Justera in FT857

Ursäkta att jag lägger mej i resonemanget. Har lyssnat på dina inspelningar.
Det första jag reagerar på är den höga brusnivån. Lokala QRM?
Det andra är att AGC är alldeles för snabb, men du vill kanske ha det så?

Har kollat noga på bilden nu.
När man kör med full skärm ser man att det saknas signalstyrka på displayen, så nu tror jag också att AGC är inaktiverad. :D ;)
 
You All make my day !!!!!!! :D
Det har verkligen varit AGC som har varit deaktiverat. Liten fel stor effekt :oops:
Tack till alla som hjälpt till.

@SM7CZR ja brusnivån är väldig hög her tyvärr. Troligen julbelysning från kina hos grannen ;). När jag använda min FB33 (13-14 m hög) riktat mot sammhället, bir det ibland op till 9+ på 20m bandet på min Flex 1500 :( Tyvärr er det so.

TACK TACK TACK
 
Vad bra att det löste sig ! Grattis :)
Glöm inte att ställa tillbaks till rätt värden i de servicemenyer där du ändrat bara !
Du hade skrivit upp dom om jag läste rätt ?

73 & gott nytt jul !
 
Ja verkligen, men nu har jag hittat nästa fel på denna jävla transiever. Jag gilla bara inte den mera fel :mad:.
Får väl öppna en ny post igen :( eller får man fortsätta i denna post??
 
På baksidan finns CAT/LINEAR Jack. Om inte jag tar fel, är det pin 8 och pin 2 som aktiverer PTT till slutsteget.
Men tyvärr händer inget. När jag ansluter ett relä (5v 1A eller 12V 1A) http://www.electrokit.com/rela-g5v1dc5-1pol-vaxlande-5v.44253
eller https://www.reichelt.de/index.html?ACTION=3;ARTICLE=27673;SEARCH=SIL 7271-D 12V
och mäta på reläet (spolan) , finns där inte längre ca. 7V när jag trycker PTT. Tar jag bort reläet och bara mäta pin 8 och pin 2 så finns där ca. 7.07V.
Varför försvinner spänningen??
 
TX GND kan sänka 400mA.
Med ett relä kopplat till +12V och andra änden kopplat till TX GND så bör du kunna driva ditt relä.
Har du kopplat så?
 
Japp Har testat. När jag använda t.ex pin 1 (13,8V) och pin 2 (TX-GND) har jag utan relä och tryckt PTT redan ca. 13.8 V på.
Om jag uppfattar det på rätt sätt då skulle där först vara 13,8 V när jag trycker PTT eller hur??
 

Attachments

  • Bildschirmfoto 2015-12-18 um 19.04.58.png
    Bildschirmfoto 2015-12-18 um 19.04.58.png
    86,9 KB · Views: 32
Det ska alltid vara 13,8V på pin 1.
Det är pin 2 som aktiveras när du trycker på PPT
 
Ja det vet jag.

Pin 1 mot pin 2 = 13,8V utan PTT
Pin 1 mot pin 2 med tryckt PTT 5,7V


Äntligen skulle det vara så här eller?

Pin 1 mot pin 2 = 0V utan PTT
Pin 1 mot pin 2 = 13,8V tryckt PTT

Det var därför att jag tänkte att jag skulle testa om jag kunna hitta en annan lösning t.ex pin 2 och pin 8. Men det verkar som om att det är en transistor som har gått sönder.
 
Strunta i pin 8 !
Koppla reläspolen till pin 1 och pin 2 på kontakten.
När du trycker på PTT blir reläet jordat via transistorn och drar.
 
@SM0GLD Ok ??
Har hittat något jag ska prova imorgon. Se bifogad fil.
@SM7CZR och precise det funkar INTE. När jag koppla reläspolan på pin 1 och pin2 händer då inget med reläet tyvärr.
 

Attachments

  • 20151218120936.jpg
    20151218120936.jpg
    235,2 KB · Views: 19
Back
Top