Känns lite fel :)

En Mm borde väl vara 1 miljon meter, dvs 1000 mil. Eller rättare sagt 10 000 km, mil är ju ingen SI-enhet.

Det finns de som lyssnar på mHz, de som pysslar med seismolog. Lyssnar är väl starkt ord, då det krävs någon form av registrering för att se sådana låga frekvenser.

Vad du har för TÅ, GUJ, förstår jag inte, men jag har små händer så jag fattar inte så stora saker....

de
FPD
Jag gjorde en tankevurpa där, för att jag tänkte mm i början, utgick från skruvarna, och fick det till en miljon mm. Men det måste ju bli så att en Mm är 1000 km, eller 100 mil.
1 TÅ är en TeraÅngström. Tera 10 upphöjt till 12 och Ångström 10 upphöjt till minus 10 meter. Kvarstår 10 upphöjt till 2 meter.
 
Kalorier används som om det vore en beståndsdel i mat, kanske små svarta prickar.
Men man menar förstås matens energiinnehåll. Och energi mäts i Joule.

De
SM4FPD

Och till råga på allt talas det alltid om kalorier när man egentligen menar kilokalorier!
 
Var det inte Margret Tatcher som sa: UK närmar sig det metriska systemet, tum för tum! ;)

Det blir roligare på originalspråket - going metric, inch by inch. Men då måste man veta att inch förutom att vara måttenhet betyder baxa.
Längden på en fot har angetts till 305 mm, men det är väl 304,8 mm? Dvs 12 x 25,4 mm.
/Jan
 
Kalorier där svenskan stör. 1 kal = 1 kCal = 1000 Calorier.
kal är en gammal förkortning som numera felaktigt tolkas. Lika tokigt som 40-gen.
Det hade varit lättare om alla läste lite mer på innehållsförteckningarna där både kal och kJ används så kanske de skulle fatta. Ett TV-program fick på nöten flera gånger om i just felaktiga uttryck när tungan slant.
 
Kalorier används bara av förvirrade viktväktare med flera. Joule är SI enheten.

en kcal = 4,184 kJ.
 
Faktum är att till och med Coca Cola skriver enegiinnehållet i kJ, dock med kalorier inom parantes.
Men de säljer ju över hela världen.
Det lustiga är att Amerikanarn och Engelsmännen kallar det metric system, metersystemet.
Numera, sedan en 70 år, heter det SI systemet. Det finns inget som heter metric system.
Men ändringar är svåra att få igenom.
Tur att vi inte fick Euro i SM, det skulle ha tagit 100 år för kronorna att försvinna.
Sen har vi de som skriver ihop siffra med måttenheten. Exvsi 3M vilket då är ett varumärke, det skall står 3 m om man vill skriva 3 meter.
På läsken står det "kolsyrat vatten" men vätskan är ju kolsyra. dvs vatten med koldioxid upplöst.
Det verkar som man menar att koldioxid ibland kan heta kolsyra. Men kolsyra är en vätska bestående av vatten och CO2.
Blodtrycket mäts fortfarande i mmHg, varför? SI enheten för tryck är ju Pascal.
Här är ett bra ställe att omvandla måtenheter: http://www.convertworld.com/sv/
Lägg märke till att ytmåttet "fotbollsplan" finns med, initierat av undertecknad.
Däremot volymmåttet "olympisk simbassäng", som är väldigt vanligt, vet man inte hur många liter det är.

de
SM4FotPeDahl
 
Då finns kanske volymmåttet "helrör" redan inlagt också, Hi ? :D

Tillägg; det var tidigare 75 cl vätska, men har sedan vi inträdde i EU minskats till 70 cl, bara för att förtydliga.
 
Köp hellre T-röd, det är mindre vatten och en hel liter, vilket bör räcka länge.
Jag förutsätter att vi använder spriten för att göra rent från lödharts.

de
SM4FPD
 
Det blir roligare på originalspråket - going metric, inch by inch. Men då måste man veta att inch förutom att vara måttenhet betyder baxa.
Längden på en fot har angetts till 305 mm, men det är väl 304,8 mm? Dvs 12 x 25,4 mm.
/Jan
Jo, så är det ju. Men jag brukar räkna med 0,305 m. Det beror på hur noga man är.
 
