Den metoden verkar lovande. Det blir ju närmare verkligheten men jag tror inte jag fullt ut förstår kopplingen. Den lindning som är avsedd för 50 Ohms antennutgång ska jag ansluta direkt till ena porten på min VNA? Spelar det någon roll ifall det är S1 eller S2?Du kan mäta upp bara en transformator genom att avsluta den högimpediva sidan i transformatorn till en s k "minimum loss pad" som består av minst två motstånd. VNA ansluts till ett 50 ohm motstånd som belastning och från innerledaren ansluter du sedan 3000 ohm (2 st 1500 i serie) till den ena ledningen på den högimpediva sidan av transformatorn och den andra ledningen till gemensam jord. På så sätt ser transformatorn 3000 ohm (3016 ohm) resistivt. Sen kopplar du in transformatorns 50 ohm port till VNA och mäter S21 som tidigare. Dämpningen i padden blir med dessa motståndsvärden ca 23,8 dB så den får du räkna bort från mätvärdet.
Och den andra avslutas med 5000 Ohm där sedan ena polen går till jord och den andra till S2 eller S1 med att 50 Ohms motstånd i serie med signalledaren?