Känns lite fel :)

Det är mycket som känns fel vad gäller hur man mäter saker "over there". Tid, temperatur, längd, mm. mm.
Vet ni vad definitionen av en inch är numera? Det är exakt 25,4 mm!
https://en.wikipedia.org/wiki/Inch
Man måste alltså gå över till metern som är noggrant definierad. Det säger allt om det amerikanska måttsystemet. Man håller envist fast vid medeltiden.
Amerikanerna har ju mycket som är läsvärt och bra om antenner. Utom deras måttbeskrivningar! Men med en fickkalkylator och vetskapen att en fot är 0,305 m och en inch är 25,4 mm så kan man reda ut det hela. Deras formler för beräkningar av antenner blir ju också onödigt komplicerade.
Det verkar som denna vurm för medeltida mått också finns hos svenskar som bor i Nordamerika.
Läste följande på köttbullsnätet:
"Eastern Standard Time eller Eastern Daylight Savings Time.Vi har tagit bort Z-tid eftersom den varierar mellan sommar och vinter (och litet för att djävlas med våra utländska vänner). Vi har också skrotat 24 timmars klockan, som en ytterligare markering att det rör sig om lokal tid!!"
Är inte Z-tid detsamma som UTC? Hur tänker de?
Beträffande klockan på bilden här ovan. De kanske också säljer en annan klocka med urtavla från 1 - 12? Så att det är meningen att man ska ha två klockor på väggen?:D
 
"In the US we have just one standard. We call it the dollar."
The dollar does´nt really fulfill the expectations of a (metrology) standard. It´s supposed to have a very stable value.
Så det är därför man vill sälja två klockor? Fler dollar?
Men jag förstår fortfarande inte varför man håller sig kvar vid medeltiden när det gäller måttenheter?
Har NIST en dollarsedel i kassaskåpet?
 
Varför är en hästkraft 75 kg lyft 1 m på en sekund och inte 1 eller 100 kg?
Kanske för att 75 kg är 165 lbs?
Undrar om den där fina urtavlan skiftar vid tolvslaget från 12 till 24 timmarstavla. Skulle vara fint istället för en digital klocka.
Nu skall jag köpa mig en kvarting till helgen = 1/4 stop (gammalt volymmått) och bära in ett fång ved till brasan. Vi har många gamla mått kvar i drift fast vi inte tänker på det, inte ens när vi köper ett tjog ägg för en tjuga. Bättre en tia i handen en tjuga i foten, som torparen sa när han hässjade hö.
 
I dag anges bilmotorernas effekt i (k)W. På systemet anger man flaskornas innehåll i milliliter. En tjuga är inte en måttenhet.
James Watt som hittade på hästkraften föddes på 1700-talet, innan SI-systemet infördes. Det antogs visserligen under hans levnadstid, men han tänkte nog inte i de banorna. Det är tydligen lite skillnad mellan en svensk och en engelsk hästkraft.
https://sv.wikipedia.org/wiki/James_Watt
 
Varför är en hästkraft 75 kg lyft 1 m på en sekund och inte 1 eller 100 kg?
Kanske för att 75 kg är 165 lbs?
Undrar om den där fina urtavlan skiftar vid tolvslaget från 12 till 24 timmarstavla. Skulle vara fint istället för en digital klocka.
Nu skall jag köpa mig en kvarting till helgen = 1/4 stop (gammalt volymmått) och bära in ett fång ved till brasan. Vi har många gamla mått kvar i drift fast vi inte tänker på det, inte ens när vi köper ett tjog ägg för en tjuga. Bättre en tia i handen en tjuga i foten, som torparen sa när han hässjade hö.
Visserligen har vi en massa begrepp kvar från äldre måttenheter, som tum och tjog mm.
Men att använda dem när man behöver mäta något upplever jag som knöligt.
Amerikanarna har inte insett det enkla med att använda SI-systemet.
Eller också är det ren och skär konservatism.
Ungefär som sällskapet som hävdar att jorden är platt.
 
Visst är jorden platt, ändå snurrar den.
Jo, det är nog så att de flesta länder har skrivit under att använda sig av IS-systemet men även engländarna ligger efter. US marinen använder sig av km på sina sjökort så inte är det konservativa ända ut i fingerspetsarna inte.
Avslutningsvis så håller jag till fullo med om att sitta och räkna om allt till mm är irriterande allra helst då de kör med decimaltum. Tur att ljusets hastighet är konstant, i teorin iallafall.
 
Visst är jorden platt, ändå snurrar den.
Jo, det är nog så att de flesta länder har skrivit under att använda sig av IS-systemet men även engländarna ligger efter. US marinen använder sig av km på sina sjökort så inte är det konservativa ända ut i fingerspetsarna inte.
Avslutningsvis så håller jag till fullo med om att sitta och räkna om allt till mm är irriterande allra helst då de kör med decimaltum. Tur att ljusets hastighet är konstant, i teorin iallafall.

