"Kinaradios" vara eller icke vara..

Min dagliga slit och släng-radio är en Woxun, men jag har haft en Baofeng också som jag bytte bort.

Båda två funkar utmärkt.

Jag vet även att det jämfördes både Motorola och någon kinaradio inför ett repeaterbygge, och kinaradion var bättre på alla mätpunkter.

Sen kan man ju ha några kinaradios på hyllan för snabba utbyten OM det skulle behövas, detta till ett lägre pris än Motorola-lösningen.

Radiomodellerna ifråga var Motorola GM340 och den andra Golden One GY-1907MV som är en billig kines.
(man måste bara älska gamla kommunistländers sätt att namnge produkter :D )
 
Jag har nu haft minTG-UV2 Quansheng i snart 5 år.

Den fungerar alldeles ypperligt och har fortfarande originalbatteriet.
Tiden batteriet kan gå innan jag behöver ladda är imponerande lång.

Har kollat utsignalen med min enkla spektrumanalysator och den ser
alldeles perfekt ut. Har även jämfört denna mot min Icom IC-T81:a
och kan inte se någon skillnad.

Uteffekten är också helt enligt tillverkarens specifikationer, men som
vanligt på de flesta Kinaradios är S-metern ett skämt som alltid visar
fullt eller inget alls beroende på om det finns signal eller inte.
Det finns inget mellanläge.

FM Narrow fungerar också enligt spec. Saknad dock DTMF :(

Allt som allt en enkel men pålitlig radio !

Så, vad gäller just denna tillverkare och modell är jag mycket positivt överraskad :)
 
Till Nimbe

Det roliga var att det står 120-240 volt på den men den skall anslutas till USB.
CE märkt ?
Jag har nätadapter för USB, tack.

/73 Tommy
 
Till Nimbe

Det roliga var att det står 120-240 volt på den men den skall anslutas till USB.
CE märkt ?
Jag har nätadapter för USB, tack.

/73 Tommy

Fast å andra sidan så är det ju rätt då eftersom laddaren är avsedd att användas med nätdelen ;)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Jag minns från 50- och 60-talet att produkter som var märkta med "Made in Japan" ansågs vara vara skräp. Något som kanske stämde just vid den perioden men som senare kom att utvecklas till konkurrenskraftiga kvalitetsprodukter. Kina befinner sig väl just nu i samma skede som Japan var på 50- och 60-talet men utvecklingen går snabbt framåt mot konkurrenskraftiga kvalitetsprodukter. Ge Kina några år till och vi kommer att bli omkörda i många avseenden.

Samtidigt är det rätt korkat att föreslå för nybörjare att köpa en handhållen radio för 5000 kr. Grejen med handhållna är väl just att man ska kunna hantera dem handhållet. Får räkna med att de åker i marken ett antal gånger, glöms utomhus eller sjunker ned till botten av en sjö. Nu vet jag inte hur garantierna ser ut för en radio som kostar 5000 kr, men tippar på att man får satsa på dykcert om man nu inte vill lägga 5000 kr till på en ny radio.

Mitt intryck av kina-produkter är väl att det är vilda västern. Vet aldrig vad man får när man beställer. Ibland saknas något, ibland inte.
 
Last edited:
Baofeng har nu kommit med en ny modell med namnet GT-3 Mk2 som verkar vara en förbättring av UV-5 serien. Säljs för ca 400 kr på ebay.
baofeng gt-3 | eBay

Som vanligt med kineser är dock manualen lite si och så. För att få 1750 ton så står det att man ska hålla in PTT knappen och trycka på BAND, resultatet blir en ton på 2100Hz! Om man istället trycker på A/B så blir det 1750Hz!

Frånsett den dåliga manualen så finns det inget att klaga på. Det är en väl fungerande duobandare som dessutom har FM rundradio och ficklampa inbyggd!
 
