"Kinaradios" vara eller icke vara..

Hejsan
Har nyss fått hem UV-3R Plus. Tullen ville ha 167kr. Den kostade totalt 240+167kr=407kr. Bra att ha som referens om man köper på Tradera.

Ja har proggat ett 10-tal minnen mha program som ja laddede hem från 409 shop. Det funkar utan prob.

Om någon mot förmodan har en fil att dele med sig som innhåller lite mer än mina 10-tal frekvenser så er jag intr.

/Elof:)

Fick du betala tull för den ?
Angav du inte att det var en "amatörradio" ?
Jag har en Baofeng UV-B6 på väg hem. Dyker nog upp i nästa vecka. Jag väntar med spänning ! =)

Jag har en liten fil, misstänker att det är till det programmet som du har använt.
Ta en titt vettja. Har alla 2m rpt-frekvenserna, även några 70cm. Vet inte hur komplett den är, men som sagt, ta gärna en titt. =)
https://dl.dropbox.com/u/744061/Item.3R

Om du laddar hem programmet "Chirp" på http://chirp.danplanet.com
så ska jag ha lite mer frekvenser till det. Måste dock leta lite först ! :)
 
Last edited:
Er amatörradio befriad från tull???
Ja skrev walkie talkie.
Ska kolle upp din fil, tacker

Elof/AjXWhy
 
Er amatörradio befriad från tull???
Ja skrev walkie talkie.
Ska kolle upp din fil, tacker

Elof/AjXWhy

Helt korrekt, det är tullfria. Jag vet fler som har skrivit Walkie Talkie, och troligtvis har de tagit detta som leksak. Men om man ser till totalsumman så är det ingen större skada skedd. =)
 
Hejsan
Har nyss fått hem UV-3R Plus. Tullen ville ha 167kr. Den kostade totalt 240+167kr=407kr. Bra att ha som referens om man köper på Tradera.

Ja har proggat ett 10-tal minnen mha program som ja laddede hem från 409 shop. Det funkar utan prob.

Om någon mot förmodan har en fil att dele med sig som innhåller lite mer än mina 10-tal frekvenser så er jag intr.

/Elof:)

Glömde skriva att jag är helt övertygad om att du kommer bli mycket nöjd med din radio. Jag älskade min. Dessvärre fick jag offra den i min jakt på en kortvågsradio. UV-B6 som jag beställde i förra veckan var rätt onödig egentligen. Men det är ju så barnsligt roligt att testa nya prylar. :)
 
Alla varor (nästan) under 1300:- (totalt varuvärde i försändelsen) är tullbefriade. Momsen måste du betala, dessutom tillkommer en importdeklarations avgift som varierar beroende på transportföretag. (posten tar 100:).

Matematiken stämmer inte riktigt, kanske har du blivit lurad.?.

240:- (vara) + 60:- (moms) + 100:- (avgift) = 400:-

Du har 7 kronor att inkassera någonstans, fast det kanske var någon annan än Posten som levererade, och då kanske det stämmer i alla fall.

Men någon tull har du inte betalat.

Mer finns att läsa hos Internethandel från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]
 
Alla varor (nästan) under 1300:- (totalt varuvärde i försändelsen) är tullbefriade. Momsen måste du betala, dessutom tillkommer en importdeklarations avgift som varierar beroende på transportföretag. (posten tar 100:).

Matematiken stämmer inte riktigt, kanske har du blivit lurad.?.

240:- (vara) + 60:- (moms) + 100:- (avgift) = 400:-

Du har 7 kronor att inkassera någonstans, fast det kanske var någon annan än Posten som levererade, och då kanske det stämmer i alla fall.

Men någon tull har du inte betalat.

Mer finns att läsa hos Internethandel från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Helt korrekt, jag läste inte tillräckligt noga (har förlagt glasögonen) :)
 
Det stämmer. Jag skrev fel varuvärde, ska var 273kr+167kr= 440kr.

Moms 67kr + Postens avg. 100kr.
 
Som nämnts ovan var de första UV-3R inte lysande m.a.p. andra övertonsdämpningen på 2m. Men det finns massor på nätet om det, och på mina räckte det att löda in en konding enligt nätinstruktionerna i det befintliga LP-filtret för att få ner övertonen till fullt legala nivåer. Men de gav lägre effekt på marinbandet efter moddningen :cool:

Känslighetsmässigt är den helt i klass med min Yaesu VX5. Renheten i utsändningsspektrat och fasbruset t.o.m. en aning bättre. Men som andra nämnt - programmera den gör man via dator.
Antennen som följer med är utbytt mot en något längre och mjukare för några tior, också från Kina. Fungerar väl så bra som Yaseu VX5-antennen.

