Finns det förberedda uttag eller kommer du "hacka" dig in på kortet. Vilken typ av kommunikation blir det, I2C?
Nej, det finns inga färdiga uttag. Räknar med att lyfta fyra pinnar eller så på huvudprocessorn och anpassa mitt nya kort så det bara är att dra ner anslutningar till dessa pad'ar.
Det verkar som att den är konfigurerad för SPI i original på UV-3R. Får se om jag byglar om den till I²C, projektet är ännu bara på projekteringsstadiet.
Men jag har kommit såpass långt att enheten skall bli en rätt generell "radiomodul" med allt via seriegränssnitt (TTL-RS232) + audioledningarna. Radion rapporterar kontinuerlig status spontant eller på förfrågan, och "mastern" styr den genom RS232-kommandon.
Någon gång i slutet av året kanske vår 70-repeater här vid södra Vättern har moderniserats med dessa "radiomoduler", som den första. Den har ju idag både länkradio, ihopkopplad med 10m-repeatern samt en hel massa annat. Men allt är gamla radiopytsar (länkradion mot andra 2m-repeatrar en kristallstyrd IC215 från 70-talet) och logiken är Z80-baserad och över 25 år gammal. Visst, det mesta fungerar fortfarande, men redan att få till CTCSS i sändning när sändaren består av en gammal IC4E som egentligen inte klarar modulationsfrekvenser under 250Hz var inte självklart.
Länkning ut till andra 2m-repeatrar kräver också en annan flexibilitet med CTCSS/1750/DTMF och inte minst hängtider o.s.v. än för 25 år sedan, när allt lydde under B90 och de flesta var snälla och gjorde likadant och som någon annan sade till dem. Numera gör ju inte ens jag det....
Inte minst skulle detta modultänkandet också göra det enklare att förse en repeater med flera mottagare, utplacerade i nejden (nu pratar jag 2m-repeater). Vi har ju ganska kuperat och det finns flera "hålor" som är svåra med handapparat, trots att det fågelvägen inte är långt. Med en sådan "modul" och dubbla radiokort/UV-3R skulle man kunna bygga en fristående "låda" med slavmottagare på 2m och länksändare på 70 och enkelt även kunna få en smart överföring av info som mottagen signalstyrka via länken till repeatern. En "låda" kopplad till en duobandspinne som skulle klara sig på en solpanel och ett litet batteri.
I repeateränden gör datagränssnittet till mottagarna (en 2m och ett par länk) att uppbyggnaden blir skalbar och en ändring i funktion o.s.v. innebär inte lödande och att nya (väl EMI-filtrerade !) signalledningar måste mellan burkarna. DSP-kretsen har ju t ex färdig mätare för deviation/amplitud.
Vår 2m-repeater går f.ö. sedan i höstas med en UV-3R som sändare, vilken faktiskt var ett lyft jämfört med den gamla (kommersiell Ericsson-pyts). Återstår dock en del jobb (nya kavitetsfilter bl.a.) innan det är riktigt bra "ös", men det är lite nedprioriterat just nu.
Oj, vad långt det blev....