Ingen panik med att svara Sture. Ta god tid på dig. Materialet att läsa igenom är ju ganska omfattande.
Om du menar allvar och vill sätta dig in i frågan så behöver du studera Syllabus i CEPT T/R 61-02 och jämföra med SSA:s bok KONCEPT för radioamatörcertifikat. Av boken framgår såväl omfattning som djup, rubrik för rubrik, enligt T/R 61-02. KONCEPT-boken följer även den tyska certifikatsutbildningen med tillhörande provfrågor för s k Full License. Provfrågorna är tillgängliga på webben.
Därefter kan du studera SSA:s bok Bli Sändaramatör med undertiteln Grundutbildning. Jämför innehållet avseende både omfattning och djup med KONCEPT-boken. Jämför även exemplen på provfrågorna som finns i slutet av Bli Sändaramatör med omfattning och djup i KONCEPT-boken. Jämför gärna med de tyska frågorna.
På så sätt bör du kunna konstatera att Bli Sändaramatör endast omfattar en mycket liten delmängd av KONCEPT-boken.
Nästa steg kan bli att studera Syllabus i ECC Recommendation (05)06 CEPT Novice Radio Amateur Licence och jämföra innehållet i denna med Bli Sändaramatör, Grundutbildning.
Du bör här komma fram till slutsatsen att de certifikat som SSA utfärdar och som baseras på Bli Sändaramatör och där den s k speciella provfrågebanken använts, kunskapsmässigt motsvarar ungefär nivån för Novis-licensen enligt ECC Recommendation (05)06.
Det innebär i sak att de radioamatörer som sedan 2004 t ex genomfört en typisk veckoslutskurs och därefter examinerats av en "av SSA auktoriserad provförrättare" samt tilldelats en SA-signal i praktiken gjort ett amatörradioprov för Novis-nivån, d v s den nivå för Novis-licens som sedan några år tillbaks införts i flera andra CEPT-länder och som har ett system med två eller tre steg.
Du kan givetvis nå mig på e-post men jag hoppas ändå att vi kan fortsätta debatten här på Ham.se så att alla de läsare som följer debatten kan ta del av vad du kommer fram till. Jag är också nyfiken på hur du motiverar följande uttalande;
"Jag anser att kunskapskrav inte fullt ut kan beskrivas genom en innehållsförteckning, provnivåer eller läromedel. Det räcker inte heller med att ange den tid som behövs för en kurs. Allt detta kan vara kompletterande info, men som en utgångspunkt behöver kunskapskvaliteterna beskrivas. ”Kunskap om antenner” kan ju betyda allt från att man vet hur en TV-antenn ser ut till expertkunskap."
Dels är debatten intressant i samband med amatörradioutbildningen men också för att förstå hur man resonerar inom skolans värld där jag upplever att utbildningen i många avseenden totalhavererat. Som jag förstår det nuvarande systemet så har man en glidande "betygsskala" i kombination med luddiga målbeskrivningar som gör att de flesta eleverna klarar sig med väl godkänt trots att de sysslar med andra saker på lektionerna.
Sedan har man tagit bort betygen så att eleverna inte skall få klart för sig om de är bra eller dåliga i ett ämne. Förstå mig nu rätt, jag följer den politiska debatten om utbildning i Riksdagen och på några andra ställen eftersom jag tycker det är intressant att analysera hur politiker argumenterar med många ord utan att säga något konkret som går att ta på. Vi får vara glada att politikerna inte syltat in sig på ledande poster i de vanliga affärsdrivande företagen ty då hade nog de flesta gått i konkurs för länge sedan, eller vad tror du?
/Bengt