Justera in FT857

Gör du modden och flyttar jumpern kan du aldrig (!) använda en antenntuner och styra den med radion nåt mer.
Gäller då modden beskriven i inlägget en bit här ovan.

Använd en extern transistor istället för att dra relät, det räcker. Den går lätt att styra med de utgångar som finns.
Tror inte den interna transistorn i Yaesun orkar dra ett relä direkt, det har den aldrig gjort för mig.
Det är samma grund-PCB i både FT-857 och FT-897.
 
Ett exempel:
SM0O_PTT_Buffer.JPG
 
Men det verkar som om att det är en transistor som har gått sönder.
Ja det verkar som om din transistor är trasig, tyvärr.
Det är väldigt lätt att knäcka transistorn om man inte har en "frihjulsdiod" över reläspolen.
Utgången verkar inte vara skyddad mot överspänning.
 
OptoMOS reläet PLA140 är en klassiker att koppla mellan radio och PA för att skydda och galvaniskt separera utrustningen.
 
Det är väldigt lätt att knäcka transistorn om man inte har en "frihjulsdiod" över reläspolen.

Javisst, glömde att poängtera denna detalj när jag publicerade bilden tidigare.
Att bara koppla in ett relä UTAN dioden är dödsdömt. Det blir bara en växling
då oftast. Nu är den inte så svår att byta, men jag har aldrig förstått varför denna
diod, och då av kraftig typ helst, inte sitter monterad på utgången direkt redan när
radion lämnad fabriken ...? Det skulle väl kosta 2 öre extra kanske...?

Nä, tacka vet jag äldre riggar med riktiga relän. Helst full med mysiga rör som glöder
sådär vackert och luktar varmt och gott...
 
jag har aldrig förstått varför denna
diod, och då av kraftig typ helst, inte sitter monterad på utgången direkt redan när
radion lämnad fabriken ...? Det skulle väl kosta 2 öre extra kanske...?
.

En backspänd diod över relälindningen åstadkommer alltid en större eller mindre frånslagsfördröjning hos reläet, något som kanske inte alls är önskvärt i vissa applikationer.
 
Sant. Men vilka applikationer föredrar att transistorn brinner upp i din FT-857 vid reläets första frånslag ?
 
Sant. Men vilka applikationer föredrar att transistorn brinner upp i din FT-857 vid reläets första frånslag ?
Fabrikanten kan ju inte veta vad användaren tänker hänga på utgångarna, så det får komma an på användaren att skydda (om han nu förstår / har fått tips i manualen att göra det). Och skyddsdioden gör ändå största nyttan om den ansluts direkt på reläets lödtabbar.
 
Nu har jag provat lite grann. Har också provat alternativet via ACC uttaget. Funkar tyvärr inte. På båda pin 2 och mellem ring på ACC fins inget TX-ground när jag använder PTT.
Det värker som att båda uttag är kopplat till samma transistor. 2SD2211 (DQR) (Q1108)Bildschirmfoto 2015-12-19 um 18.56.22.png
Eftersom att det är SMD, får jag vänta. Jag har inte kompetens och utrustning till att löda detta. Då blir det bara Flex 1500 med slutsteget.

Tack för hjälpen och jag får bygga mig SM0O´s anslutning till slutsteget.
Ha en rigtig bra jul

73
SA7BNT
 
OptoMOS reläet PLA140 är en klassiker att koppla mellan radio och PA för att skydda och galvaniskt separera utrustningen.
Jag har använt den här till min IC746 och SB200 i något år nu. Fungerar perfekt.
Styrningen går givetvis att använda till andra riggar än ICOM efter rätt anpassning av ingången.
Utgången klarar av 400V 250mA och är polarisationsoberoende.
Reläet finns bla. på ELFA.

"Caddade" ett litet schema.
Br1 är för att kunna stänga av PA-styrningen.
Br2 är för att ha PA't igång hela tiden.
 

Attachments

  • schema.jpg
    schema.jpg
    111,2 KB · Views: 54
  • brytare.jpg
    brytare.jpg
    170,1 KB · Views: 50
  • inuti.jpg
    inuti.jpg
    168,5 KB · Views: 43
  • klar.jpg
    klar.jpg
    152,8 KB · Views: 33
Last edited:
SM0O kopplingen är i stort sett identisk med den som sitter inne i riggen, den som nu är trasig.

