SM0GLD
Vänsterhänt
Till början av 70-talet.hur länge hade man likspänning i uttagen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Till början av 70-talet.hur länge hade man likspänning i uttagen?
Den minnesgode erinrar sig denna snart 15 år gamla tråd:Tror jag frågat detta förr, men hur länge hade man likspänning i uttagen?
Jo man fick en del snytingar på den tiden250VDC....låter lite farligt i en "öppen" uppkoppling...
Några som inte var rädda för "snytingar" var de som matade ett push-pull slutsteg med 4500 V anodspänning och dessutom anslöt antennen direkt till anodkretsen.Jo man fick en del snytingar på den tiden
Det som inte härdar, dödar.Jo man fick en del snytingar på den tiden
”De som överlevde kan berätta”Det som inte härdar, dödar.
Jo den fungerade i maj 2021 då vi körde ett knappt QSO. "Hahaha! OTROLIGT! Länge leve chirpet! Annars skulle jag ALDRIG hört dig. De där RST222 du fick var äkta. Min rig (tentec jupiter) fick ha 180-Hz för att höra emellan QSB. Det var några starkare som låg runt i kring."Inlägg jag gjorde i tråden "rörsuget".
Ajaj. Kunde inte låta bli. 3d utskriven liten rörsändare för 80m. Frisvängande oscillator, tänkt byggas helt utan "speciella" komponenter. Blev en variabel kondensator av två laminatplattor, men blev tvunget fuska med 3 micakondingar.
Frekvensstabil?
Nope.
Borde dock gå genomföra åtminstone ett qso.
För övrigt blev jag nöjd med oktalsockeln som gängas i basplattan, så den går använda till andra idiotprojekt
6sn7, push-pull. Ca 4w ut i antennen med 300v på anoderna.
Nu erinrar jag mig en sändare som jag kom i kontakt med under första halvan av 80-talet. En "plåtburk" med diverse reglage och något instrument på. Det fanns ett reglage för modulationstyp, och ett läge hette (kanske) A1A Chirp. Jag minns att jag berättade för en amatörkollega om sändaren, och att han inte förstod varför man ville ha chirp. Han sa något i stil med: "Är det för att låta som en ryss?"Länge leve chirpet!