Tillbaka efter helgövningar i form av husbygge vid sommarstugan. Frugan tror det är ett förråd för verktyg jag bygger, men jag har andra tankar i huvudet Två goda ting kan ju kombineras...
Det finns massor av intressanta synpunkter i den diskussion (eller om vi nu får vara så fräcka att kalla det debatt) som jag startade.
I stridens hetta kanske man formulerar sig litet fränt (ursäkt till de som eventuellt tog illa upp efter att ha läst mina mindre diplomatiska och tillspetsade formuleringar och slutsatser). Risken med ett liv utomlands är att man ibland tappar den svenska taktpinnen och uttrycker sig litet mer "rätt på" och dristas att ta ut svängarna litet mer - på gott och ont.
Hur som helst, jag ska läsa igenom all den textmassa som finns i tråden och om det är så att jag finner det meningsfullt att komplettera med mina frågor eller åsikter så hör ni av mig. Tills dess så ligger jag i "standby-läge" och läser alla kloka ord ordentligt.
73 de LRR, Mats
Det finns massor av intressanta synpunkter i den diskussion (eller om vi nu får vara så fräcka att kalla det debatt) som jag startade.
I stridens hetta kanske man formulerar sig litet fränt (ursäkt till de som eventuellt tog illa upp efter att ha läst mina mindre diplomatiska och tillspetsade formuleringar och slutsatser). Risken med ett liv utomlands är att man ibland tappar den svenska taktpinnen och uttrycker sig litet mer "rätt på" och dristas att ta ut svängarna litet mer - på gott och ont.
Hur som helst, jag ska läsa igenom all den textmassa som finns i tråden och om det är så att jag finner det meningsfullt att komplettera med mina frågor eller åsikter så hör ni av mig. Tills dess så ligger jag i "standby-läge" och läser alla kloka ord ordentligt.
73 de LRR, Mats
Bra fråga Stefan. Man kan läsa ut i några av PTS dokument i samband med skrivelsen till Näringsdepartementet ang komplettering av ekomlagen att man ansett sig ha gjort det bästa av saken (kommer inte ihåg ordvalet) men att man i avvaktan på Näringsdepartementes svar bestämt sig för att upphöra med utfärdandet av certifikat och tilldelning av anropssignaler.
Beträffande kravnivåerna är det kanske enklast att utgå ifrån vilket utbildningsmateriel som använts i kombination med provfrågorna. Om man använt SSA:s bok Bli Sändaramatör och utnyttjat en SSA:s provförrättare har denne genom avtal med SSA förbundit sig att använda den s k speciella provfrågebanken som SSA underhåller och är direkt kopplad till den mindre delmängden som Bli Sändaramatör utgör av den totala som specificeras av CEPT-rekommendationen.
Sedan är det ju precis så som 8295 skrev i ett tidigare inlägg att av PTS godkända provförrättare i likhet med SSA har möjlighet att komponera egna prov där särskild hänsyn skall tas till innehållet i T/R 61-02. Det står i riktlinjerna som vi privata provförrättare inkl SSA som juridisk person fått av PTS. Vissa har tagit mindre särskild hänsyn och andra mer.
De som gjort prov för mig med undantag för en kort period då jag även var SSA provförrättare har avlagt ett betydligt svårare prov med slumpvis valda frågor ur den högre nivån. Långt mycket svårare än SSA:s
Dock fungerar det så i praktiken att de flesta som vill avlägga prov ringer runt och kollar vilka provförrättare som är "snälla" så min verksamhet självdog av den anledningen. Å andra sidan så behöver jag inte ha dåligt samvete för att ha varit för snäll.
Vi som tog cert för länge sedan, kring 70-talet, har i regel gått en mer krävande utbildning och examinerats av Televerket med frågor vi inte hade en aning om hur de löd eller vilken bredd och djup de hade. Provfrågebanken var konfidentiell. Därför var vi tvungna att läsa hela den dåvarande boken Grundläggande amatörradioteknik som SSA vid den tiden ansåg vara ett minimikrav.
Om vi på den tiden hade känt till hur Televerkets frågor sett ut och haft tillgång till i stort sett hela provfrågebanken kunde vi nog ha snabbat upp utbildningen genom att riva ut de flesta sidorna ur läroboken och bara lära oss så pass mycket så att frågorna kunde besvaras med godkännande. Det var det som hände 1972/73 då ett företag började sälja kopior på Televerkets prov. Många klubbar passade då på att snabba upp sin utbildning och det kom snabbt in många nya amatörer i hobbyn. Dessutom togs ju kravet på färdigheter i morsetelegrafi bort i samma veva.
Ungefär där har vi de stora skillnaderna mellan förr och nu.
/Bengt
Last edited: