"Kinaradios" vara eller icke vara..

nimbe

Well-Known Member
Jag läser både här och där på svenska forum att radios (även annat) tillverkade i Shenzhen-provinsen ej är så uppskattade pga kass kvalitét. Men på vissa utländska forum verkar det vara tvärt om. Till viss del dvs...

Jag har en Baofeng (Handapparat) UV-5R nu, men funderar på att köpa något mer/annat. Jag kastade ut en fråga på ett annat forum och vart mer eller mindre idiotförklarad ang mitt val av apparat. Visst skulle jag vilja köpa något lite mer "accepterat" i form av en Yaesu, Icom, Kenwood, Motorola eller liknande. Men jag vart så positivt överaskad av min Baofeng att jag gärna skulle köpa en till.

Vad har du för erfarenheter av dessa kina-apparater?
Har du inga egna erfarenheter, vad har du hört om dessa apparater som gör att du själv inte vill pröva en ?

Ordet är fritt, sålänge som det är trevlig ton i tråden. =)
 
Hej Micke

Jag hade en Vouxung (Kommer inte ihåg modellen) en gång, frånsett att manualen var värdelös - engelskan direkt översatt från kinesiska blev idiotisk och omöjlig att förstå - så var själva mottagaren och sändaren ok. Själva radion var en kopia av motorola i miniatyr fast allt gav en dålig plastsmak i munnen.

För de pengar man får ge för en kinesisk handjagare så är det helt klart värt pengarna. Att man sedan inte kan köra radio hemma på yttre strömkälla och får problem med att fixa en adapter så att man koppla in den med en vanlig BNC-kontakt till sin antenn är en annan sak.

Att det sedan blir problem när batterierna sackar och du behöver nya får du stå ut med, då allt från Kina är slit-och-släng!

Mina personliga favoriter när det gäller handjagare (VHF) är Yaesu som är mer robusta än ICOM. Nu har jag inga nyare handapparater utan håller mig med 2st FT-23R och en Standard C 156. FT-23orna har jag ställt om till smalare sving även om mottagaren är bred. Är inte lika aktiv på VHF/P/M längre.

Min Vouxung brann upp när jag körde den på ett separat aggregat (Mascot) som släppte på full spänning ut när jag körde 700W på 40m, den tålde inte HF.
Saknar radion ibland, men jag lyssnade mest.
 
Last edited:
Jag har genom åren haft ett relativt stort antal handapparater från alla stora tillverkare samt ett antal billiga "Kina-apparater"

Jag upplever naturligtvis skillnad, inte bara på priset utan även känslan, helheten och tillförlitligheten.

Bland de tekniska avvikelserna har jag märkt problem med frekvensstabilitet på de flesta och särskilt en från Feidaxin, FD-268, den drev hundratals Hz hit och dit.
Det värsta jag sett var en spektrumspya från Quansheng (fasbrus deluxe..?).

Stora variationer i uteffekt även över ett mycket begränsat frekvensband tyder på bristfällig konstruktion.

Även en extrem skillnad i micgain från inbyggd mic till monofon under samma "brand" tyder på en del problem med helheten, till det kommer batterier som inte passar i förpackningens plastform och fel produktkod på kartonger.

Sen sett till användarvänligheten så brukar tyvärr mjukvaran eller radions MMI generellt vara allt från mediokert till fruktansvärt.

Tillbehörskablagen för monofoner eller headset är styva och omedgörliga, speciellt om det blir minsta kallt som det ofta blir i norden, jag hade en tidig Wouxun där plasten sprack i överkanten på radion av sig själv, det var -15ºC ute och under promenaden knäppte det till i jackfickan, dålig plastkvalitet och förmodligen spänningar i det nödtorftigt ihopskruvade plastskalet gjorde att radion sprack från antennfästet ner till närmsta displayhörn.

Batterierna har en tämligen kort livslängd, kanske inte nödvändigtvis på grund av att battericellerna är av låg kvalitet, batteriladdarna i sig är inte alltid särskilt optimerade utan grillar gärna på för mycket.
Jag hade en tid 4 stycken Puxing (PX-888?) som en kompis köpt för att ha till jakten, eftersom jag lovat programmera in rätt frekvenser så passade jag på att mäta och kolla närmre på konstruktionen men även batteriladdaren fick sig en kik, laddningsspänningen för batteritypen (7,4V LiIon) varierade rejält, en av batteriladdarna hade heller inte samma komponenter i sig som sina bröder, vilket kan förklara avvikelserna i laddmönster och laddspänningar.
Min vän hade apparaterna en säsong, sen köpte han nya av ett klassiskt märke då han sa att räckvidden varierade stort beroende på temperatur och dels på att batterierna redan var kass, ljudet lät illa och de kändes otillförlitliga och en hade redan lagt av helt.

