Känns lite fel :)

Vi som ägnar oss åt att själva tillverka vår ammunition, använder oss av måttenheten grain, gr, för att mäta krutets vikt.
Anledningen till detta är nog att den mesta utrustningen man behöver, och en stor del av komponenterna kommer från USA.
Ibland mäts även kulans vikt i denna enhet, men här i Sverige är det nog vanligare att vi mäter kulvikten i gram.
Ett grain skulle ursprungligen motsvara vikten av ett sädeskorn. I dag är det lika med 64,79891 milligram.
Ett exempel: Jag laddar mina patroner för kaliber 9,3x62 med 55,1 gr krut, och en kula som väger 18,5 g.
För mera information:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grain_(unit)
http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/93x62/
 
Som ingenjör är det lätt att bli "SI-taliban", men ett yrkeslivs umgänge även med nautiker och piloter har dock gett mig en viss förståelse för fot/nautisk mil/knop-världen.

Dessa mått passar mycket bra in i hur nautiker och piloter resonerar. Flyghöjder anges i 100-tals fot eller "Flight Level" 030 - 420 vilket ger en ganska gripbar separation i höjdled med ett inkrement av 500 fot.
Nato fick ju även svenska Flygvapnet att gå över till att mäta flyghöjden i fot. Jag tycker att piloterna bör ha fötterna på pedalerna, och inte på instrumentpanelen.
USA kan kanske få oss att överge SI-systemet? "Not invented by US".
 
Intressant SM6CJB, jag har ofta funderat över vad gr betyder, man kan se GR ibland oxo som förmodad vikt på saker.
GR förekommer på matspecifikationer ibland etc.
SI enheten gram skrivs ju med g, eller kg, (1000 g). Då får man räkna om innehåll av exvis socker i mat etc.
Skall kolla om det finns gr, Gr eller GR på omvandlingssajten. http://www.convertworld.com/sv/massa/Grain.html
Jo där kan vi se att 1 g = 15,4 GR eller 1 GR = 0,065 g
Kanske ett sätt att försöka mörka innehållet av olika beståndsdelar i mat.

Tack Karl Arne för C.E.Johanson, det skulle givetvis vara Johansson i mitt tidigare inlägg om hans metod att möjliggöra massproduktion med måttsatsen.

En fråga till forumet när vi ändå håller på med SI och förhistoriska måttenheter.
Kompassen och 400 graders systemet? Hur blev det så? Vad var idéen? Kanske för att slippa knop, distans, etc???
Nån som har historik om detta, i mitt tycke underliga, sätt att ändra 360 grader till 400 grader, sk nygrader.
Försvaret var snabba att anpassas sig till nygrader, och vi sköt med artilleri med nygrader, på 60 talet.
Jag vet de som försökt ställa in sin parabol med kompass, men hittar inte satelliten. Byt kompass är mitt råd.
Det ligger många 400 graders kompasser i kökslådorna "där ute".

de
SM4FPD
 
Nån som har historik om detta, i mitt tycke underliga, sätt att ändra 360 grader till 400 grader, sk nygrader.
På åttio- och nittiotalet så skrev DX-lyssnarna om sina beverageantenner och angav riktningarna i nygrader, 400-graders systemet. Det var knöligt att förstå direkt hur de hade riktat sina antenner. Storcirkelkartan har ju en 360-graders indelning. Som tur är har oskicket upphört.
 
Hej!
När jag var artillerist gällde 6300 streck, vill jag minnas.
Vilket "på senare tid" ersatts av 6400 mils.
De är inte lätt med vinklar o sådant...
 
Känner igen begreppet nygrader m.m. Finns en förklaring till detta på svenska wikipedia, sök på kompass.

Gradindelning
På alla moderna kompasser finns även gradindelning - ofta parallellt med reminiscenser av kardinalsystemet. Normalt är kompassen indelad i 360 grader. En del orienteringskompasser är indelade på andra sätt, såsom i 400 gon eller nygrader. Nygraderna är en kvarleva från ett försök att använda decimalsystemet på vinkelberäkningar (lantmäteriet och flyget var pådrivande, scouterna hängde på, och målet var bland annat enklare matematik genom att en rät vinkel blev 100° istället för 90°. Militärer använder ofta ett system där ett varv delas in i ungefär 6000 streck. Indelning i hundratal sådana streck (60 för ett helt varv) är den vanliga på finska orienteringskompasser. Den svenska försvarsmaktens kompass var tidigare indelad i 6300 streck, men är nu anpassad till NATO:s 6400 streck, kallade mils (uttalas "mills"). Ett streck är ungefär en milliradian och motsvarar på en kilometers avstånd ungefär en meter, vilket till exempel underlättar om man vill leda in artillerield mot en fiende.
Källa: Wikipedia
 
Back
Top