"Kinaradios" vara eller icke vara..

Det är ju bra VJX att du har haft så bra erfarenheter av Kinesiskt. Och visst förstår jag om det är för som du säger: "Slit & Släng". -Men hur bra är DET för miljön? Och hur bra är DET för Våra jobb? -Nä, Det är det ju inte, Men för DIG är det ju bra. Och det är ju förvisso bra. Men på Lång sikt? Det här med att välja kvalitet handlar ju också om att välja vilken miljö vi skall ha också.
Vill vi ha en bra miljö eller en tajt plånbok?

Du säger: "Kineserna är här och konkurrerar med prestanda, kvalitet OCH pris". -Priset för dina billiga pryttlar betalar dina barn i form av arbetslöshet och sämre miljö. -Är det vär det, Tycker du?

Jag trodde att det var slit och släng, men det visade sig vara bättre hållbarhet på Huaweien än på min föregående Ericsson K750i, så kinesiskt är bra för miljön, Ericsson är dåligt för miljön, eller hur tänkte du?

Kineshandapparataen har hållit längre än min förra handapparat.

Mina barn har arbeten båda två, och miljöargumentet hade vi ju redan klarat av.
 
----->Får jag fråga en sak!??
Efter en lång tråd; Ca 50 % verkar svårartat förtjust över att hitta "LÅGPRIS" ......Vad beror detta på?¨
-Är man fattig?
-Är man student (Dålig ekonomi)?
-Är man fascinerad över att det går att få mer för pengarna?
-År man snål?
-Har man dålig lön? -Vilken, Berätta!
-Är man lite mindre insatt????

Jag försöker alltid få mer för mina pengar!
 
Vjx: Hur ser du på barnarbete? -Är det bra om du får en billig apparat? För du verkar ju omåttligt förtjust av att kunna få en amatörradio för 10% av ordinarie pris! Då måste du rimligtvis förstå att det kan härröra från väldigt billig arbetskraft. (Läs. Barnarbete)
Det är ju sånt här jag menar, Visst kan det verka lockande rent ekonomiskt, Men jag anser att vi måste se bortom det.
-Eller skiter du i det, Bara DU får dig en prisbillig apparat?!!

Dom FD Ericsson anställda som har blivit utkonkurrerade av kinesiska barnarbetare kanske skulle ta och fundera på det faktumet en stund!
 
Dom FD Ericsson anställda som har blivit utkonkurrerade av kinesiska barnarbetare kanske skulle ta och fundera på det faktumet en stund!


...................Vaddå!? -Att det är BRA med barnarbete?!!
Bara DU får dig en billig burk?!! ..För det är SÅ man tolkar ditt inlägg!
Huvudsaken att DU får dig en billig burk, Så skiter du i allt annat!

....Det är ju "Jätteviktigt att du VXJ får dig en billig burk! ...ELLER HUR!?
 
Last edited:
Det är ju bra VJX att du har haft så bra erfarenheter av Kinesiskt. Och visst förstår jag om det är för som du säger: "Slit & Släng". -Men hur bra är DET för miljön? Och hur bra är DET för Våra jobb? -Nä, Det är det ju inte, Men för DIG är det ju bra. Och det är ju förvisso bra. Men på Lång sikt? Det här med att välja kvalitet handlar ju också om att välja vilken miljö vi skall ha också.
Vill vi ha en bra miljö eller en tajt plånbok?

Du säger: "Kineserna är här och konkurrerar med prestanda, kvalitet OCH pris". -Priset för dina billiga pryttlar betalar dina barn i form av arbetslöshet och sämre miljö. -Är det vär det, Tycker du?

Exakt vilka svensktillverkade handapparater är det vi ska köpa? RA 135?

Både t.ex. Yaesu och Sony tillverkar ju produkter i Kina, är de också gjorda av barnarbetare?
 
...................Vaddå!? -Att det är BRA med barnarbete?!!
Bara DU får dig en billig burk?!! ..För det är SÅ man tolkar ditt inlägg!

Nej, det var inte alls vad jag sa.

