radialer, trådar som sträcker ut sig från den jordningspunkt som du vill åstadkomma.
 
Det lär finnas kopparöverdragna stålrör för det ändamålet men jag vet inte var de finns att köpa. Fråga hos en elfirma. Ett galvat (helst varmgalvat) vinkeljärn duger säkert för beverageantenn som ju har en impedans av flera hundra ohm. Däremot gör, som KBW skrev, ett spett ingen nytta som ersättning för radialtrådar vid en vertikalantenn.

Lennart
 
En tanke svävade fritt omkring i min skalle när jag skulle ta en Power Nap.
Köper man en antenn, vertikalantenn, så är det oftast en halv antenn. Motvikten får man vackert klippa till själv.
Men nu till min fria tanke.
Om man istället för att dra radial-en -erna rakt ut, lägger dom spiralformat runt matningspunkten. Vad händer med strålningsdiagrammet då?
Någon som vet eller kan simulera?
 
Intressant tanke igge.
Man ser ju VHF-antenner med vikta spröt ibland. Det blir nog något liknande.
Förekommer även antenner med jordplan i form av spröt med förlängningspolar på, för att de skall bli mindre.
Att spiralforma jordplanstrådar låter sig väl endast göras om de ligger på marken. Klart att med en massa pinnar kan man få något liknande även ovan mark. Dvs att på så vis kunna få plats med ett jordplansnät med radien 20 m på en mindre yta.
Med många sådana trådar, 8 - 64 st, börjar kanske jordplanet lika ett solitt jorpdplan, en plåt, eller med liknelsen biltak.
Vore kul med flera åsikter på denna fråga??

e
SM4FPD
 
Är du på gång att sätta upp en antenn, vertikal eller horisontal, för vilken frekvens? Hur är i så fall markförhållandena, bergknalle eller träsk på platsen ? Har du ett riktigt el-nät(240V, nolla och skyddsjord) där på stället för sändaren/mottagaren eller tänker du något portabelt och försörjning med batteriaccar?
- Generellt ska väl antenner inte jordas, däremot så kan den utstrålade effekten från antennen behöva en god markkonduktivitet för utbredningens effektivitet och speciellt för de lägre frekvenserna!?
- Det har ju dividerats i tidigare trådar om detta med "jordspett" och jordning... Liten erfarenhet för egen del...

* Endast använt Horisontal och vertikal dipol och företrädesvis 20/15/10 metersbanden.. med balun och antennelementen likströmsmässigt isolerade ifrån mast och chassiejord.. Samt ändmatad tråd med balun/unun för 80/40 metersbanden..

/Sven.
 
Inget är på gång just nu, det var bara en tanke som dök upp.
Lite intresserad är jag visserligen av en HyGain AV-680 för montering med skorstensfäste, 1 1/2 plansvilla.
Den är dyr så jag vet inte om jag lika gärna kan slänga pengarna i sjön.
Huset står på berget med sluttande tomt ned till vägen.
Jag hade tidigare en Horisontal Delta Loop på 166 meters längd som jag stortrivdes med, men grannen skulle ta bort höga björken som var ett fäste i triangeln.
Nu har jag bara en FAN-Dipole för 80 & 40 mb.
Masten är jordad med jordlina c:a 40 meter lång och där har jag all jord, även radio.
 
Att lägga jordtrådarna i en spiral kommer väl bara öka deras induktans utan att bidra till någon större yta på planet.
lägg hellre fler trådar som går rakt ut från jordpunkten eller gör färre men längre trådar.
 
Intressant exjobb! Jag får ta och mäta lite på de jordplåtar jag stoppade ner så långt från fundamentet jag kunde innan jag fyllde igen innan tjälen går allt för djupt. En plåt på var sida, så borde vara låg induktans i alla fall. Ska kolla om jag kan låna nån mätare, eller om det blir lab-koppling.
/Jan
 
Hej Jan!

Ja, det är intressant läsning- dock lite väl avancerat för mig i vissa stycken. Jag har arrangerat mitt jordtag som så att jag utgår med en 25mm2 kopparlina från jordbocken inne i shacket. Den här kopparlinan är delvis nedgrävd i backen ett 20tal meter. Med 3-4 meters mellanrum har jag gjort "avstickare" som bara är ca 50cm långa och avslutas med galvat jordspett ala GrannGården.

I kopparlinans ände har jag försökt göra en s.k "kråkfot" med 4st neddrivna jordspett, tusamt nog är marken ganska sur- så förhoppningsvis ska jordspetten koppla hyfsat bra till marken.
 
Vad skall du använda din jord, eller ditt jordtag till, SM2VKI?
Elsäkerhet, för att få jord att bli ett jordplan till en antenn eller som någon form av åskskydd?
Gulgrön om den finns i huset från EC är nog annars den bästa elsäkerheten.

De
SM4FPD
 
Jodå Roy nog är det gulgrön från Elcentralen till de apparater som har 3-ledare- dvs fas, nolla, jord. Tex slutsteg och rigg.
Tanken med mitt jordtag är att alla apparater i shacket skall ha samma potential så att man inte "bränner" sig på slutsteget när man tar i antenntunern.
Har du något jordtag till din station Roy?
 
