Ett råd Palle, lyssna på "farbröderna" här och skaffa dig något att lyssna på så snart du kan. Tillsvidare så är SDR mottagaren en himla bra början. Att det sedan finns en hel sjö med sådana att lyssna på över hela världen är inte heller tråkigt, men börja med Mora för då får du en uppfattning om vad som kan höras här från din hemmafront i Sveriges avlånga
Funkar med en enkel tråd för att lyssna, men blir så grymt mycket bättre med en antenn som är tillklippt och anpassad för ett visst band. Det är dit du vill, det kan jag lova. Jag har som -ZBB antyder klippt ihop å provat så himla mycket trådantenner sista året att det nästan är löjligt. Har på det viset lärt mig så himla mycket och det är jag väldigt glad för. Att experimentera med trådantenner kostar en spottstyver om man köper till exempel Biltema's kopplingstråd, sågar lite isolatorer av plastskärbräda som mystiskt försvinner från köksavelningen där hemma, koax hittar man med lite tur till bra pris på Tradera och DX-torget
Så har jag gjort, har iofs även handlat lite antenn isolatorer, skruv, kabelskor å sådant också, men för småpengar. Av detta har jag nog byggt och testat en 50-60 olika antenner sedan förra våren. Av detta sitter det nu uppe tre stycken Inverted-V dipoler för 80, 40 och 20m. Tre enbands Delta loopar för 17, 15 och 10m, samt en horisontell loop på 80,5 meters längd för att lyssna och köra 80 och 40m. Hur mycket detta skulle kostat att köpa vet jag inte? Men jag har garanterat inte lagt ut mer än 7-800 kr på materialet för hela antennparken, ja förutom koaxerna in till min lilla radiohörna då.
Är ju lycklig att bo ute i fjället så jag har plats för så mycket tråd runt huset, du har säkert andra förutsättningar. Men ta ett eller två band i taget och prova antennbygge för, på det viset lär du dig, samtidigt som du får en känsla för hur banden fungerar. För det varierar inte bara med tiden på dygnet, utan i allra högsta grad med årstid också.
När du börjat experimentera och testa några olika trådvarianter så får du en annan blick för vad du kan göra utifrån dina förutsättningar. Du kommer om du har lite fantasi också att få en massa ideér till "tokiga" försök och varianter mens du håller på. Du kommer aldrig att bli helt nöjd, man blir nämligen aldrig helt klar med antenner, men det är ju det som är en del av nöjet med att vara radioamatör.
Kör hårt, köp en stor rulle kopplingstråd, lite smått och gott, det vill säga något att såga isolatorer av och så en bit koaxkabel (förlåt CBS et al, men det blir enklast så) och en himla bra avbitartång! Sedan kör du! när du undrar så söker du i trådarna här, det mesta du kan tänkas fråga om har någon (sista året är det nog jag ... ) redan frågat och är det ändå något du undrar över så frågar du här på forumet.
Lycka till! du har en sån massa kul framför dig att jag nästan blir avundsjuk
Johan / SA3BYC
Ps. man slutar aldrig när man bitits illa av antennbyggar flugan ... nästa sommar skall jag ge mig på vertikalantenner på allvar, byggda med tråd förstås och förhoppningsvis hinner jag börja experimentera lite med någon riktantenn också. Quadar kan man ju bygga med tråd ...