Jag sa att om man som föredetta Ericsson anställd har blivit utkonkurrerade av Kinesiska barnarbetare bör man nog fundera på sin egen roll i det sammanhanget.
 
VJX - Skaffa dig en högre lön! (Om du kan) ...Så slipper du leta Kina-prylar!!!!!! Du låter likt en gammal marksist, Svartsjuk på dem som kan köpa bättre prylar än dig själv!.
 
Last edited:
Jag har råd att köpa dom prylar jag vill, däremot betalar jag inte mer än nödvändigt.

Att tillskriva mig marxistiska (ja det stavas så) åsikter eller dålig ekonomi visar bara att du inte har några argument.

Jag är långt ifrån Marxist, eller avundsjuk på folk som eventuellt tjänar mer än mig.
 
Du får tycka att jag låter utfattig om du vill, jag är ganska väl medveten om mina egna monetära tillgångar och ser ingen anledning att redovisa dom här.

Du, å andra sidan bör läsa på om narcissism: Narcissism – Wikipedia

Du har väldigt stor tro på att du alltid vet bäst själv, oavsett ämnesområde.
 
Du CER, idag har jag varit på Kjell & Company och köpt en kökstimer till mönsterkortstillverkningen i verkstaden. Timern kostade bara 20 kr inkl moms och batteri. Made in China och fungerar utmärkt. Kan även användas som stoppur.

Men vilken annan svensktillverkad timer skulle jag köpt i stället enligt din åsikt? Eller om det kanske finns någon timertillverkare i Europa.
 
Du får tycka att jag låter utfattig om du vill, jag är ganska väl medveten om mina egna monetära tillgångar och ser ingen anledning att redovisa dom här.

Du, å andra sidan bör läsa på om narcissism: Narcissism – Wikipedia

Du har väldigt stor tro på att du alltid vet bäst själv, oavsett ämnesområde.

....Ptja, Jag tänker mest på hur vi skall klara oss i vårat land. -Du i Kina.




¤Hejj & Hå - Like¤
 
Last edited:
EQL: Nämmän, det är väl kul. En timer , speciellt avsedd för det. -Grattis! "Årets innovation"
 
VJX: Berätta nu din syn på barnarbete i Kina! -Gör det! -Tycker du att det är bra? ...Och hur tror du att det påverkar ditt slutpris så som konsument?
 
Last edited:
Men vilken annan svensktillverkad timer skulle jag köpt i stället enligt din åsikt? Eller om det kanske finns någon timertillverkare i Europa.

Jag undrar fortfarande vilken svensktillverkad handapparat vi ska köpa, är det RA 135? Eller ska vi köpa en kinesisktillverkad Yaesu?
 
Det är mycket struntprat här, tycker jag.

Sverige är helt beroende av export, vi skulle leva i misär om vi inte handlade med omvärlden. Jag har min försörjning på ett av våra största exportföretag, och Kina är vår viktigaste marknad.

Jag jobbar dagligen med kineser här i Sverige, såväl som kineser i Kina. Och med amerikaner, holländare och indier, portugiser, iranier, argentinare och irländare. Och med svenskar, här i Sverige och i Kina. Och med svenskar som varit anställda av kinesiska företag. Och på alla håll finns såväl klantskallar som extremt begåvade människor.

Man kan inte dra alla kineser och alla kinesiska produkter över en kam, lika lite som man kan dra alla norrlänningar över en kam.

Konkurrensen från Kina är hård, inte bara vad gäller pris, utan även vad gäller kvalitet. Och den konkurrensen kan vi inte möta genom att stänga gränserna och börja sälja svensk potatis till varandra.

Globaliseringen har lyft en miljard människor ur fattigdom de senaste 20 åren. I Kina levde 84% av befolkningen i extrem fattigdom 1981, nu är den siffran 10%. Tack vare att vi och resten av världen handlar med Kina.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Man kan inte dra alla kineser och alla kinesiska produkter över en kam, lika lite som man kan dra alla norrlänningar över en kam.
73,
Jonas/SM5PHU

Näe, det är synnerligen viktigt att inte dra alla norrlänningar över en kam!


(Jag hittade ingen gill-knapp under ditt inlägg?)
 
Back
Top