Skall man latja, bara ha en slit & slängpryl så är väl en Kinaapparat för 400:- ok.
Har man tänkt sig använda den för säkerhet så väljer jag Yaesu och Icom alla veckans dagar. Låt mig ta en parallell.
Jag blev nyligen idiotförklarad när jag förra veckan köpte en Miele diskmaskin till mitt hus för 14.500:- "......Men herreguuuuuuuuud.....O.s.v" fick jag höra. Nu är det emellertid så att jag, med tanke på den vilda-western nivån på kvalite´som det är på billiga Kinatillverkade maskiner a´3.995:- inte ens vill riskera att ha en skuttande, hostande, knirrande plastlåda som kan ställa till med läckage rätt var det är för 100.000-tals kronor som dessutom har en kalkylerad livslängd om 2 år. Miele gör prylarna för att hålla i 25år. Dessutom höjer den värdet på huset, är tyst och är angenäm att hantera under de här åren.
Samma människor som förfasade sig, betalade gladeligen 15.000:- för en Pentium 133 Mhz pc år 1997, Helt otroligt resonemang.
Det är samma sorts människor som skryter om sina luftvärmepumpar att de är så bra och att de minsann har halva min uppvärmningskostnad, men som det alltid senare visar sig har de ibland hela våningsplan mer eller mindre kallställda och tvingas gå runt i tofflor och tjocktröja inne medan jag kan använda mitt hus. Det finns knappast några luftvärmepumpar som körts i 25år ännu och bryter man ned en realistisk ekonomisk kalkyl med verklig kostnad med service, byte av lager, kompressor e.t.c under 25år så blir man tårögd. Det blir ingen besparing. Bara en massa besvär, dålig komfort, oväsen och till ingen nytta långsiktigt men initialt känns det bra, ungefär som de som kör 1000mil och byter till ny dieselbil och får se bränslemätaren röra sig långsammare mot botten -Det är samma grej.
Besparingsivern är ett fenomen som jag sagt tidigare. Att kritisera den är nästan som att kritisera katolicismen på 1400-talet.
Idag går det att öppna ett varuhus utmed E4, Den enda skylt du behöver är en stor LÅGPRIS på taket så kommer bilar att nita efter E4 och du har fullt hus, vad du säljer för prylar är inte intressant. Det är kicken att handla lågpris som är själva produkten. Lite som en modern form av logdans el Filadelfiamöte.

Den som kan bevisa att ett kinesiskt kullager är lika bra och pålitligt och håller lika länge som ett Svensktillverkat SKF-Kullager av samma typ kan få mig att ändra mig -Inte annars. Det finns en anledning (Ja, det är sant!) till att SKF är mycket dyrare -Precis som Yeasu och Icom.
 
Last edited:
Skall man latja, bara ha en slit & slängpryl så är väl en Kinaapparat för 400:- ok.
Har man tänkt sig använda den för säkerhet så väljer jag Yaesu och Icom alla veckans dagar. Låt mig ta en parallell.
Jag blev nyligen idiotförklarad när jag förra veckan köpte en Miele diskmaskin till mitt hus för 14.500:- "......Men herreguuuuuuuuud.....O.s.v" fick jag höra. Nu är det emellertid så att jag, med tanke på den vilda-western nivån på kvalite´som det är på billiga Kinatillverkade maskiner a´3.995:- inte ens vill riskera att ha en skuttande, hostande, knirrande plastlåda som kan ställa till med läckage rätt var det är för 100.000-tals kronor som dessutom har en kalkylerad livslängd om 2 år. Miele gör prylarna för att hålla i 25år. Dessutom höjer den värdet på huset, är tyst och är angenäm att hantera under de här åren.
Samma människor som förfasade sig, betalade gladeligen 15.000:- för en Pentium 133 Mhz pc år 1997, Helt otroligt resonemang.
Det är samma sorts människor som skryter om sina luftvärmepumpar att de är så bra och att de minsann har halva min uppvärmningskostnad, men som det alltid senare visar sig har de ibland hela våningsplan mer eller mindre kallställda och tvingas gå runt i tofflor och tjocktröja inne medan jag kan använda mitt hus. Det finns knappast några luftvärmepumpar som körts i 25år ännu och bryter man ned en realistisk ekonomisk kalkyl med verklig kostnad med service, byte av lager, kompressor e.t.c under 25år så blir man tårögd. Det blir ingen besparing. Bara en massa besvär, dålig komfort, oväsen och till ingen nytta långsiktigt men initialt känns det bra, ungefär som de som kör 1000mil och byter till ny dieselbil och får se bränslemätaren röra sig långsammare mot botten -Det är samma grej.
Besparingsivern är ett fenomen som jag sagt tidigare. Att kritisera den är nästan som att kritisera katolicismen på 1400-talet.
Idag går det att öppna ett varuhus utmed E4, Den enda skylt du behöver är en stor LÅGPRIS på taket så kommer bilar att nita efter E4 och du har fullt hus, vad du säljer för prylar är inte intressant. Det är kicken att handla lågpris som är själva produkten. Lite som en modern form av logdans el Filadelfiamöte.

