Jag vet att ARRL rekommenderade sina medlemmar att övergå till "det metriska systemet". Eftersom även de benämner banden efter dess våglängd i meter, som vi gör, så blir det lättare för dem att räkna ut hur lång t.ex. en halvvågsdipol för 40 meter blir, än om de skall räkna med tummar och fötter.
Jo de mäter frekvens i meter, men troligen vet de inte vad meter är utan tror det är någon form av "skonummer", på amatörbanden.
Däremot kan det stå 40M, 40 M, 40m eller 40 m i en sådan bok.
Motstånden mäter man i K (Kelvin) eller Kelvin Ohm
Faktum är att ARRL i handboken hade ett helt uppslag om SI, det varade i kanske tio till 15 år. Men sen slutade de, och allt går sakta, eller snabbt tillbaka till det gamla igen.
Men när inte ens ARRL själv använde internationell standard i bokverket, hur skulle de kunna få medlemmarna att göra det?
Det fanns en tid då även SSA och QTC skulle skrivas med internationell standard, det fanns förklaringar till hur och varför man skrev på ett visst sätt , scheman skulle anpassas till SI etc. Även det försvann bland etern.
Det var väl när SI lagstadgades i Sverige i mitten av 60 talet som man försökte anpassa sig till SI.
Försvaret gjorde ju faktiskt det, mätte bl.a. bildäck i SI, (meter) tidsnummer enligt SI, dvs 2015-09-15 etc.
Jag gjorde lumpen då och märkte det.
Nu Natoanpassar man sig och byter höjdmätarna i Jas till sådana som visar fot.
Huruvida man mäter flygradions frekvens i fot eller meter vet jag dock inte.
Jag är lycklig ägare till en höjdmätare graderad i m. Kul att ha i bilen.
Jag gick i skolan när SI blev till lag i SM, mitten av 60 talet, jag förundrades att fysikundervisningen totalt ändrades över sommarlovet.
Men insåg senare vad som hade hänt.
Jag har en tumstock som mäter 25,4 mm för verktum. Den är uppdelad i 16 delar.
England har väl en tidsgräns för att övergå till SI, då ju SI är lag i EU.
På Irland går det framåt sakta med km på vägskyltar.
Är det någon som försökt köpa cykeldäck, det finns hur många sätt som helst att mäta dem.
de
SM4FPD