Antennerna är generellt usla, jag har svept några exemplar (TL) och gjort en del praktiska tester,
jag har inte blivit särskilt imponerad, vissa fungerar OK medans andra verkar mer vara så ickeresonanta att en 50ohms konstlast med en bit tråd från mittledaren för att stråla runt hörnet med skulle fungera lika bra eller bättre.
Hög SWR pga missanpassade antenner är förmodligen orsak till att många apparater tidigt hamnar i junkboxen eller på radiokyrkogården.

Billigt må vara bra och täcka behovet för stunden,
allt så länge du inte ställer för höga krav eller att du inte är beroende av någon form av tillförlitlighet.
De enkla radioapparaterna från Kina har gradvis blivit något bättre, men som många märkt har de lika gradvis blivit något dyrare.

Många resonerar att de är så billiga att om de går sönder köper man ju bara en ny, visst kan man ju alltid göra det men hur många apparater vill man ha på sitt samvete?
-Och vem skulle lovorda eller vilja köpa en ny ICOM om den förra gick sönder redan efter ett halvår?

Nu vill jag inte påstå att alla apparater från stora märken som Icom, Yaesu, Kenwood och Alinco alltid är felfria men de har en god QC och åtminstone ganska bra koll på helheten och eftermarknaden, Motorola är ett skolexempel på de bitarna, det handlar alltså inte om vilket land de är tillverkade i.

En Puxing lär inte finnas kvar och fungerande i särskilt många shack om fem år, men en gammal Icom IC-T7 eller Yaesu VX-2 lär nog fortfarande göra det, undra varför? :)

Köp en begagnad kvalitetsradio för en tusenlapp istället för att bränna en femhundring varje år på en ny Kinaburk, det är mitt råd.
En gammal sanning är att billigt blir dyrt i slutändan och som alltid att man får vad man betalar för oavsett om det gäller parkettgolv, radioapparater eller röjsågar.
 
Last edited:
450SEK för en begagnad kvalitetsradio - FT-23R - är helt ok, speciellt som säljaren inte fixade att rensa tangentbordet så att knapparna fungerade.

XUN; Du använde lite mera rader/text än jag.....:D
 
Många resonerar att de är så billiga att om de går sönder köper man ju bara en ny, visst kan man ju alltid göra det men hur många apparater vill man ha på sitt samvete?
-Och vem skulle lovorda eller vilja köpa en ny ICOM om den förra gick sönder redan efter ett halvår?

Nu vill jag inte påstå att alla apparater från stora märken som Icom, Yaesu, Kenwood och Alinco alltid är felfria men de har en god QC och åtminstone ganska bra koll på helheten och eftermarknaden, Motorola är ett skolexempel på de bitarna, det handlar alltså inte om vilket land de är tillverkade i.

En Puxing lär inte finnas kvar och fungerande i särskilt många shack om fem år, men en gammal Icom IC-T7 eller Yaesu VX-2 lär nog fortfarande göra det, undra varför? :)

Köp en begagnad kvalitetsradio för en tusenlapp istället för att bränna en femhundring varje år på en ny Kinaburk, det är mitt råd.
En gammal sanning är att billigt blir dyrt i slutändan och som alltid att man får vad man betalar för oavsett om det gäller parkettgolv, radioapparater eller röjsågar.

Informativt inlägg, det gillas =)
Jag skrev "Kinaradios" med "" och det har inte så mycket med själva landet att göra, utan jag syftade mer på häng och släng-kvalitén. Jag har en Icom 2725 liggandes som inom kort ska brukas, och handapparaterna jag isåfall ska införskaffa kommer användas högst temporärt, men ändå hänga med vart jag än befinner mig på planeten. Som sagt så är det inte priset som avgör mitt val i detta fallet, utan att "skiten" faktiskt fungerade. (Jag köpte min UV-5R innan jag tog mitt cert)

Men jag tar till mig av informationen som du och SM7FBJ har delat med er av och inväntar fler upplevelser från andra användare..
Tack
 
Informativt inlägg, det gillas =)
Jag skrev "Kinaradios" med "" och det har inte så mycket med själva landet att göra, utan jag syftade mer på häng och släng-kvalitén. Jag har en Icom 2725 liggandes som inom kort ska brukas, och handapparaterna jag isåfall ska införskaffa kommer användas högst temporärt, men ändå hänga med vart jag än befinner mig på planeten. Som sagt så är det inte priset som avgör mitt val i detta fallet, utan att "skiten" faktiskt fungerade. (Jag köpte min UV-5R innan jag tog mitt cert)

Men jag tar till mig av informationen som du och SM7FBJ har delat med er av och inväntar fler upplevelser från andra användare..
Tack

Pratar vi fabrikation/tillverknings/upphovs land eller tillverkningsland?
Yaesu tillverkar sina flesta stationer i Taiwan.
 
