"Kinaradios" vara eller icke vara..

Alla har något hemma som är tillverkat i Asien, förr var det kanske "made in east Germany" som gällde i "lågprissegmentet" men köpkraften var kanske inte heller densamma som den är idag.

Inte ens du SA2CER har kunnat undvika att köpa kinesiskt
 
CER DE EQL

Jag frågade dig följande; "Men vilken annan svensktillverkad timer skulle jag köpt i stället enligt din åsikt? Eller om det kanske finns någon timertillverkare i Europa."

Du svarade så här; "Nämmän, det är väl kul. En timer , speciellt avsedd för det. -Grattis! "Årets innovation"


Ur det svaret kan man frestas att tro att du stod helt handfallen med vidöppen mun och saknade argument när du fick en rak seriöst menad fråga. Ungefär som en politiker svarar när denne blir trängd. Nu handlar tråden förvisso om radioutrustning tillverkad i "Kina" där "Kina" enligt trådskaparen skall förstås som något av länderna i bortre Asien där en övervägande del av komponenterna och den hemelektronik som översvämmar våra hem tillverkas. Men elektronik som elektronik.

Det framgår av dina skriverier att du av moraliska skäl avstår ifrån att köpa produkter som tillverkats i Kina och det ser jag inga problem i. Det måste vara upp till var och en att ta ställning på samma sätt som jag inte såg något omoraliskt i att köpa en kökstimer på Kjell & Company för 20 kr inkl moms och batteri. Mitt inköp medverkar till att skapa arbetstillfällen på Kjell & Company i alla fall. Men om vi nu inte skall köpa billig elektronik tillverkad i Kina, vad finns det då för reella alternativ utöver att inte köpa något alls CER. Timern vi har i köket är helmekanisk fjäderdriven och det står Made in Germany på baksidan. Troligen tillverkad i slutet av 70-talet - still going strong. När den går sönder (om den gör det innan vi själva är borta) så behöver den ersättas och det mest troliga är att det blir en "20-kronors" Kina-timer. Vad skulle du köpt?

När det gäller t ex walkie talkies eller bältesradio som de numera benämns kan man tänka sig någon i stil med Ericsson PU-302 som av en duktig radiotekniker kan byggas om till en kanalradio för 50 MHz-bandet. Det finns motsvarande apparater från AP och Storno Danmark som på sin tid var flitigt använda kommersiellt. De har allt som behövs för ett radiosamtal inkl hög vikt ungefär som hantlar. Bra om man vill träna upp armmusklerna under tiden man pratar radio.

Sedan har vi så klart den svensktillverkade Ra200 som kan användas både under förflyttning och stationärt. I systemet ingår en trampgenerator i form av cykelram med sadel och styre. Den var bra på sin tid och mitt exemplar i museet fungerar fortfarande när spänningen ansluts. Med den kan även benmuskulaturen stärkas. Borde finnas i varje radioamatörs hem.

Du nämner också Bakelite telefoner från 1931. Ja, de höll hög kvalitet och både den modellen och dess föregångare med vev finns i mina samlingar. Den med fingerskiva fungerar utmärkt än då vårt telenät här på landsbygden fortfarande har stöd för pulssystemet. Fördelen med sådan kommunikationsutrustning är att samtalen blir korta då luren är väldigt tung att hålla kvar vid örat. Jag tror att folk i allmänhet hade starkare armmuskler förr i tiden. Jag blir trött efter fem minuters samtal i den telefonen. Det är för övrigt den enda telefonen som är helt immun mot elektromagnetiska fält från sändarna här på radiostationen.

Som sagt CER, var finns alternativen till sundare och mer miljövänliga produkter än de som tillverkas i Kina eller som inte innehåller komponenter och halvfabrikat som tillverkats i Kina. Plastkapslingar, mönsterkort och div monteringsdetaljer etc.
 
Last edited:
När det gäller t ex walkie talkies eller bältesradio som de numera benämns kan man tänka sig någon i stil med Ericsson PU-302 som av en duktig radiotekniker kan byggas om till en kanalradio för 50 MHz-bandet.

Då kvarstår ju bara problemet att Ericsson tillverkar 90% av sina grejor i kina enligt den länk jag tidigare la in.

Fast det kanske är just den radion som är dom 10% som inte tillverkas där, men jag är stark skeptisk till det :D
 
Som sagt CER, var finns alternativen till sundare och mer miljövänliga produkter än de som tillverkas i Kina eller som inte innehåller komponenter och halvfabrikat som tillverkats i Kina. Plastkapslingar, mönsterkort och div monteringsdetaljer etc.

