Juletid

Och vad jag menade var att de som får Nobelpris i ekonomi är de som flyter med strömmen och har rätt åsikt om hur det skall räknas. Dvs jobbar i den riktning som stakas ut och är vägen mot vår kulturs undergång, de som räknar på ett annat sätt och kanske rätt, och förutsäger undergång, elelr bara att det barkar åt skogen får inte nobelpris.

Jag menar att man måste ha rätt religion.

de
FPD
 
Först, förlåt att jag tilldelade fel person ett citat. Klippte och klistrade och något blev fel. Tur att det inte var någon åsikt av betydelse. :)

Såg häromkvällen ett tv-program om Kirunas historia som inte är just mer än 100 år. En tragisk episod var när många religiösa Kirunabor sålde och avvecklade allt de ägde för att en morgon samlas vid stranden av sjön för de övertygats av en fanatisk predikant att jorden skulle gå under och en himmelsk ark skulle hämta dem. Den kom inte och de hade inget att återvända till.

Det är ingen isolerad företeelse, det har hänt åtskilliga gånger i historien och händer ännu då och då. Anar att den här Maya-profetsian, om det nu är en sådan, kommer att trigga till en hel del elände för okritiskt tänkande människor.

Den där liknelsen med ekonomiska förutsägelser och nobelpriset är inte så dum. Resonemanget här bygger ju faktiskt på nån slags mix av numerologi, fiktiva värden och försök att förutsäga något så ologiskt och oberäkneligt som den sk. marknaden. Spetsar vi mixen med politik så blir alltsammans ren svartkonst.
 
Jag köpte tidningen Illustrerad Vetenskap igår, där finns en fyllig artikel om jordens undergång, i synnerhet och det som nu skall ske.
Jag hoppas ni inser att jag far med lite ironi här och tror inte på detta eller tidiagre undergångar.
Att jorden går under är dock helt sant, men nä är är frågan går vi miljoner år framåt är det väldigt sant och vi behöver nog inte tänka på någon ny kultur som skulle ha intresse av våra fina saker, eller ens arkeologiskt intresse.

Ehuru ekonomiskt vetenskap är ett nobelpris eller ej så har man delat ut sett sådant. Och då är väl sannolikheten för att det finns ganska stor.
Flera av pristagarna har dock gjort konkurs, andra viker inte från sin åsikt som gav priset men vars teori är omodern redan.

de
FPD
 
Jag säger bara 2012 DA14.

En asteroid på 50 meter som den 15 Feb. 2013 kommer att passera innanför
radio / tv satellit banan. Ligger väl en del hemliga militär satelliter där också.
Ingen earth killer, men jag vill inte ha den på min vertikal.
Vi får hoppas att astronomerna har räknat rätt,
och att vi inte får någon biljard bolls effekt om det
skulle bli träff på någon av dom.
I värsta fall får vi kalla in Bruce Willis

Göran
 
Goodbye Canal Digital? Det lär bli gott om rymdskrot om 2012 DA14 "lyckas" mosa en stor satellit eller två. Kanske något för signalstudsexperiment... ;)

/ Göstha
 
Meteorscattering -> Asteroidscattering -> någon som tänker försöka? WSJT duger ju helt säkert. Snabbhet är nog viktigt förstås.
 
En lustig sajt SM0IXY.
Med särskrivningar som helt förtar eventeuell seriös framtoning.
Vad sägs om:
Skrämsel propaganda
Pol Skifte
Super vulkaner (skall det vara ett frågetecken efter?)

Nå det är uppmuntrande att den dagen bli ett år äldre, måhända sista dagen med tårta och kaffe på sängen?

de
FPD
 
FPD de FUD
Det ska nog gå bra ska du se Roy.
En av mina grabbar har samma födelsedag som du och det var precis den dagen 1994 som Göteborg Radio/SAG lades ner. Eftersom jag arbetat som fartygstelegrafist en del år och haft mycket med SAG att göra så tyckte jag det var någon sorts "ein stick von himmel" att han föddes just den dagen.
Alltså utgår vi väl ifrån att 21 december är en dag som alla andra men du och min grabb har födelsedag! Det är värt att fira, inte sant? Sen får de hålla på med sina vulkaner i Colorado om de vill - hi!
Förrexten så har ju Kjell/GVF kommit fram till att det är större chans med Sporadiskt-E efter att vulkanutbrott. Det kanske kan bli lite rajj-rajj för VHF/UHF-nissarna oxo?
Jag ser framåt!
- Bengt
 
Jag säger bara 2012 DA14.

En asteroid på 50 meter som den 15 Feb. 2013 kommer att passera innanför
radio / tv satellit banan. Ligger väl en del hemliga militär satelliter där också.
Ingen earth killer, men jag vill inte ha den på min vertikal.
Vi får hoppas att astronomerna har räknat rätt,
och att vi inte får någon biljard bolls effekt om det
skulle bli träff på någon av dom.
I värsta fall får vi kalla in Bruce Willis

Göran
En 50-meters asteroid som slår ner på jordkllotet kan ställa till rejält med förödelse. En vertikalantenn vore nog det minsta att bekymra sig för då.
Fast någon eller några satelliter skulle knappast kunna rubba den ur sin bana.
 
Lever ni? Roy?

Det ser inte bättre ut än att vi tvingas fortsätta leva med särskrivningarna och fel storlek på bokstäverna i prefix och enheter. För att inte tala om att mellanslag utelämnas mellan tal och enhet.

Dem-missbruket lär tyvärr fortsätta, och vad värre är lödat / bytat - användandet. För att inte tala om divisionsteckenmissbruket.

Kanske det är så att livet fortsätter, men det är att leva med allt detta som är undergången?

Voine voine voine!

Nu måste jag gå och lyssna på P1 tills det känns lite bättre..../...../
 
"Nu måste jag gå och lyssna på P1 tills det känns lite bättre..../...../ "

Säg nu ingenting som är ofördelaktigt, P1 registrerar allt även dina åsikter !!
 
Lever ni? Roy?

Det ser inte bättre ut än att vi tvingas fortsätta leva med särskrivningarna och fel storlek på bokstäverna i prefix och enheter. För att inte tala om att mellanslag utelämnas mellan tal och enhet.

Dem-missbruket lär tyvärr fortsätta, och vad värre är lödat / bytat - användandet. För att inte tala om divisionsteckenmissbruket.

Kanske det är så att livet fortsätter, men det är att leva med allt detta som är undergången?

För att slippa sådant bör man nog avstå från diskussionsforum.
Eller läsa mellan raderna...
 
Jag säger bara 2012 DA14.

En asteroid på 50 meter som den 15 Feb. 2013 kommer att passera innanför
radio / tv satellit banan. Ligger väl en del hemliga militär satelliter där också.
Ingen earth killer, men jag vill inte ha den på min vertikal.
Vi får hoppas att astronomerna har räknat rätt,
och att vi inte får någon biljard bolls effekt om det
skulle bli träff på någon av dom.
I värsta fall får vi kalla in Bruce Willis

Göran

En bra sida att hålla koll på är SpaceWeather en bit ner på sidan finns en tabell på eventuella "hotfulla" astroider. Det måste vara 2012 DA14 som passerar på 0,09 LD (Lunar Distance) och en diameter på 57m. Får bli foliehatt på i Februari :D
 
Jag har nått jädra poffande pulserande på mer eller mindre hela 70 cm... Misstänker grannarnas PWM:ade led-slingor som förpestar hela kvarteret numera. Vad var det för fel på glödlampor? Märkligt dock att de stör på 70 tycker jag...?
 
Back
Top