Vad gäller noggrannheten i byggbeskrivningar där antennlängder etc mäts i tum och fot, så får vi antaga att mindre mått än kvarttum knappast förekommer.
Är längden 3 fot och 1/8 tum så skriver man 3 fot. Få av tumanvändarna förstår sig på bråktal, ännu färre förstår sig på det bland de som tänkt bygga.
Och decimaltum eller decimalfot, kan man nog glömma.
Även om det förekommer mil, dvs tusendels tum.

Jag tänkte på Henry Ford som blev så lycklig över Erikssons passbitar.
Toleranssystemen kräver små reproducerbara mått, exvis en axel skall vara 19,95 till 20,02 för att passa i ett kullager. Är det presspassning lite andra toleranser liksom värmepassning. Även om axeln är stor, 100 - 500 mm i diameter, blir det hundradelar av mm.
Ange det i tum skall ni hur kul det är. Dvs räkna om 19,95 - 20,02 till tum?????
Henry Ford kunde även med moderna måttsystem beställa skruvar som passade i muttrarna även om delarna köptes av olika tillverkare.
Olika tillverkare tolkar tum olika.

Frågan är sen hur många sorters tum det finns, och vilken tumstock artikelförfattaren använt sig av.
Så nog duger det långt med 305 mm.

De
SM4FPD
 
Jag vet att ARRL rekommenderade sina medlemmar att övergå till "det metriska systemet". Eftersom även de benämner banden efter dess våglängd i meter, som vi gör, så blir det lättare för dem att räkna ut hur lång t.ex. en halvvågsdipol för 40 meter blir, än om de skall räkna med tummar och fötter.

För att räkna ut det med SI-enheter behöver man inte vara ingenjör.
Min 8-åriga son, som går i andra klass, klarade av att räkna ut det, och han har säkerligen aldrig hört talas om halvvågsdipoler tidigare.
Däremot klurade han ut att en halvvåg innebär hälften av (våglängden) 40 meter, och således skall längden på halvvågsdipolen vara 20 meter.
 
Här i SM kan man hitta äldre tumstockar av två typer:

- Märkt LONDON där 1 tum = 25,4 mm.
- Märkt VERKTUM där 1 tum = 24,742 mm. 1 verktum delas upp i 12 verklinjer.
 
Uj uj, nu fick du mig alldeles ur gängorna ... Menar du en Panzerrohrgewinde? eller möjligen en Sellersgänga? kanske en Peter Sellers sådan :D
 
Jag vet att ARRL rekommenderade sina medlemmar att övergå till "det metriska systemet". Eftersom även de benämner banden efter dess våglängd i meter, som vi gör, så blir det lättare för dem att räkna ut hur lång t.ex. en halvvågsdipol för 40 meter blir, än om de skall räkna med tummar och fötter.

Jo de mäter frekvens i meter, men troligen vet de inte vad meter är utan tror det är någon form av "skonummer", på amatörbanden.
Däremot kan det stå 40M, 40 M, 40m eller 40 m i en sådan bok.
Motstånden mäter man i K (Kelvin) eller Kelvin Ohm
Faktum är att ARRL i handboken hade ett helt uppslag om SI, det varade i kanske tio till 15 år. Men sen slutade de, och allt går sakta, eller snabbt tillbaka till det gamla igen.
Men när inte ens ARRL själv använde internationell standard i bokverket, hur skulle de kunna få medlemmarna att göra det?
Det fanns en tid då även SSA och QTC skulle skrivas med internationell standard, det fanns förklaringar till hur och varför man skrev på ett visst sätt , scheman skulle anpassas till SI etc. Även det försvann bland etern.

Det var väl när SI lagstadgades i Sverige i mitten av 60 talet som man försökte anpassa sig till SI.
Försvaret gjorde ju faktiskt det, mätte bl.a. bildäck i SI, (meter) tidsnummer enligt SI, dvs 2015-09-15 etc.
Jag gjorde lumpen då och märkte det.
Nu Natoanpassar man sig och byter höjdmätarna i Jas till sådana som visar fot.
Huruvida man mäter flygradions frekvens i fot eller meter vet jag dock inte.
Jag är lycklig ägare till en höjdmätare graderad i m. Kul att ha i bilen.

