SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Slutsatser dragna: Magnetiska material bör om möjligt undvikas till förmån för luftlindade kopplingsnät.
Vad fick du för mätresultat på dina ferrittransformatorer med minimum loss pad metoden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Slutsatser dragna: Magnetiska material bör om möjligt undvikas till förmån för luftlindade kopplingsnät.
Jag har inte haft möjlighet att testa än. Min verkstad där jag har all utrustning är knappt 4 mil söder om mitt QTH så det är främst på helgerna jag har möjlighet att fortsätta med mina experiment och de två kommande helgerna är uppbokade på annat håll så det kan dröja lite innan jag kan återkomma med mätresultatVad fick du för mätresultat på dina ferrittransformatorer med minimum loss pad metoden?
Det här är mycket betecknande för "frisvängande" eller "ostabiliserade" sändare.Men det roliga är att antennen ingår i svängningskretsen, och om det började blåsa bland antenntrådarna började tonen glida fram o tebaks i takt med vinden, vilket gav en intressant karaktär på tonen... typ ett långsamt svävande. Lite som vibrato på en Theremin.
Mycket informativ bild. Tackar så hjärtligt. Gör det någon skillnad ifall sekundärspolen är utdragen över hela längden av primären? Eller är det samma tumregel som för större spolar att avståndet mellan varje varv bör vara ca en tråddiameter?Jag var och rotade lite bland delarna från KRAS-utbildningen där vi gick igenom hur man kan linda spolar och använda dessa i sändare. Den smala till vänster är "dålig", den i mitten är "bra", och den till höger är "bäst".
Dessa spolar användes på två 807r i PP, samt ibland med ett QQE06/40 med ca 100W ut på 2 - 20 MHz, och det är stor skillnad mellan dessa spolar.
Jag hade några oavsiktliga "cross-band-QSO" sent 70-tal när jag trodde det var 70 cm men motstationen senare skickade QSL på 2m. Så går det när man har en Microwave Modules transverter 144-432 och har sin TS700 kopplad till en koaxialomkopplare med transverter och 2m-antenn som utgångar..."QRG?
Är jag på, eller i närheten av, något amatörband och i så fall, vilket?"
Den bör ha samma delning som primären, dvs en tråddiameter tomrum mellan varven. Tips är att linda med två trådar och ta bort en när lindningen är säkrad. Lindar du med så tjock tråd som 2mm eller mer är det lättare att tätlinda och sedan "gänga" med en skruvmejsel (med rund klinga) längs med koppartråden tills mellanrummet blir lagom. Det brukar gå ganska snabbt att hitta lämplig diameter på klingan för att få en självbärande spole med rätt avstånd mellan varven.Gör det någon skillnad ifall sekundärspolen är utdragen över hela längden av primären? Eller är det samma tumregel som för större spolar att avståndet mellan varje varv bör vara ca en tråddiameter?
Tips är att linda med två trådar
Jag har försökt googla minimum loss pad för att förstå mer om hur man kan beräkna och använda dessa men blir inte riktigt klok på värdena. Jag lyckas inte få till samma värden. Är den här kretsen ungefär korrekt:Jag gjorde en snabb skiss på mätuppkopplingen;
View attachment 11086
De två motstånden utgör en s k minimum loss pad som för 50 ohm - 5000 ohm ger en minsta möjliga dämpning av 26,04 dB med ett SVF på 1,004:1 med ideala komponenter.
För lägre impedansomsättningar använder man i regel tre motstånd i Pi-koppling men för så här höga impedanser och dämpvärden så blir det tredje motståndet på många megaohm och kan utelämnas.
Det finns några saker att tänka på. För att dämpningen skall bli de beräknade 26 dB krävs att du använder små motstånd med kortaste möjliga anslutningstrådar. Du kan använda vanliga motstånd på låga frekvenser. Det är också viktigt att koppla ihop de fyra jordpunkterna i schemat till en gemensam punkt med så korta ledningar som möjligt eller använda ett RF-mässigt styvt jordplan.
För mätningar som dessa brukar man använda en testjigg som består av ett referensjordplan, t ex en al-plåt stor som ett A4-papper. Plåten fungerar som ett styvt lågimpedivt jordplan med försumbar induktans och ger stabila repeterbara mätresultat. Så här kan en sådan testjigg se ut. Det är samma grundprincip som de flesta tillverkarna av ferriter m m använder i sina utvecklingslab för att karaktärisera sina produkter. https://dx.sm7eql.se/?p=226
Dämpningen 26 dB är ganska hög och det betyder att strökapacitanser på den högohmiga sidan inkl de som finns i din transformator spelar in liksom det finns en liten kapacitans i motståndet som gör att resistansen för RF minskar en aning med ökad frekvens. Beroende på typ och storlek på motstånden kan de 26 dB t ex bli 24 dB på 30 MHz, 20 dB på 50 MHz osv. Därför kan du komma lite närmare sanningen om du kopplar ihop två likadana minimum loss pads rygg mot rygg och mäter den faktiska dämpningen som du sen delar med två och använder för att ställa om referensnivån i din VNA så att mätkurvan visar dämpningen i din transformator. Grundkalibreringen av VNA gör du i 50 ohm som vanligt.
Nu är 5000 ohm en väldigt hög impedans att hantera men du kommer att få en indikering på dämpningen i alla fall. Enklare mätinstrument i kombination med en olycklig mätuppkoppling kan ibland visa att en transformator visar lite förstärkning och då vet man att något är fel med mätuppkopplingen eller mätprincipen.
Ett annat alternativ är att koppla upp två identiska transformatorer via en dämpare med ca 10 dB dämpning eller mer. Dämparen stabiliserar impedansen och isolerar de båda transformatorerna så att oönskad återverkan blir försumbar.
View attachment 11087
Standardvärdena 10 k resp 6,8 k ger 9,63 dB dämpning och SVF 1,007:1 samt IN/UT impedans 5033,113 ohm med ideala komponenter.
De små kapacitanserna i motstånden som nämndes i förra mätuppkopplingen spelar in även här. För låga frekvenser under si så där 10 MHz och om du använder små motstånd med korta ben och ett styvt jordplan blir mätfelen små.
Men lägg en stund på detta och se vad du kommer fram till.
kravet på exakt 5000 ohm resistiv inimpedans