Pratar vi fabrikation/tillverknings/upphovs land eller tillverkningsland?
Yaesu tillverkar sina flesta stationer i Taiwan.

Vi pratar om "kinaradios" aka Kinaskit, eller som många andra har kallat det, skräp. Som jag skrev ovan så handlar det inte om landet utan själva produkterna. =)
 
Jag har två olika billig-radios. En Jingtong och en Baofeng.
De tekniska bitarna finns ju mängder att läsa om, t ex Jingtong som saknar hål för mic'en och Baofeng som sprider övertoner på 2 m. "Man får vad man betalar för", funkar även här.

Men sedan finns ju de "mjukare" värdena. Jag hanterar min utrustning efter pris. En fullpris ny YaIcood släpper jag inte ner oskyddad i ryggan tillsammans med allt annat där. Till en sånn pryl köper jag skyddsväska för samma pris man får en UV-3R för... :)

Mina två leksaksburkar behandlas efter pris, inget jag är rädd om på något vis m a o.
Baofengen är fortfarande 100% vid liv. Jingtongen däremot är inte helt frisk, den har nog inte tålt temperaturomställningar och annan omild behandling.

Byggkvalitén avspeglar samma sak. Jingtongen är dåligt byggd, plast som inte passar mm. Baofengen känns mer välbyggd, om än långt ifrån känslan i en fin-radio.

Det blir fler UV-3R för min del. Med de priserna kan man ju ha fler. :)

73 de SM0RVV
 
För x antal år sedan köpte jag och en annan amatör varsin Jingtong VHF-radio. Utan tvekan den sämsta komradio jag ägt. Mitt ex höll ca två veckor innan syntesen pajade och den övergick till slumpvis hoppfrekvens. Sanslöst plastigt utförande. Hål för micken fick man borra själv men då blev det nästan njutbart ljud. Nätsladden till laddaren var av modell hörlurssladd med en USA-propp och adapter till europropp. Den engelska manualen var så dålig att den var läsvärd av just den anledningen. Sammanfattningsvis en riktig skitradio.
 
Det finns ju även ett par miljöaspekter på det hela..

Samvetet i samråd med plånboken får bestämma om man tycker att Gula floden skall bli ytterligare lite gulare,
de stora fabrikanterna tar trots allt ett större miljöansvar.

Allt från den blekta pappen i kartongen till mjukgörare i plasterna till framställningsprocessen för batterierna, kromatering, bly, etsvätskor, PCB-lacken och till och med färgen den torftiga och glättiga manualen är tryckt med påverkar givetvis miljön.

Ytterligare en miljö är ju spektrat, vi kan ju knappast klaga på grannens plasma-TV om vi själva kanske stjälper ut en spektrumspya över hela UHF ;)
 
Jag har tittat i mikroskop på kretskorten i de här "kortlivsgrejerna".
Med 10 och 20 ggr förstoring.
Något som väcker mardrömmar.
Och man inser att livslängden blir rätt kort i många fall.

de
FPD
 
En bra sak med kinaradiorna är ju att det blir en liten prispress på de andra apparaterna.
Men Kineserna kanske kommer ikapp med bättre apparater om några år.
 
Det är nog snarare så att andra fabrikat med högre kvalitet kommer att bli sämre.
Ja se på andra hemeleketronikprodukter, mer och mer slit och släng.
Kortlivsprodukter kommer att öka.
Vi ser det redan på mobiltelefoner, kameror, etc som byts vart och vartannat år.

Kanske en naturlig utveckling?

Skall någon kunna leva på att bygga och sälja kortlivsprodukter så måste man sälja fler.

de
FPD
 
hej!

Det finns några sådana apparater i grannskapet som låter så illa att man inte klarar att lyssna på dom. ungefär som att använda en scrambler:D


mvh Håkan
 
Tjena

Jag har testat en Baofeng under några dagar och kan konstatera att priset är det mest tilltalande. För enkla saker som att prata på repeaters eller köra direktare på 2 meter, fungerar den faktiskt riktigt bra. Känsligheten på mottagning verkar också rätt bra.

