I tidernas begynnelse kom AH-2, den första i serien som AH-4 tillhör.
Med den kom en liten låda (AH-2A) och med lådans hjälp kunde man köra AH-2 med IC-735, vi är nu i början på 80 talet.
Lådan åstadkom tun-knapp, ALC så att IC-735 ställer in 10 W i avstämningsögonblicket etc.
Alla AH och AT avstämmare funkar lika.
Riggar med TUN-knapp kom sent 80 talt med IC-725, 726, 728, 729 och framåt.
AH2, AH-3 AT-120, AT-130 AH-4 ställer in sig med en dämpsats vid avstämning, och de 10 W radion skall lämna dämpas till 1 W som då tillföres antennanalysen, som ger info till CPU som i sin tur bedömer vilka spolar och kondingar som skall kopplas in. Dvs vid avstämning QRM:ar man med bara 1 W.
Antennanalysen består av effektdetektor, impedansdetektor, SWR-detektor, resistansdetektor och i en del avstämmare (AT-serien) antennströmsdetektor.
Mer än 10 W bränner snabbt upp dämpsatsen, och mer än 10 W kommer man förr eller senare att köra in i avstämmaren då den mänskliga hjärnan glömmer.....
Så att göra experiment av den här typen generar oftast grejer som blir stående på oljetanken i garaget..... Jag har erfarit sådana fall under min tid på SRS.
Efter att avstämning skett, förbikopplas alla aktiva kretsar och det är bara att köra på med 100 W. Dvs dioder och CPU skadas ej om det blir HF i chassit. Den klarar även åskan bra.
Lådan vi talade om heter "AH-2A kontroller unit". Kanske går en sådan att få tag på.
Det är rätt mycket elektronik i AH2A då den även detekterar frekvensband med LDA-spänningen från riggen
AH-2b är ett antennspröt som används på bil med denna typ av avstämmare.
Vilken radio har du SM7JKQ????
de
SM4FotPeDahl