Det engelska måttsystemet är inte mycket värt, det prutar jag inte en tum på,,,
 
Clas Olsson mäter små skruvar som är 4 mm i Mm, dvs Megameter. Man ser det på lapparna i butikerna.
Det är dåligt ställt med SI där oxo.
Om nu en fot är 305 mm i en amerikansk antennbyggbeskrivning.
Hur lång är då en FT, en ft, en Ft, en fT, eller en Foot, en FOOT, en foot. det finns massor av sätt att skriva fossingen, till och med på samma ritning.
Så det måste ju finnas många olika fot, någon är i alla fall 305 mm.
I SM är det dåligt ställt med klockan, lyssnar på P1 och de har klockan 5 på eftermiddagen. Gick upp tidigt en morgon för att lyssna på ett program kl 5, men nil.
Hästkrafter är envist kvar även i SM, men en motor mäter man ju i effekt, inte kraft.
En elmotor i en elbil kan möjligen mätas i kW.
Kalorier används som om det vore en beståndsdel i mat, kanske små svarta prickar.
Men man menar förstås matens energiinnehåll. Och energi mäts i Joule.
Radioamatörer mäter fortfarande frekvens i meter.
En del äldre radioamatörer mäter temperaturen i centigrade, det heter Celsius. Ja åtminstone de sista 70 åren.
Många svenskar blandar ihop prefixet k (kilo) med K för Kelvin.
Ja visst är det svårt med den internationella standarden.
Massor är de missförstånd och feltolkningar som dagligen sker.

De
SM4FPD
 
Clas Olsson mäter små skruvar som är 4 mm i Mm, dvs Megameter. Man ser det på lapparna i butikerna.
Det är dåligt ställt med SI där oxo.
Om nu en fot är 305 mm i en amerikansk antennbyggbeskrivning.
Hur lång är då en FT, en ft, en Ft, en fT, eller en Foot, en FOOT, en foot. det finns massor av sätt att skriva fossingen, till och med på samma ritning.
Så det måste ju finnas många olika fot, någon är i alla fall 305 mm.
I SM är det dåligt ställt med klockan, lyssnar på P1 och de har klockan 5 på eftermiddagen. Gick upp tidigt en morgon för att lyssna på ett program kl 5, men nil.
Hästkrafter är envist kvar även i SM, men en motor mäter man ju i effekt, inte kraft.
En elmotor i en elbil kan möjligen mätas i kW.
Kalorier används som om det vore en beståndsdel i mat, kanske små svarta prickar.
Men man menar förstås matens energiinnehåll. Och energi mäts i Joule.
Radioamatörer mäter fortfarande frekvens i meter.
En del äldre radioamatörer mäter temperaturen i centigrade, det heter Celsius. Ja åtminstone de sista 70 åren.
Många svenskar blandar ihop prefixet k (kilo) med K för Kelvin.
Ja visst är det svårt med den internationella standarden.
Massor är de missförstånd och feltolkningar som dagligen sker.

De
SM4FPD

Lite svårt för hantverkare i England som har stora händer, då maxmåttet är 11 tum (blir de 12 tum så blir det ju en foot)...
 
Det är ju kul när någon säger att det gick åt ett kilo potatis till maten och man kontrar med att fråga hur fick de plats med ett tusen potatisar i maten.....:D
Holken blir alltid lika stor.
 
Det där med potatisarna var bra! hi hi
När vi ändå diskuterar SI, så är det en sak jag funderar på.
Ibland skrivs mm, (millimeter) så här m/m, någon som vet ursprunget till detta??
Någon som lärde sig detta i skolan?

Kanske det har något med bråksystemet att göra?
Dvs 1/4 tum etc.
Bråktalen verkar oxo vara på väg tillbaka, i nästan alla nyhetssändningar får vi statistik i bråktal.
5 av 7 röker, 12 av 14 är gråhåriga, 12 av 17 gör si, 3 av 13 gör så.
Vad är det för fel på det utmärkta systemet procent?

För övrigt borde man göra tiden decimal, dvs 100 timmar per dygn, 100 minuter per timme, 100 sek per minut.
Särskilt som redan tider under en sekund är decimal, dvs man talar om 100 dels sekund hit och en tusendel dit.
Finnessen är att vi ändå kan jobba 8 timmar per dygn, man kan till och med standardisera arbetstiden till 10 h per dygn, och vinna tid för amatörradio på detta.

Det lär ha gjorts förslag och experiment med sådana tidssystem.

de
SM4FPD
 
Clas Olsson mäter små skruvar som är 4 mm i Mm, dvs Megameter. Man ser det på lapparna i butikerna.
...

De
SM4FPD
Hur kan man kalla skruvar som är 4 km för små? 4 Mm borde bli 4 km.
För övrigt är en TÅ 100 m !
Och så finns det dom som lyssnar på radio i frekvensbandet 100 mHz.
Extrem långvåg?
 
En Mm borde väl vara 1 miljon meter, dvs 1000 mil. Eller rättare sagt 10 000 km, mil är ju ingen SI-enhet.

Det finns de som lyssnar på mHz, de som pysslar med seismolog. Lyssnar är väl starkt ord, då det krävs någon form av registrering för att se sådana låga frekvenser.

Vad du har för TÅ, GUJ, förstår jag inte, men jag har små händer så jag fattar inte så stora saker....

de
FPD
 
Vad är det för fel på det utmärkta systemet procent?
Det är få som kan räkna med procent, inte ens politikerna kan. När de äldre som vårdas skulle få "mindre" mat
var ekonomen tvungen att säga "i stället för fem får de i fortsättningen fyra köttbullar till middag".
 
Back
Top