Nej, jag använder balanserade antenner och får den dyra HF:en att stråla där uppe mellan träden istället för att hamna i apparaternas chassi.
Att få HF i chassiet och sedan försöka gömma den i marken, nej.......
Du nämner delvis nedgrävd kopparlina, en antenn då nära marken...

de
SM4FPD
 
Perfekt Roy.

Det är bara att köra...
Att köra radio och få den radiofrekventa energin att stråla ut i luften.... ja..
Mina antenner är på olika platser.. både på marken och nära moder jord..



73 de Sm2vki
 
Lyssna och lär av Roy! Åskskydd, jord för elsäkerhet eller jord för RF (dvs som en del av antennen), är tre helt olika saker. Man får bestämma sig för vad man vill åtgärda! Jag kommer också att tänka på att Roy någon gång skrev, eller var det en bild, där "jord" leddes ner i en kruka med blomjord (och löste alla problem). hi hi
 
Jord har diskuterats åtskilliga ggr här på forumet.
En fråga jag ställt till forumet många ggr är: hjälper jorden? Hör du bättre med din fina jord? Får du bättre rapporter med jordsystemet inkopplat? får du mindre störningr med jorden ansluten?
Nå det var inte bara en fråga, men alla frågor är en och samma sak i detta sammanhang.

Du, SM2VKI säger att du bränner dig på slutsteget när du tar i antenntunern. Ja kanske du menar att du bränner dig där du tar....
Vad kan det vara som bränns då? HF skulle man kunna tro.
Det är väldigt vanligt att man bränner sig på HF i chassit. Att köra slutsteg är nog det sista man bör gör i en sådan situation.
Och att istället tänka efter.
Har jag HF i chassit, skall den HF:en då begravas i en tältpinne i backen? Är inte det slöseri, kör då hellre QRP, så spar vi oxo ström.

En annan fråga: går det överhuvudtaget att begrava, dumpa, få bort, eller på annat sätt få bort den del av sändarens HF-effekt genom att dumpa den?

Jag har lagat massor av antennavstämmares SWR mätare, separata Effekt och SWR mätare, samt den i riggarna inbyggda SWR-mätaren och den SWR och antennanalysator som ligger till grund för automatavstämmarens funktion. Dioderna går hädan....
Jag törs säga att det finns mängder av sådana instrument "där ute" som inte funkar, och har blivit liggande på oljetanken eller i garaget, hamnat på loppisar etc.

HF i chassit förstör utrustning är mitt enkla svar. Varför, är en bra fråga som inger har kunnat besvara.

Att ha ett antennsystem som gör att en stor del av HF-effekten hamnar inne i och på chassit är som sagt slöseri, och gör att elnätet, jordnätet och kablagen mellan alla radiogrejer är en del av antennen. En annan sak, man lyssnar med samma antenn, jordledningarna, elnätet etc är en del av antennen som då finns väldigt nära och trådbundet till störkällor.

En annan fråga jag ställt mig är: vilket jordsystem kan komma tillrätta med dessa problem? Någon????

Jag minns än i dag Per Wallander, SM5xxx, som hade kurser för radioamatörer och 27 MHz folk. Kurser i radio, antennteknik, kablar och vågutbredning. Kurserna var ett mycket fint initiativ!!!!
På den tiden var TV-störningar från en radiosändare ett stort problem.
27 MHz anläggningar med sina 5 W blott, var ett stort problem.
Per bevisade att en 27 MHz anläggning med 5 W störde avsevärt mer i grannskapets TV än en radioamatör som sände med 500 W på 28 MHz.
Anledningen var att på 27 MHz gällde GP-antenner och radioamatören hade själv gjort sig en Dipol.
Dipolen var i god balans sch stålade där uppe bland trädtopparna.
GP:en på 27 MHz var jut en GP och fick HF i chassit, som ofta en GP gör. Dvs 27 MHz:ens 5 Watt gick ledningsbundet ut i elnät, jordsystem och rakt in i grannens TV:s chassi.
Lösningen blev Pers RF-Choke, lindad på en eller två Philips Violetta kärnor, med 6 plus 6 varv av koaxen uppe vid GP-en.
Viss lösning var en liknande RF-choke på TV-koaxen.

Idag har vi CE-märkta TV och amatörradiostationer, som INTE strålar eller lyssnar genom chassit. Det är en stor framgång.
Men med en GP eller obalanserad antenn är vi där igen......

Nå hjälper din Jord? (frågan riktad till alla)


Roy Sm4FPD
 
Många antenner behöver en hygglig jord, t.ex. beverages. Ofta ser man skrivningar om jordspett i koppar. Koppar är dyrt och (inbillar jag mig) ibland för mjukt för att bankas ned i marken.
Kan man använda galvaniserade jordspet i stål, till exempel http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Stangsel/Jordstolpe-2000023325/? De är billigare och betydligt styvare.

Det går alldeles utmärkt att använda galvaniserade jordspett för att jorda beverage antenner. (Syftet här med jordningen är ju för att optimera strålningsdiagrammet. ) Men... endast om du har bra jordkontakt, dvs lerjord el dyl. Är den mest sten, grus eller sand i backen kommer jordspettet göra varken av eller till för att optimera F/B på antennen, utan den kommer att ha fortsättningsvis en stor backloob och blir i praktiken bidirektionell. Lösning på detta finns dock och det är att man klipper till två radialer som är ca 20m långa som man lägger ortogonalt mot beverage tråden i varje ända av antennen.

73 de Teemu SM0W
 
Back
Top