Jag skulle säga att det finns en intressantare aspekt av kvalitet än att det ska vara dyrt och vara från ett känt västerländskt märke, nämligen reparerbarhet och underhåll. Inte relevant för en 200 kr Baofengradio men för dyrare produkter som mobiltelefoner eller HF-transcievers eller dyra mottagare är det mycket relevant. Här tycker jag att många västerländska företag är riktigt dåliga och det går i fel riktning, det är ofta kunderna inte får saker reparerade alls och ofta måste nästan hela enheten bytas, t.ex. hos Elecraft, CommRadio, Yaesu. På mobiltelefonsidan finns det företag som bygger oreparerbara mobiltelefoner och allt fler härmar iPhone med sköra metall- och glasdelar och att batteriet inte går att byta, inte minst Sony Mobile.

Kan också tillägga att alla mina gamla Ericsson- och Sony Ericsson-telefoner har gått sönder (helt trasiga och oanvändbara), till skillnad från de från andra märken.
 
Min förra telefon, en Sony/Ericsson M600i fungerade fortfarande
bra efter nästan 10 år när jag bytte ut den mot en Sony Z3.

Jag köpte två nya batterier till 600'an. Det var allt.

Sonyn fungerar helt OK efter 6 månader.

Tidigare fick jag ny telefon av min dåvarande arbetsgivare
vart tredje år och det var alltid
någon mellanmodell av Ericsson.

Jag har en hel hög av dessa fullt
fungerande telefoner liggande. Någon av dom
har jag köpt kontantkort till och jag ringer
mig själv med några månaders mellanrum
så att inte abonnemanget skall "kallna"

Slitna på ytan, men fö. helt OK.
 
Vem är det som tar bort inlägg i tråden och varför?

Flera av mina svar, med relevanta länkar och svar på idiotiska påhopp har tagits bort, medans dom idiotiska påhoppen är kvar, vilket ändrar på hela andemeningen i tråden.

Det vore kanske juste att i alla fall skicka ett PM om att inläggen tas bort och anledningen till det.

Bland annat försvann länken till artikeln om att Ericsson tillverkar 90% av sin skit i kina, högst relevant info i tråden.

Är det någon som har gnällt hos moderatorn?
 
CER: Varför inte bara skriva "Jag hatar Kina" och sen är det ur världen, liksom ? :rolleyes:

Övriga argument, påvisande av fakta eller länkar till artiklar ratas ju samtliga och möts med
närmast rabiat skrivna inlägg ( med STORA bokstäver ) där alla pekas ut som gillandes
barnarbete, varandes Marxist eller fattig/snål och slutligen för att vara orsak till att våra
inhemska arbetare förlorar sina jobb.

Fantastisk också att du vet mer än alla oss andra oavsett om vi spenderat hela vårt
yrkesliv i dessa branscher eller inte, du vet ändå bättre. Imponerade !

Du är i sanning ute på ett korståg, men kolla gärna upp fakta innan du spyr galla över alla och alla här inne.

Och, medans du ändå håller på, ta ett djupt, lugnt, andetag och relaxa lite....
 
Last edited:
CER: Varför inte bara skriva "Jag hatar Kina" och sen är det ur världen, liksom ? :rolleyes:

Övriga argument, påvisande av fakta eller länkar till artiklar ratas ju samtliga och möts med
närmast rabiat skrivna inlägg ( med STORA bokstäver ) där alla pekas ut som gillandes
barnarbete, varandes Marxist eller fattig/snål och slutligen för att vara orsak till att våra
inhemska arbetare förlorar sina jobb.

Fantastisk också att du vet mer än alla oss andra oavsett om vi spenderat hela vårt
yrkesliv i dessa branscher eller inte, du vet ändå bättre. Imponerade !

Du är i sanning ute på ett korståg, men kolla gärna upp fakta innan du spyr galla över alla och alla här inne.

Och, medans du ändå håller på, ta ett djupt, lugnt, andetag och relaxa lite....

Nu är du lite orättvis, det är ju bara jag som har utpekats som marxist, och gillandes barnarbete, snål också IOFS, men där pekade han väl ut alla som inte köpte det dyraste på marknaden :D
 
Nå, då har jag väl i så fall ryckt ut till ditt försvar :)

Jag retar mig dock på det enögda och ensidiga hatet av allt tillverkat i Kina
trots att Yaesu, Icom, Ameritron och samtliga i MFJ-sfären, Motorola etc låter
tillverka sina radioapparater mer eller mindre helt och hållet i just Kina.

Det är dessutom just dessa fabriker som sedan tillverkar och säljer radios i
eget namn och med "egen" design, mycket lånat kan man väl säga, både in
och utvändigt...

För egen del avfärdade jag CER´s inlägg som trams när han först anser sig
veta bäst om hur det var i Radio/TV -branchen kring de Japanska produkterna
tidigare, trots att jag jobbade i densamma.