Håller f.ö. på och gör ett kort med en PIC18F-processor som skall prata direkt med DSP:n på kretskortet i UV-3R, att använda som en universell "radiomodul". DSP:n har ju inbyggd CTCSS och DTMF enkoder/dekoder och en hel massa kul. Då behöver en repeater inte bli stor :D
 
Jag skippade handapparatsköpet tillsvidare, är dom kinesiska duobandsmobilriggarna något att ha?

Jag känner att jag skulle ha mera nytta av en sån just nu.
 
Håller f.ö. på och gör ett kort med en PIC18F-processor som skall prata direkt med DSP:n på kretskortet i UV-3R, att använda som en universell "radiomodul". DSP:n har ju inbyggd CTCSS och DTMF enkoder/dekoder och en hel massa kul. Då behöver en repeater inte bli stor :D

Finns det förberedda uttag eller kommer du "hacka" dig in på kortet. Vilken typ av kommunikation blir det, I2C?
 
Finns det förberedda uttag eller kommer du "hacka" dig in på kortet. Vilken typ av kommunikation blir det, I2C?

Nej, det finns inga färdiga uttag. Räknar med att lyfta fyra pinnar eller så på huvudprocessorn och anpassa mitt nya kort så det bara är att dra ner anslutningar till dessa pad'ar.

Det verkar som att den är konfigurerad för SPI i original på UV-3R. Får se om jag byglar om den till I²C, projektet är ännu bara på projekteringsstadiet.
Men jag har kommit såpass långt att enheten skall bli en rätt generell "radiomodul" med allt via seriegränssnitt (TTL-RS232) + audioledningarna. Radion rapporterar kontinuerlig status spontant eller på förfrågan, och "mastern" styr den genom RS232-kommandon.

Någon gång i slutet av året kanske vår 70-repeater här vid södra Vättern har moderniserats med dessa "radiomoduler", som den första. Den har ju idag både länkradio, ihopkopplad med 10m-repeatern samt en hel massa annat. Men allt är gamla radiopytsar (länkradion mot andra 2m-repeatrar en kristallstyrd IC215 från 70-talet) och logiken är Z80-baserad och över 25 år gammal. Visst, det mesta fungerar fortfarande, men redan att få till CTCSS i sändning när sändaren består av en gammal IC4E som egentligen inte klarar modulationsfrekvenser under 250Hz var inte självklart.
Länkning ut till andra 2m-repeatrar kräver också en annan flexibilitet med CTCSS/1750/DTMF och inte minst hängtider o.s.v. än för 25 år sedan, när allt lydde under B90 och de flesta var snälla och gjorde likadant och som någon annan sade till dem. Numera gör ju inte ens jag det....:eek:

Inte minst skulle detta modultänkandet också göra det enklare att förse en repeater med flera mottagare, utplacerade i nejden (nu pratar jag 2m-repeater). Vi har ju ganska kuperat och det finns flera "hålor" som är svåra med handapparat, trots att det fågelvägen inte är långt. Med en sådan "modul" och dubbla radiokort/UV-3R skulle man kunna bygga en fristående "låda" med slavmottagare på 2m och länksändare på 70 och enkelt även kunna få en smart överföring av info som mottagen signalstyrka via länken till repeatern. En "låda" kopplad till en duobandspinne som skulle klara sig på en solpanel och ett litet batteri.

I repeateränden gör datagränssnittet till mottagarna (en 2m och ett par länk) att uppbyggnaden blir skalbar och en ändring i funktion o.s.v. innebär inte lödande och att nya (väl EMI-filtrerade !) signalledningar måste mellan burkarna. DSP-kretsen har ju t ex färdig mätare för deviation/amplitud.

Vår 2m-repeater går f.ö. sedan i höstas med en UV-3R som sändare, vilken faktiskt var ett lyft jämfört med den gamla (kommersiell Ericsson-pyts). Återstår dock en del jobb (nya kavitetsfilter bl.a.) innan det är riktigt bra "ös", men det är lite nedprioriterat just nu.