Jag gick i skolan när SI blev till lag i SM, mitten av 60 talet, jag förundrades att fysikundervisningen totalt ändrades över sommarlovet.
Men insåg senare vad som hade hänt.

Jag har en tumstock som mäter 25,4 mm för verktum. Den är uppdelad i 16 delar.

England har väl en tidsgräns för att övergå till SI, då ju SI är lag i EU.
På Irland går det framåt sakta med km på vägskyltar.

Är det någon som försökt köpa cykeldäck, det finns hur många sätt som helst att mäta dem.

de
SM4FPD
 
Jo de mäter frekvens i meter, men troligen vet de inte vad meter är utan tror det är någon form av "skonummer", på amatörbanden.
Är det verkligen frekvens de mäter i meter? Att ange våglängd i meter är helt SI-korrekt.
 
Då finns kanske volymmåttet "helrör" redan inlagt också, Hi ? :D

Tillägg; det var tidigare 75 cl vätska, men har sedan vi inträdde i EU minskats till 70 cl, bara för att förtydliga.
Du talar om vätskekylda rör förstår jag :) Är det QRO-rör när de är så stora som 700 - 750 ml? Det finns miniatyrrör på 50 ml också om jag minns rätt :D
 
Jag tänkte på Henry Ford som blev så lycklig över Erikssons passbitar.
Toleranssystemen kräver små reproducerbara mått, exvis en axel skall vara 19,95 till 20,02 för att passa i ett kullager. Är det presspassning lite andra toleranser liksom värmepassning. Även om axeln är stor, 100 - 500 mm i diameter, blir det hundradelar av mm.
Ange det i tum skall ni hur kul det är. Dvs räkna om 19,95 - 20,02 till tum?????
Henry Ford kunde även med moderna måttsystem beställa skruvar som passade i muttrarna även om delarna köptes av olika tillverkare.
Olika tillverkare tolkar tum olika.

Denne "Eriksson" var i själva verket Carl Edvard Johansson vilken uppfann passbitssatsen i slutet av 1800-talet. Det var fler än Henry Ford som blev C E Johansson tacksam, hans första kund i USA var Henry Leland som grundade Cadillac i seklets början.

Han var även orsaken till att man efter några vändor fick till en entydig tumdefinition, beroende på att vid USA:s inträde i första världskriget man
upptäckte att ammunition som tillverkats i USA kunde orsaka eldavbrott i brittiska pjäser beroende på felaktiga måttgränser.
En tum visade sig ha olika definition på ömse sidor av Atlanten.
För att snabbt kunna lösa problemet beordrade man att måttdefinitionerna på ömse sidor i fortsättningen skulle bestå av Johanssons passbitar.
Efter kriget tillsattes en kommitté som skulle bestämma exakt hur stor en tum var, och hur dess mått skulle tas in i olika multilaterala överenskommelser.
Kommittén hade C E Johansson som framstående medlem. Han var vid denna tid chef för hela mått- och standardverksamheten hos Ford Motor Co.
Tummåttet bestämdes till exakt 25,40 mm.

Som ingenjör är det lätt att bli "SI-taliban", men ett yrkeslivs umgänge även med nautiker och piloter har dock gett mig en viss förståelse för fot/nautisk mil/knop-världen.

Dessa mått passar mycket bra in i hur nautiker och piloter resonerar. Flyghöjder anges i 100-tals fot eller "Flight Level" 030 - 420 vilket ger en ganska gripbar separation i höjdled med ett inkrement av 500 fot.
Udda "Flight Levels" har en riktning i flyglederna, och jämna en annan. Glidbanors lutning uttrycks naturligt i "300 feet per NM", eller som sjunkhastighet i fot per minut = 10 gånger "Ground speed in knots/2", så för ett typiskt trafikflygplan med 140 kts inflygningsfart är rätt sjunkhastighet på glidbanan 10*140/2 = 700 fpm.

Knop ger naturliga storleksordningar av en-route tider, och knop samt NM är kopplade till påtagliga geografiska konstanter som punkter på jordytan uttryckta som grader och minuter.
Tyvärr passar inte metriska enheter in lika bra i de huvudräknings- och tumregelbaserade begreppsvärldar som finns inom nautiker och pilotskråna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top