Skall man latja, bara ha en slit & slängpryl så är väl en Kinaapparat för 400:- ok.
Har man tänkt sig använda den för säkerhet så väljer jag Yaesu och Icom alla veckans dagar. Låt mig ta en parallell.
Jag blev nyligen idiotförklarad när jag förra veckan köpte en Miele diskmaskin till mitt hus för 14.500:- "......Men herreguuuuuuuuud.....O.s.v" fick jag höra. Nu är det emellertid så att jag, med tanke på den vilda-western nivån på kvalite´som det är på billiga Kinatillverkade maskiner a´3.995:- inte ens vill riskera att ha en skuttande, hostande, knirrande plastlåda som kan ställa till med läckage rätt var det är för 100.000-tals kronor som dessutom har en kalkylerad livslängd om 2 år. Miele gör prylarna för att hålla i 25år. Dessutom höjer den värdet på huset, är tyst och är angenäm att hantera under de här åren.
Samma människor som förfasade sig, betalade gladeligen 15.000:- för en Pentium 133 Mhz pc år 1997, Helt otroligt resonemang.
Det är samma sorts människor som skryter om sina luftvärmepumpar att de är så bra och att de minsann har halva min uppvärmningskostnad, men som det alltid senare visar sig har de ibland hela våningsplan mer eller mindre kallställda och tvingas gå runt i tofflor och tjocktröja inne medan jag kan använda mitt hus. Det finns knappast några luftvärmepumpar som körts i 25år ännu och bryter man ned en realistisk ekonomisk kalkyl med verklig kostnad med service, byte av lager, kompressor e.t.c under 25år så blir man tårögd. Det blir ingen besparing. Bara en massa besvär, dålig komfort, oväsen och till ingen nytta långsiktigt men initialt känns det bra, ungefär som de som kör 1000mil och byter till ny dieselbil och får se bränslemätaren röra sig långsammare mot botten -Det är samma grej.
Besparingsivern är ett fenomen som jag sagt tidigare. Att kritisera den är nästan som att kritisera katolicismen på 1400-talet.
Idag går det att öppna ett varuhus utmed E4, Den enda skylt du behöver är en stor LÅGPRIS på taket så kommer bilar att nita efter E4 och du har fullt hus, vad du säljer för prylar är inte intressant. Det är kicken att handla lågpris som är själva produkten. Lite som en modern form av logdans el Filadelfiamöte.
Den som kan bevisa att ett kinesiskt kullager är lika bra och pålitligt och håller lika länge som ett Svensktillverkat SKF-Kullager av samma typ kan få mig att ändra mig -Inte annars. Det finns en anledning (Ja, det är sant!) till att SKF är mycket dyrare -Precis som Yeasu och Icom.