Det blev ännu mer komiskt när jag i ett aggressivt genmäle avkrävdes modell
och tillverkare på de yrkesradio jag i min firma sålt i relativt stora volymer till
diverse kunder. Det är ju naturligtvis inga statshemligheter, men när det spörs
på det sättet det nu gör, kommer solen gå upp i väster innan jag går med på
att avkrävas nån sorts offentligt svar på gränsen till en ursäkt av en för mig
okänd person på ett diskussionsforum ! Och därmed basta för bövelen !
 
Nu är det är väl inte värre att köpa en "kinaradio"
än att handla billig utländsk skräpmat på Lidl. *ironi*
//QRP
 
Näe, sen Algots slutade tillverka flanellkalsonger får man nog finna sig i att mycket av kläderna man bär är sydda i Kina.
 
Har just återvänt till ordinarie QTH efter att ha hälsat på mina kompisar Fidel och Raul.

Den kubanska bilparken visar vilka andra kompisar dom haft under olika perioder.
Största delen av bilparken består av förrevolutionära fordon, främst amerikanska, men även en del andra, som engelska Fordar, och en och annan Opel.
Fordon som alltså är omkring 60 år gamla.
Därefter följer en stor grupp öststatsbilar, kanske exempelvis Lada, Moskvitch och Fiat 126p (polski).
Kanske 30 - 40 år gamla.
Därefter följer lite spridda europeiska, japanska och koreanska fordon, förmodligen till betydande del tillverkade i latinamerika.

Och så till ämnet: Nu tycks en stor del av de nya bilarna vara kinesiska, oftast tillverkade av Geely, som ni ju vet numera äger Volvo.
Kan bara konstatera att det var mycket snygga bilar, designmässigt väl i klass med vad man åstadkommer på Hisingen.
Det är bara att konstatera att kineserna kan när dom vill!

Träffade f. ö. en person i Trinidad (äldsta staden i Karibien, 500 år i fjol, googla gärna), som bl a jobbat för Volvo i Kina. Han hävdade bestämt att kineserna är bättre att jobba för än amerikanarna, somtydligen kan vara riktiga svinpälsar.

Vi får nog förändra synen på vår omvärld framöver.

PS.: Det som verkligen oroar mig är att världens folkrikaste nation fortafarande är en diktatur!
 
Som icke-amatör, men teknikintresserad finner jag det lustigt att så många har problem med sina billiga apparater. hade jag varit radioamatör hade jag modifierat det billiga skräpet så det fungerade. Skit i batterier och dåliga laddare, bygg nåt eget runt den blliga hårdvaran. Tycker det är en konst i sig själv att modifiera saker så dom blir som jag vill ha! :)
 
Så, då har senaste inköpet kommit hem, en Baofeng GT-3 MK3 med 8W effekt i högeffektsläge.

I övrigt verkar den vara identisk med den GT3 MK2 som jag köpte tidigare.

Ska jag rangordna dom jag har provat så är det:

Woxung KG-UV 8D (har jag lånat ut)
Woxung KG.UV 6D (använder jag dagligen)
Baofeng GT3 Mk 3 (har jag inte hunnit utvärdera än)
Baofeng GT3 Mk 2 (har jag gett bort)
Baofeng UV5 B (har jag bytt bort)
Baofeng UV3 (för lite effekt, gavs bort)

Alla har dock fungerat utmärkt, och fungerar än i dag utmärkt, det är mest skillnad i menyssystemen som gör att jag rangordnar dom som jag gör, KG-UV6 var den första jag köpte så den blev jag van innan jag provade dom andra, därför kanske jag rangornar den oförtjänt högt.

Och Kinas BNP blir bara bättre och bättre för varje apparat jag köper!

Jag ska utvärdera GT3 Mk 3 lite mer, ibland är jag lite illa till och behöver mer effekt för att gå in på repeatrern, då kanske det väger över mot den
 
Last edited:
Du skriver

Dom har väl insett att Kinesiska (barn)arbetare gör lika bra jobb som personalen dom sa upp i Sverige.

Och sen ett långt inlägg där du berättar om ditt senaste inköp, från just Kina ?!?

SM2VJX: said:
Så, då har senaste inköpet kommit hem, en Baofeng GT-3 MK3 med 8W effekt i högeffektsläge.

Sen rangordnar du de Kinesiska radios du köpt, och det var ju en hel del apparater i den listan.

Blir bara lite fundersam, hur skall du ha det ? :confused:
 
Last edited:
Jag har aldrig haft något problem med att handla från Kina, det är bara andra i tråden som har problem med det :D

Jag har en kinesisk mobiltelefon (nej inte en Apple) som kostade 2800:- inklusive frakt och som när den kom (14) spöade dom stora märkenas top of the line modeller. (den placerade sig bland top 10 i årets prestanda test också)

Jag gillar att köpa bra grejor billigt från Kina!
 
Back
Top