Däremot hade den märkliga störningar på vissa frekvenser när man lyssnade. Det ligger en konstant störning på 156.000 som kanske är någon överton av en mellanfrekvens. Ingen aning, faktiskt.

Tillbehören, som en monofon, fungerade inget vidare. Jag och radions ägare satt och lödde i monofonen för att fixa den märkliga "PTT-stuck" som uppstod emellanåt. Den blev något bättre när vi lödde in en extra kondensator i kretsen. Det verkar som den är känslig för RF (precis som sagts tidigare i tråden)

Men om man tänker sig att man köper en och bara har den för att prata på repeaters, vissa direktare och har den som en "reseradio" (Kul att prata på repeaters i andra städer!) är den troligen ett bra köp. Jag skulle inte bli glad om jag blev av med min VX8 på resande fot.

Beroende på kraven, tror jag att en Kina-radio kan vara ett bra köp.
 
Jag minns från 50- och 60-talet att produkter som var märkta med "Made in Japan" ansågs vara vara skräp. Något som kanske stämde just vid den perioden men som senare kom att utvecklas till konkurrenskraftiga kvalitetsprodukter. Kina befinner sig väl just nu i samma skede som Japan var på 50- och 60-talet men utvecklingen går snabbt framåt mot konkurrenskraftiga kvalitetsprodukter. Ge Kina några år till och vi kommer att bli omkörda i många avseenden.
 
Jag minns från 50- och 60-talet att produkter som var märkta med "Made in Japan" ansågs vara vara skräp. Något som kanske stämde just vid den perioden men som senare kom att utvecklas till konkurrenskraftiga kvalitetsprodukter. Kina befinner sig väl just nu i samma skede som Japan var på 50- och 60-talet men utvecklingen går snabbt framåt mot konkurrenskraftiga kvalitetsprodukter. Ge Kina några år till och vi kommer att bli omkörda i många avseenden.

Tjena

Jo, jag tror att du har helt rätt. Jag skrev tidigare följande i en recension i detta forum:

SA0BTZ said:
För ett antal år sedan var jag på ett antikvariat och en bok fångade min uppmärksamhet. Jag köpte den inte, men bläddrade lite i den och det kändes märkligt att se vad de skrev. Boken handlade om hur det kända asiatiska landet nu blivit en stormakt och rubbat västvärldens makt över produktionen. Boken kommenterade att allting numera tillverkas där och att de lokala företagen gått från att göra dåliga kopior av västvärldens produkter till att bli en producent av rang. Det påpekades att det inte längre går att tillverka konkurrerande produkter i västvärlden och framtiden tillhörde Japan. Japan? Japan! Boken var nämligen från 70-talet och beskrev en situation som ser likadan ut idag, fast numera handlar om Kina. Ju mer saker förändras, ju mer förblir de likadana. Japan hade då gått från att vara en plagiatör till att bli en ledare och många andra asiatiska länder gjorde senare samma resa när de först tog över tillverkningen och sedan utvecklingen.
 
På 50 och 60 talet, ja fram till 70 talet konkurerade man med kvalitet.
Japanerna höjde kvaliteten och är idag ledande.
Det finns inget som säger att kvalitet än en gång blir drivkraften.
Idag gäller inget annat än billigast möjliga.
Och är nog vad som kommer att gälla framöver.
Att grejer skulle ha lång livslängd och därmed vara bra är uteslutet i framtiden.
De flesta kosumenter är heller inte kapabla att bedöma kvalitet, bara det finns en drickaburkshållare i bilen så är den bra.

de
Roy
 
Last edited:
På 50 och 60 talet, ja fram till 70 talet konkurerade man med kvalitet.
Japanerna höjde kvaliteten och är idag ledande.
Det finns inget som säger att kvalitet än en gång blir drivkraften.
Idag gäller inget annat än billigast möjliga.
coh är nog vad som komerm att gälla framöver.
Att grejer skulle ha lång livslängd och därmed vara bra är uteslutet i framtiden.
De flesta kosumenter är heller inte kapabla att bedöma kvalitet, bara det finns en drickaburkshållare i bilen så är den bra.

de
Roy

Du har rätt och det är därför som sådana företag som Jula och Rusta går så bra i Sverige. Bara det är billigt så köper vi vilket skräp som helst.
 
Back
Top