Kenths lösning däremot innehåller ju dessutom en optokopplare som också ger galvanisk avskiljning.
Kretsen kostar under hundringen - jag skulle välja den alla gånger.
 
SM0O kopplingen är i stort sett identisk med den som sitter inne i riggen, den som nu är trasig.
Nej det finns en väsentlig skillnad mellan dessa två kopplingar.
Orginalet använder en NPN-transistor som går sönder av överspänning från reläets EMK-spänning.
SM0O's variant med PNP-transistor skyddar sig själv när EMK-spänningen drar upp emittern.
PNP-transistorn börjar nämligen leda när spänningen stiger och håller då spänningen i shack.
Detta ger ungefär samma funktion som med en frihjulsdiod som fördröjer reläets frånslag så länge ström flyter i reläspolen.
 
Men D1081 bör väl skydda NPN transistorn i orginalet mot mot-EMK:n, har inte
studerat dessa kopplingar i detalj - men fortfarande så ger ingen av kopplingarna
den galvaniska avskiljning som MFA:s lösning ger.
 
Men D1081 bör väl skydda NPN transistorn i orginalet mot mot-EMK:n
Den dioden kan inte begränsa spänningen om det inte är en zenerdiod förståss.
När transistorn släpper taget om reläspolen så stiger spänningen i positiv riktning. Denna EMK-spänning adderas då till matningsspänningen 13,8V.
På exakt samma sätt fungerar en flyback-omvandlare och där kämpar man alltid mot att denna spänning ska knäcka transistorn.
 
Jag hoppas att det är en zener som sitter där, men man vet aldrig och symbolen
visar inte heller att det ska vara en. Men fortfarande anser jag att en optokopplar
baserad lösning är överlägsen genom sin galvaniska avskiljning.
 
Det är väldigt vanligt att de här komponenterna går hädan.
Det finns en utbredd tro att slutsteg bör gå att koppla in på vilken radio som helst.
Att tillverkaren har tänkt sig att dagens radio skall kunna kopplas till ett 40-60 år gammalt slutsteg.
Så är det förstås inte.
Men tåligheten, eller specen för radions inbyggda utgång för manöver av tillbehör är ofta specad till ex 12 V 300 mA, i handboken.
Många äldre PA har rätt stora relän och i värsta fall både 24 V och 110 V manöverspänning, AC eller DC förekommer.
Så man får tänka två ggr om man parar ihop äldre och nyare grejer.

Mina erfarenheter efter att ha servat ICOM i 35 år.....

Samma gäller ALC in och utgångar.
Rörsteg kan i värsta fall hosta ut högspänning i ALC jacken, ja om det blir överslag i rören exvis, det tål förstå inte en modern transistoriserad TRX.

Jag brukar rekommendera att inte använda ALC från ett rör steg till en modern radio. Bättre är att ställa in effekten så man driver PA lagom, dvs till en effekt man vill ha ut.
dessutom kan rör-PA ha en egen tidskonstant för ALC och det blir reglersystem på reglersystem, (kaka på kaka) vilket kan ge upphov till splatter.

Jag har sett de här sw-transistorerna fullständigt exploderade bara pulver kvar, och ett svart hål i kretskortet.
Trots att ägaren till trx:en "inte gjort något alls", inte ens tänkt tanken på PA, och hävdar garanti...

Helt galvaniskt skilt med relä eller optokopplare är förstås det säkraste.

de
SM4FPD
 
Den dioden kan inte begränsa spänningen om det inte är en zenerdiod förståss.
När transistorn släpper taget om reläspolen så stiger spänningen i positiv riktning. Denna EMK-spänning adderas då till matningsspänningen 13,8V.
På exakt samma sätt fungerar en flyback-omvandlare och där kämpar man alltid mot att denna spänning ska knäcka transistorn.
Så en flybackdiod funkar alltså inte som det är tänkt?
Menar du allvar?
 
Back
Top