Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej, inte testat, bara läst att det ska gå.Har du testat om det funkar??
Min funkar och den ska klara 400mA enl handboken.Tror inte den interna transistorn i Yaesun orkar dra ett relä direkt, det har den aldrig gjort för mig.
Ja det verkar som om din transistor är trasig, tyvärr.Men det verkar som om att det är en transistor som har gått sönder.
Det är väldigt lätt att knäcka transistorn om man inte har en "frihjulsdiod" över reläspolen.
jag har aldrig förstått varför denna
diod, och då av kraftig typ helst, inte sitter monterad på utgången direkt redan när
radion lämnad fabriken ...? Det skulle väl kosta 2 öre extra kanske...?
.
Fabrikanten kan ju inte veta vad användaren tänker hänga på utgångarna, så det får komma an på användaren att skydda (om han nu förstår / har fått tips i manualen att göra det). Och skyddsdioden gör ändå största nyttan om den ansluts direkt på reläets lödtabbar.Sant. Men vilka applikationer föredrar att transistorn brinner upp i din FT-857 vid reläets första frånslag ?
Jag har använt den här till min IC746 och SB200 i något år nu. Fungerar perfekt.OptoMOS reläet PLA140 är en klassiker att koppla mellan radio och PA för att skydda och galvaniskt separera utrustningen.
Nej det finns en väsentlig skillnad mellan dessa två kopplingar.SM0O kopplingen är i stort sett identisk med den som sitter inne i riggen, den som nu är trasig.
Den dioden kan inte begränsa spänningen om det inte är en zenerdiod förståss.Men D1081 bör väl skydda NPN transistorn i orginalet mot mot-EMK:n
Så en flybackdiod funkar alltså inte som det är tänkt?Den dioden kan inte begränsa spänningen om det inte är en zenerdiod förståss.
När transistorn släpper taget om reläspolen så stiger spänningen i positiv riktning. Denna EMK-spänning adderas då till matningsspänningen 13,8V.
På exakt samma sätt fungerar en flyback-omvandlare och där kämpar man alltid mot att denna spänning ska knäcka transistorn.