Den som kan bevisa att ett kinesiskt kullager är lika bra och pålitligt och håller lika länge som ett Svensktillverkat SKF-Kullager av samma typ kan få mig att ändra mig -Inte annars. Det finns en anledning (Ja, det är sant!) till att SKF är mycket dyrare -Precis som Yeasu och Icom.
Kan fortsätta på temat långsökta paralleller. Köpte ett cykeldäck av dyraste modell för 500 kr styck då jag tröttnat på punkteringar. Efter ett år med detta däck var det helt fransigt och nedslitet. Punktering en vecka efter garantin gått ut. Numera köper jag alltid billiga Biltema-däck i hårdare gummi. Håller i evigheter.

Min poäng är väl att det inte riktigt är så enkelt som att dyrast skulle vara bäst. Sen beror det på vad man ska använda grejerna till. Viss skillnad mellan att ha en ht som kritisk nödutrustning i jämförelse som något extra (till tex crossband) som man inte behöver vara så rädd om. Sen struntar jag själv i vad andra tycker. Tycker man att en ht för 6000 kr är värd pengarna, så varför inte? ;)
 
Som det ser ut idag så är det viktigare att tillhandahålla en "produkt". Om den sedan är värdelös i sin konstruktion eller kvalite är ointressant, bara den är billig. Det mesta som säljs som konsumtionsvaror idag får man ta till återvinningen veckan efter, just på grund av att det är "ren skit" och var dessutom förpackad i oändligt massa förpackningar som också ingick i säljkonceptet. - Det var bättre förr!

- Du som konsument kan påverka dina val, var uppmärksam!

/Sven.
 
"Made in Japan" var som att svära i kyrkan på 60-talet men idag är det historia.
Nokia och Ericsson är idag omkörda av Samsung i Sydkorea.
Efter några år till kommer alla att bli omkörda av Kina som redan idag
monterar ihop iPhones i fabrikerna i Shenzhen, Guangdong, Kina.

//QRP
 
"Made in Japan" var som att svära i kyrkan på 60-talet men idag är det historia.
Nokia och Ericsson är idag omkörda av Samsung i Sydkorea.
Efter några år till kommer alla att bli omkörda av Kina som redan idag
monterar ihop iPhones i fabrikerna i Shenzhen, Guangdong, Kina.

//QRP

Njae, Här har du missat några väsentligheter!
1."Made in Japan" har aldrig varit "Lågpris" på samma sätt som "Made in China".
2. Ericsson är inte omkörda av Samsung i Sydkorea (Om du menar på telefonsidan -Ja!) Men inte på den tunga systemsidan, vi pratar väl kvalitet här?! Samsung har inte en chans att göra högkvalitativa grejor för hårda specar i tuffa miljöer jämfört med Ericsson. Har jobbat på Ericsson och vet vad jag pratar om i det här fallet.
3. Omkörda av Kina? ..Möjligtvis volymmässigt av lågkvalitativa produkter. Hur många nya uppfinningar kommer från Kina? Har dom många Nobelpristagare? Har de högkvalitativa råvaror idag? Satsas det hårt på forskning & utveckling i Kina? -Svaret på alla fyra är nekande.
Jag skulle vilja påstå -Inte inom överskådlig framtid. Skulle de öka kvaliteten på produkterna så ökar priset, precis som med Japanska kvalitetsprylar. Ingen kan inte trolla fram hög kvalitet till lågpris. Det är lika befängt som att tro på lågprisguld.
 
Last edited:
Njae, Här har du missat några väsentligheter!
1."Made in Japan" har aldrig varit "Lågpris" på samma sätt som "Made in China".
//
Skulle de öka kvaliteten på produkterna så ökar priset, precis som med Japanska kvalitetsprylar. Ingen kan inte trolla fram hög kvalitet till lågpris. Det är lika befängt som att tro på lågprisguld.