Oj, vad långt det blev....:eek:
 
Last edited:
Roligt, bra att det inte bara är "rör och räknestickeludditerna:)))" här på ham.se som driver projekt!

Är inte så insatt i kretsarna på kinesen, kan du altså tappa I/Q signalerna från den?

Även om du inte orkar köra fullskaligt projekt här - så får du gärna droppa en framstegs rapport om du orkar.

Varav hjärtat är fullt därom skriver fingrarna stora ordmassor - ett forum maxim ;)
 
Last edited:
SM7RIN, har du sett

Hacking the UV3R

Det verkar fräckt att de håller på att skriva en open source firmware.

Eric

Nej, den sidan hade jag missat ! Tack för länken. Får se om jag kanske överger min tanke med egen CPU & kort.....

Hursomhelst finns ju rätt mycket om DSP:n i version för analog radio (RDA1846) här: Index of /files

SM0KBW: Som framgår av programmeringsdatabladet kan man göra rätt mycket. Dock tror jag inte man kan rota på alltför låg nivå, i alla fall inte via några officiella kommandon. Det lär väl finnas en annan i RDA18-serien som är speciellt avsedd för digitala modulationer, kanske den har det.
 
Tackar, ska titta lite på databladet.

Glömde kommentera om CTCSS. Man måste komma åt modulatorn direkt om man ska lägga till det i en äldre station som du skrev skärs de lägre frekvenserna bort av modulationsförstärkaren.

En kul grej jag gjorde för att generera CTCSS, var med en digitalpot styrd av en PIC , potten styrdes från en lookup table som innehöll steg motsvarande en sinuskurva.

Vad använder du för miljö och språk när du utvecklar för Microchips kretsar?
 
Visst är det så.
Men problemet med en del äldre syntesmaskiner är också att modulationen enbart läggs in på VCO, och loopfiltret till PLL är så snabbt (man vill ju ha snabb låsning) att det motkompenserar låga frekvenser. Hade en radio där det överhuvudtaget inte var möjligt att få ut någon CTCSS under 130Hz, för det kompenserades av PLL:n.... Och ett loopfilter modifierar man inte om man inte måste (kan bli så jobbiga fel om man inte simulerat ordentligt), då byter man hellre radion. Någon gång :rolleyes:

Jag använder Microchips kretsar främst när det handlar om "Intelligent hårdvara" och inte sällan blir det assembler för att ha full koll. Använder numera nästan bara ICD2 som programmerare och debugger, och Microchips egen miljö. Och oftast gör jag inget nytt med kretsar under 18F-familjen, då jag blivit bortskämd med hårdvarumultiplikation, ingen bankuppdelning av minnet o.s.v. och det finns ju ruskigt små och billiga i 18F också.

Nu har jag lusläst "hacksidan", kollat på kodsnuttar, och det lutar nog åt att min grundradiomodul byggs upp kring en omflashad UV-3R och att jag hackar ihop något för den processorn. Allt finns ju ombord och jag slipper löda så mycket i radion.

OT: Men jag får inte bli FÖR entusiastisk just nu, har en entusiastbil hos lackeraren som skall plockas ihop till 1:a maj, en båt som skall få en ny propeller (käck sak på 50 cm diameter) och omlackad inredning och så måste det in en radio i XYL:s (SM7UXR) nya bil också. Sedan har vi en lång resa med klubb-QTH innan vi kan slå oss till ro också (SVARK - Sdra Vtterbygdens Amatrradioklubb - SK7AX). TIIIIID !!
 
Ok, det är ett problem med för "snabba" PLLer. Det är nog bättre att byta sändare ;)

Använder mest C med inline assembler där det behövs, det ger mig all den kontroll jag behöver men bättre överblick och snabbare kodutveckling. 18F är mer anpassad för just C och är därför trevligare än 16F och lägre.

Att hacka radion direkt är inte en dum ide, onödigt att gå över ån efter vatten ;)
 
Om du laddar hem programmet "Chirp" på Home - CHIRP
så ska jag ha lite mer frekvenser till det. Måste dock leta lite först ! :)

Fick precis hem en UV-5RA för det facila priset av 278 svenska riksdaler. Passade på att beställa en programmeringskabel samtidigt. Allt lirar fint med Chirp-programet. Så har du en fil med lite schyssta frekvenser i skulle jag bli glad.
 
Back
Top