Nej du, Japan var i samma sits som Kina är nu. Jag jobbade i Radio/TV branchen och vet vad jag pratar om i det fallet ;)

Då jag tidigare importerade och sålde ganska stora volymer av yrkesradio från just Kina (och JA dessa var riktigt
CE-märkta och all dokumentation fanns) kan jag med empiriskt bevisad säkerhet säga att kvalitén på apparaterna
från de seriösa Kina-tillverkarna har stigit betydligt sedan 2007 då jag började med den verksamheten.

Nobelpristagare - nä inte än, resurser - ja, betydliga !
 
Last edited:
Nej du, Japan var i samma sits som Kina är nu. Jag jobbade i Radio/TV branchen och vet vad jag pratar om i det fallet ;)

Då jag tidigare importerade och sålde ganska stora volymer av yrkesradio från just Kina (och JA dessa var riktigt
CE-märkta och all dokumentation fanns) kan jag med empiriskt bevisad säkerhet säga att kvalitén på apparaterna
från de seriösa Kina-tillverkarna har stigit betydligt sedan 2007 då jag började med den verksamheten.

Nobelpristagare - nä inte än, resurser - ja, betydliga !

Du importerade stora volymer yrkesradio från Kina; -Vad hette dessa? -Vilken fabrik?
"Nej du, Japan var i samma sits som Kina är nu" ..Säger du. Fel! Japan hade tillgång till bättre råvaror än vad kina har.
Ja, kvaliten´har på vissa saker stigit en aning, inte mycket! Inte lika mycket som Japanerna lyckades med under samma tidsrymd. Men det har även priset.
 
Bondfångeri och drömmen om alkemi har alltid varit närvarande hos människan.
Dagen då Kinesiska prylar & Forskning och utveckling är lika bra som Europeiska eller Amerikanska så är kostnaden precis samma.
 
Last edited:
Volvos bästsäljare är "Made in China".
Volvo XC60 byggs nu i Kina – helt ny modell på gång | Teknikens Värld
Själv äger jag och kör enbart tyska bilar.
//QRP

..Ja, skall ju bli roligt att se hur kvalitén blir. Risken är väl stor att det blir som i videon https://www.youtube.com/watch?v=3SEn497HDeM
Synd att Volvo såldes till Kina faktiskt. Hörde att PG felsatsade gigantiska summor på olika miljöprojekt (Ändå var de som att köra bakom en rökgranat, när man en kall dag låg bakom en Volvo).
 
Om vi ska gå åter till verkligheten så är det nog bara att inse att kineserna gör stormsteg framåt när det gäller kvallite.

Samsung som anses vara en av de bästa mobiltelefonerna på marknaden har laggt en hel del tillverkning i Kina och det skulle man nog inte göra om man befarade kvalitetsproblem. Även Yaesu låter tillverka vissa modeller i Kina.

Hytera är en stor kinesisk tillverkare av proffsradio till bla. Tetrasystemet. Ingen betraktar väl dessa apparater som skräp.

Om vi tittar på amatörradio apparater från Baofeng så kan vi se att man tagit stora kliv framåt för varje ny modell. Den några år gamla UV-3 var väl mest att betrakta som en leksak medans den senaste modellen GT-3 inte ligger så långt efter de stora drakarna.
 
Hela saken är ju den, Att Kina är fortfarande efter i kvalitet både Yaesu och Icom -Inte lika bra eller före, utan just efter.
Om kvaliten skulle öka med "stormsteg" så kommer priset också att öka stormsteg!

Längtan eller tron att få en Rolls Royce för Fiatpris tycks aldrig försvinna från vissa, trots att det aldrig någonsin kommer att hända.
 
En vara(produkt) eller inte, få existera(vara) eller ej, kan ju säkert diskuteras till vägs ände.. Däremot ska det bli intressant att följa utvecklingen, eller invecklingen, framöver och få uppleva hur det kommer att bli på tillverkning kontra kvalitet och till vilket pris på världsmarknaden. Helt klart kan vi räkna med, och det att ingenting är gratis, men ska betalas på nåt vis, bättre kvalitet / prestanda kostar..
Desto färre radioamatörer worldwide kommer inte sänka priset på nya hi-techprodukter, och så länge beg-skrotet lever kan dessa brukare vara nöjda. - Jag kommer inte köpa en Fiat men längta efter en Rolls Roce!!

/Sven.
 
Back
Top